• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Aneksy do arkuszy organizacyjnych krok po kroku. Na co zwracamy uwagę, by nie było zbędnych kosztów

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego kompleksowo omówimy tematykę możliwości wprowadzania zmian do arkuszy organizacyjnych szkół i placówek. Krótko omówimy obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, ale skupimy się przede wszystkim na możliwości aneksowania arkusza tak, aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie. Wyjaśnimy wpływ zawartości arkusza organizacyjnego i jego aneksów na subwencję. Podpowiemy na co zwrócić uwagę z uwagi na zbliżający się, ważny dla SIO, termin 30.09. Na praktycznych przykładach pokażemy i policzymy zależności między organizacją pracy placówki oświatowej a wysokością subwencji i wydatków, przygotowując w ten sposób podłoże do planowania przyszłorocznego budżetu.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji,
  • wyjaśnienie jakie zmiany należy wprowadzić do arkusza we wrześniu, aby otrzymać wyższą subwencję oświatową,
  • zdobycie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do optymalizacji wydatków na oświatę dzięki poznaniu zależności pomiędzy arkuszem a wydatkami i subwencją,
  • wskazanie co zrobić by wzrost w zatrudnianiu i organizacji etatów nie oznaczał kolejnego wydatku dla placówki i samorządu.

 

Uzyskanie odpowiedzi na pytania:

  • co można wprowadzić w aneksach do organizacji oświaty aby zoptymalizować wydatki?
  • kiedy należy przygotować aneks do arkusza, a kiedy nie jest to konieczne?
  • jak stosować zalecenia z opinii i orzeczeń ppp by nie wywrócić budżetu samorządu, a pomóc dziecku?
  • czym się różnią zajęcia edukacyjne dodatkowe i koła zainteresowań?
  • ile godzin z ustawowej puli godzin dyrektora zapiszemy w aneksie na koła zainteresowań by zapłacić za wykonaną pracę?
  • czy pracę z uczniem uzdolnionym zaplanować jako zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy koło zainteresowań?
  • czego w arkuszach, aneksach i statutach będzie szukała RIO?
zwiń
rozwiń
Program

1. Obowiązujące terminy a odwrócony harmonogram.

2. Opinie do aneksów- obowiązkowo należy o nie wystąpić, ale czy są dla dyrektora wiążące?

  1. związki zawodowe- czym w aneksach zainteresują się te podmioty i co z tego wynika dla dyrektora?
  2. kurator oświaty- sprawdza jedynie legalność zapisów w aneksach, czyli czym musi, a czym nie musi przejąć się dyrektor?
  3. organ prowadzący- najważniejsza strona w procesie organizacji jednostki oświatowej, a zatem jakie zadanie stoi przed nim i jakie czynności podejmie, zanim zatwierdzi aneks?

3. Aneksy przedszkola- po kolei o zmianach- skąd wynikają, jaką formułę przybrać muszą, czyli jak sformułować technicznie takie aneksy i jak tam te wszystkie zmiany zapisać?

4. Aneksy szkoły- po kolei o zmianach- skąd wynikają, jaką formułę przybrać muszą, czyli jak sformułować technicznie takie aneksy i jak tam te wszystkie zmiany zapisać?

5. Aneksy placówek- po kolei o zmianach- skąd wynikają, jaką formułę przybrać muszą, czyli jak sformułować technicznie takie aneksy i jak tam te wszystkie zmiany zapisać?

6. Kiedy należy przygotować aneks do arkusza, a kiedy sobie odpuścić?

7. A teraz o pieniądzu w aneksach- nieco ograniczona kompetencja dyrektorów. Są zadania, na które środki finansowe muszą się znaleźć, ale są też takie zadania, które wymagają jedynie fachowej organizacji, umiaru, a czasem zdrowego rozsądku:

  1.  lawinowo rosnąca pomoc psychologiczno-pedagogiczna- czy zalecenia z opinii i orzeczeń należy stosować bezkrytycznie? Gdzie postawić granice, by nie wywrócić budżetu samorządu, a pomóc dziecku?
  2. praca z uczniem uzdolnionym jako zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej a koło zainteresowań- czy oby jest to tożsame? Które będą w aneksach?
  3. zajęcia edukacyjne dodatkowe a koła zainteresowań- poznamy różnice, bo to na pewno nie to samo. Które mają tytuł prawny do sfinansowania? Które będą w aneksach?
  4. godzina z ustawowej puli godzin dyrektora a koła zainteresowań- limity, a realne potrzeby uczniów. Ile godzin zapiszemy w aneksie, by zapłacić za wykonaną pracę?

8. Arkusze i ich aneksy to nie „beczka bez dnia”, tu stawiamy granice.

Powiążemy ww. punkty programu 8 a-d z art. 42.ust.7a ustawy KN, w kontekście wykonywania art. 42. ust. 1 i ust. 2 ustawy KN-dlaczego? Dlatego, że trzeba mieć świadomość tego, czym jest arkusz organizacyjny i jego aneksy, by stanowił podstawę do rozliczania (wynagradzania) czasu pracy nauczyciela.

9. Finansowe „miny” w aneksach- zajęcia rewalidacyjne, wwrd, zajęcia z podziałem na grupy, w tym te zawodowe (uwaga szczególnie na te niepotrzebne podziały), edukacja łączona, zajęcia wspomagające po zdalnym nauczaniu, inne.

10. Zmiany w zatrudnieniu nauczycieli – kilka uwag, by wzrost w zatrudnianiu i organizacji etatów nie oznaczał kolejnego wydatku. Wypunktujemy, co jeszcze można zrobić w aneksach.

11. Wpływ aneksów na subwencję- zbliża się 30.09 i na co zwrócić uwagę- pokażemy, policzymy, przygotujemy podłoże na przyszłoroczny budżet.

12. A teraz podyskutujmy, podzielmy się swoim doświadczeniem, podsumujmy.

13. Dodatkowo- czego w arkuszach, aneksach i statutach będzie szukała RIO?

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przedstawiciele organów prowadzących – wójtowie, burmistrzowie, prezydenci, starostowie i ich zastępcy, skarbnicy, pracownicy samorządowi odpowiedzialni za sprawy z zakresu oświaty oraz dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek samorządowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wieloletni praktyk oświatowy w szkolnictwie i samorządzie na stanowiskach kierowniczych, edukator w zakresie organizacji i zarządzania oświatą, specjalista z zakresu prawa oświatowego. Autorka licznych publikacji, prelegentka konferencji ogólnopolskich, ekspert w panelach dyskusyjnych na zaproszenie wydawnictw, instytucji, wykładowca współpracująca z publicznymi i niepublicznymi ODN w całym kraju, trener-edukator wspomagający szkoły oraz sieci współpracy, Ekspert z listy MEN (poz.1121). Odznaczona Medalem K.E.N.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 330 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.bialystok.pl lub mailem na adres frdl-pc@frdl.bialystok.pl do 6 września 2021 r.

UWAGA Liczba miejsc ograniczona. O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.