• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Procedury rozpatrywania petycji oraz skarg i wniosków w trybie znowelizowanego KPA. Skarga i wniosek w trybie KPA a wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Tryb rozpatrywania w kontekście nowych zasad e-doręczeń

KARTA I PROGRAM SZKOLENIA

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 24 stycznia 2024 cena wynosi 399 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia przeanalizujemy praktyczne problemy na jakie napotykamy przy rozpatrywaniu skarg i wniosków oraz wniosków o udostępnienie informacji publicznej składanych wielokrotnie i przez tego samego autora. Omówimy zmiany w KPA w zakresie e-doręczeń i ich wpływ na procedurę postępowania w przedmiocie petycji, skarg i wniosków. Przedstawimy także analizy protokołów pokontrolnych z kontroli przeprowadzanych przez wojewodów w ramach nadzoru nad rozpatrywaniem skarg i wniosków przez jednostki samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz, uzupełnisz i uporządkujesz wiedzę z zakresu zasad, procedur i terminów obowiązujących przy rozpatrywaniu petycji kierowanych do organów wykonawczych i uchwałodawczych administracji publicznej oraz rozpatrywaniu skarg i wniosków w oparciu o znowelizowany KPA.
• Nabędziesz umiejętności rozróżniania charakteru niezatytułowanego pisma: Czy pismo ma charakter petycji? Wniosku w trybie KPA? Czy wniosku w trybie ustawy o dostępie informacji publicznej?
• Poznasz zasady potwierdzania dokumentów za zgodność z oryginałem oraz dopuszczalności potwierdzania własnoręczności podpisów przez pracowników administracji publicznej.
• Zapoznasz się z zagadnieniami z zakresu interpelacji i zapytań radnych.
• Dowiesz się czy dane osobowe wnioskodawców, autorów petycji oraz osób skarżących podlegają ochronie.
• Poznasz zasady liczenia terminów na załatwienie sprawy w przypadku złożenia pisma drogą tradycyjną, przez e-PUAP czy na nową skrzynkę e-doręczeń.
• Dowiesz się jakie są najczęściej popełniane błędy i pojawiające się nieprawidłowości przy rozpatrywaniu skarg, wniosków, a także petycji oraz wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
• Poznasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i będziesz miał możliwość podczas zajęć konsultacji kwestii problemowych z prowadzącym zajęcia.

zwiń
rozwiń
Program

1. Ustawa o petycjach - analiza praktyczna.
2. Konstytucyjne prawo obywatela do składania petycji, skarg i wniosków.
3. Badanie treści pisma. Skarga czy wniosek, wniosek czy petycja?
4. Organizacja przyjmowania skarg i wniosków w urzędzie - analiza Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
5. Przedmiot skargi/ wniosku/ petycji. Skarga na zachowanie urzędnika a skarga na postępowanie administracyjne. Wniosek w trybie KPA a petycja w trybie ustawy o petycjach.
6. Właściwość organów, przekazywanie wg właściwości skarg/ wniosków/ petycji w trybie KPA, w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, w trybie ustawy o petycjach.
7. Skarga w sprawie indywidualnej a wszczęcie postępowania administracyjnego.
8. Charakter skargi w sprawie, w której toczy się już postępowanie administracyjne.
9. Charakter skargi złożonej po zakończeniu postępowania administracyjnego w sprawie zakończonej decyzją ostateczną organu.

10. Terminy załatwienia skarg/ wniosków/ petycji w trybie w/w ustaw. Zasady liczenia terminów (KPA). Różnice w zasadach liczenia terminów gdy wniosek został złożony drogą tradycyjną, przez e-PUAP, czy na nową skrzynkę do e doręczeń. Terminy obowiązywania nowych zasad.
11. Treść zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi/ wniosku/ petycji w trybie w/w ustaw.
12. Ponowna skarga/ wniosek w tej samej sprawie- sposób załatwienia. Petycja w tej samej sprawie.
13. Tryb rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w związku z nowymi zasadami e-doręczeń, których obowiązek stosowania określony został na 10 grudnia br.
14. Nadzór bezpośredni i kontrola przyjmowania i załatwiania skarg. Analiza wybranych zagadnień z protokołów pokontrolnych wojewodów.
15. Wniosek w trybie KPA a wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
16. Skargi i wnioski anonimowe, anonimowa petycja, anonimowy wniosek o udostępnienie informacji publicznej - tryb postępowania.
17. Potwierdzanie dokumentów „za zgodność z oryginałem”. Dokumenty wytworzone przez organ potwierdzający, a dokumenty będące w posiadaniu organu potwierdzającego. Analiza wybranych zapisów ustawy Prawo o notariacie. Nowe uprawnienie do potwierdzania „za zgodność z oryginałem: upoważnionego pracownika organu prowadzącego postępowanie administracyjne.
18. Potwierdzanie własnoręczności podpisów. Analiza Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki. Analiza wybranych zapisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
19. Interpelacje i zapytania - jako jeden z punktów obrad sesji. Interpelacja a zapytanie. Zapytanie a wniosek. Publikacja interpelacji, zapytań i odpowiedzi na nie. Sposób realizacji zapytań i interpelacji radnych. Co to są tzw. „wolne wnioski” i jaki powinien być tryb ich realizacji?
20. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy administracji publicznej, osoby biorące udział w procesie udostępniania informacji publicznej, rozpatrywania skarg, wniosków i petycji, pracownicy biura rady, radni - członkowie komisji skarg, wniosków i petycji oraz komisji rewizyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener procedur administracyjnych i systemów zarządzania w jednostkach administracji publicznej (prowadzi szkolenia z zakresu k.p.a., bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych, udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, ochrony „sygnalistów” i działań antykorupcyjnych, profesjonalnej obsługi klienta, savoir-vivre w administracji, ustaw samorządowych - szkolenia radnych). Wśród przeszkolonych instytucji sektora publicznego z powyższych zagadnień, w okresie kilkunastu lat, znajdują się liczne urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, jednostki organizacyjne jst. Wykładowca w wielu unijnych projektach szkoleniowych (m.in. „Expert-Urzędnik”, „Urząd na miarę Europy”). Uczestniczył w programie Grundwig 2: Adults Education - Digital Literacy w Bergen (Norwegia) - współautor programu ustawicznego kształcenia dorosłych w międzynarodowej grupie trenerskiej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

 

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.frdl.bialystok.pl do 2 lutego 2024 r.

Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.