1. Bieżący stan prawny regulacji dotyczących prowadzenia rachunku kosztów:
• Podmioty zobowiązane do stosowania rachunku kosztów,
• Rozporządzenie a rozwiązania zarządcze stosowane w jednostkach,
• Dostosowanie polityki rachunkowości i regulacji wewnętrznych do SRK (przykładowe zarządzenie).
2. OPK (ośrodki powstawania kosztów), zasady ich wyodrębniania w oparciu o funkcje i strukturę jednostek organizacyjnych i wprowadzania zmian w wykazie OPK w związku ze zwiększeniem/ zmniejszeniem zakresu realizowanych świadczeń, zmianami w organizacji jednostki itd.
3. Specyfika funkcjonowania wybranych OPK:
• gabinet zabiegowy w POZ i AOS,
• Szpitalny Oddział Ratunkowy/Izba Przyjęć,
• blok operacyjny,
• dział fizjoterapii,
• świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• świadczenia opieki zdrowotnej finansowane z NFZ i komercja w jednym zakresie,
• ratownictwo i transport medyczny,
• OPK działalności pomocniczej,
• koszty zarządu i ogólnozakładowe.
4. OPK dla działalności leczniczej finansowanej poza NFZ - w ramach umów, projektów i dotacji ze środków publicznych i prywatnych:
• dotacje na finansowanie wynagrodzeń rezydentów i stażystów,
• programy zdrowotne i profilaktyczne,
• zadania i projekty finansowane ze środków zagranicznych,
• dotacje na remonty i inne zadania bieżące,
• badania kliniczne,
• podwykonawstwo medyczne dla innych podmiotów leczniczych,
• umowy zawierane w ramach działalności komercyjnej.
5. Rozdzielniki i klucze podziałowe:
• kiedy stosować klucze i rozdzielniki określone w rozporządzeniu, a kiedy „własne” – zasady i warunki uzyskania wiarygodnych danych,
• organizacja wewnętrznej sprawozdawczości.
6. Wycena procedur medycznych zgodnie z załącznikiem nr 9 do rozporządzenia kosztowego:
• metody ustalania kosztów bezpośrednich i pośrednich procedury,
• koszty rzeczywiste procedury a normatyw: różnice, warunki stosowania,
• ustalenie normatywu zużycia leków i innych materiałów bezpośrednich w procedurze,
• ustalenie normatywu nakładu czasu pracy osób bezpośrednio wykonujących procedurę.
7. Organizacja procesu wyceny i rozliczania procedur medycznych w jednostce:
• zespół ds. wyceny – zadania pracowników medycznych i finansowych,
• katalog procedur, procedury proste i złożone, procedura w różnych wariantach,
• aktualizacja wyceny,
• raportowanie wykonania procedur,
• procedury NFZ-owe a procedury komercyjne,
• rozliczanie procedur między OPK działalności podstawowej.
8. Wyniki pilotażu wdrożenia SRK w podmiotach leczniczych przeprowadzonego przez AOTMiT w 2021 roku oraz kontroli NIK w szpitalach powiatowych w 2022 roku – najczęściej popełniane błędy i nieprawidłowości według raportów ww. instytucji.
9. Systemowe formy wsparcia świadczeniodawców:
• szkolenia SRK,
• wzory i szablony plików rozliczeniowych,
• FAQ.
10. Aplikacja SRK (AOTMiT) a inne programy i aplikacje do rozliczania kosztów świadczeń.
11. Konsultacje w zakresie szkolenia, odpowiedzi na pytania.
Pomoc społeczna, zdrowie