Serdecznie zapraszamy na spotkania Forum Pomocy Społecznej Województwa Podlaskiego:

 Spotkanie w IV kwartale 2025 r. 

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej - Podlaskie Centrum serdecznie zaprasza do udziału w spotkaniu Forum Pomocy Społecznej Województwa Podlaskiego, które odbędzie się w terminie: 12.12.2025.

Miejsce: Szkolenie będziemy realizowali w formie webinarium on line.

Temat: Kodeks postępowania administracyjnego - wybrane zagadnienia praktyczne z uwzględnieniem e- doręczeń i najnowszych zmian w ustawie

Proszę o potwierdzenie obecności do 5.12.2025r.

 

WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:

Nowelizacje przepisów i dynamicznie zmieniająca się praktyka urzędnicza sprawiają, że właściwe stosowanie zasad postępowania administracyjnego wymaga ciągłej aktualizacji wiedzy. Szkolenie ma charakter praktyczny – omawia najczęstsze problemy pojawiające się w codziennej pracy organów administracji publicznej oraz pokazuje sposoby ich rozwiązywania w świetle aktualnych interpretacji i orzecznictwa.

 

Podczas zajęć zostaną szczegółowo omówione m.in.:

  • kluczowe zasady Kodeksu postępowania administracyjnego – pisemność, współdziałanie organów, informowanie stron, proporcjonalność, trwałość decyzji i rozstrzyganie wątpliwości na korzyść strony,
  • ostateczność i prawomocność decyzji administracyjnej – praktyczne różnice i skutki,
  • pełnomocnictwa i upoważnienia – forma, opłaty skarbowe, potwierdzanie podpisów,
  • postępowanie elektroniczne – zasady doręczania pism e-mailem, fikcja doręczenia,
  • terminy i doręczenia – obliczanie terminów, podwójne awizo, przywracanie terminu,
  • ponaglenia i bezczynność organu – nowe rozwiązania wprowadzone ustawą o uproszczeniu procedur,
  • wyłączenie pracownika – praktyczne zastosowanie art. 24 § 1 KPA, pokrewieństwo i powinowactwo,
  • realizacja obowiązku informacyjnego RODO w toku postępowania administracyjnego.

Szkolenie dostarcza konkretnych wskazówek dla urzędników prowadzących postępowania, sekretariatów, biur obsługi interesanta oraz kierowników komórek merytorycznych.

Uczestnicy otrzymają przykłady pism, wzory zawiadomień i decyzji oraz propozycje rozwiązań trudnych przypadków.

PROGRAM:

  1. Zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne
  • interpretacja zasady pisemności ( załatwianie spraw drogą telefoniczną , za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji) -zastosowanie praktyczne , "prostota i szybkość postępowania"
  • zasada współdziałania organów- jak reagować w przypadku braku odpowiedzi innego organu administracji w terminach przewidzianych przepisami prawa, współdziałanie organów jako obowiązek , zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania
  • zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony - czy w praktyce administracyjnej, w postępowaniach na poziomie I instancji można ją skutecznie zastosować
  • zasada informowania stron - obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych
  • zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej - co oznacza obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw
  • zasada ugodowego załatwiania spraw - jak  realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach
  • zasada trwałości decyzji ostatecznych - kiedy decyzje ostateczne stają się prawomocne
  • zasada rozstrzygania wątpliwości co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony - przykłady
  1. Ostateczność a prawomocność decyzji administracyjnej- różnice - ostateczność a prawomocność decyzji organu I instancji , ostateczność i prawomocność decyzji organu odwoławczego
  2. Pełnomocnictwo a upoważnienie. Forma pełnomocnictwa , potwierdzanie własnoręczności podpisu.- ( Prawo o notariacie, Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki, Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych), opłaty skarbowe
  3. Wszczęcie postępowania - data wpływu podania czy data uzupełnienia wniosku w przypadku braków formalnych ,
  4. Rozpatrywanie podań kierowanych na adres poczty elektronicznej urzędu ( mail)- zmiany
  5. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania.- forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony, procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem.
  6. Terminy w postępowaniu administracyjnym. - rodzaje terminów , zasady obliczania terminów w dniach , tygodniach,  miesiącach i latach . Koniec terminu a sobota, niedziela i święto. " podwójne awizo" a skutek doręczenia
  7. Zawiadomienie o niezałatwienie sprawy w terminie - przedłużenie terminu , niezbędne elementy zawiadomienia, wskazanie nowego terminu , przewlekłe prowadzenie postępowania a bezczynność organu., przywracanie terminu
  8. Prawo strony do wniesienia ponaglenia - pozostawienie ponaglenia bez rozpoznania - zmiany wprowadzone ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, kiedy pozostawiamy ponaglenie bez rozpatrzenia
  9. Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem
  10.  Zawiadamianie stron o decyzjach i innych czynnościach w formie obwieszczenia - wymogi co do treści obwieszczenia
  11. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem na potrzeby prowadzonych postępowań - upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności, opłaty skarbowe
  12. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów-  klauzula  zawiadomienia o możliwości wydania decyzji niezgodnej z żądaniem strony- praktyczna realizacja art.10,
  13. Doręczenia w postępowaniu administracyjnym z uwzględnieniem prawa pocztowego w tym doręczenia za granicę ," fikcja doręczenia" a doręczenia elektroniczne -doręczanie do Państw UE i członków EOG-
  14. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki - nowe uprawnienie stron postępowania administracyjnego , (rozszerzona formuła pouczenia w decyzji administracyjnej), czy można się zrzec prawa do wniesienia odwołania już w dniu odbioru decyzji  ,skutek ewentualnego wycofania oświadczenia 
  15. Realizacja obowiązku informacyjnego administratora danych osobowych w postępowaniu administracyjnym 
  16. Wyłączenie pracownika 
  • czy w oparciu o zapis art.24 § 1 pkt 5 należy wyłączyć pracownika, w sytuacji gdy decyzja przez niego wydana została uchylona przez organ wyższego stopnia i przekazana do ponownego rozpatrzenia w I instancji, - kiedy pracownik powinien być wyłączony " ze względów rodzinnych" 
  • jak liczyć stopnie pokrewieństwa i powinowactwa.

ADRESACI:

Pracownicy Ośrodków Pomocy Społecznej.

PROWADZĄCY:

Trener procedur administracyjnych i systemów zarządzania w jednostkach administracji publicznej (szkolenia z zakresu k.p.a., bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych, udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, ochrony „sygnalistów” i działań antykorupcyjnych, profesjonalnej obsługi klienta, savoir-vivre w administracji, ustaw samorządowych - szkolenia radnych). Wśród przeszkolonych instytucji sektora publicznego z powyższych zagadnień, w okresie kilkunastu lat, znajdują się liczne urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, jednostki organizacyjne jst. Wykładowca w wielu unijnych projektach szkoleniowych (m.in. „Expert-Urzędnik”, „Urząd na miarę Europy”). Uczestniczył w programie Grundwig 2: Adults Education - Digital Literacy w Bergen (Norwegia) - współautor programu ustawicznego kształcenia dorosłych w międzynarodowej grupie trenerskiej.