• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Umorzenie administracyjnego postępowania egzekucyjnego...i co dalej? Prawa i obowiązki wierzyciela w zakresie ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego

Miejsce
Internet
Termin
02 grudnia 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
440 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszeniowa

Przy zgłoszeniu do 18 listopada 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie postępowanie egzekucyjne w administracji, w kontekście jego umarzania.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia, krok po kroku, zaprezentujemy przepisy związane z umorzeniem postępowania egzekucyjnego. Przedstawimy przesłanki będące podstawą umorzenia postępowania egzekucyjnego oraz działania, jakie wierzyciel może podjąć po umorzeniu przez organ postępowania egzekucyjnego. Prowadząca omówi przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym obowiązujące od 25 marca 2024 r. dotyczące odpowiedzialności za wyjawienie informacji o majątku zobowiązanego, niezbędnych do prowadzenia egzekucji administracyjnej. Wskażemy także zasady ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego. Wyjaśnimy wątpliwości i odpowiemy na pytania z zakresu stosowania przepisów związanych z problematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Uzyskanie odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
  • Kiedy i w jakiej formie organ egzekucyjny umarza postępowanie egzekucyjne?
  • Czy i kiedy wierzyciel może wystąpić z wnioskiem do organu egzekucyjnego o umorzenie postępowania?
  • Czy wierzyciel może złożyć zażalenie na umorzenie postępowania egzekucyjnego?
  • Kogo – zobowiązanego czy wierzyciela – obciążają koszty umorzonego postępowania egzekucyjnego?
  • Kiedy i w jakiej formie wierzyciel może wnioskować o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego?
  • Czy przed ponownym wszczęciem egzekucji należy do zobowiązanego wysłać upomnienie?
  • Jakie informacje muszą być zawarte we wniosku o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego?
  • W jaki sposób, od kogo i na podstawie jakich przepisów można pozyskać informacje o majątku lub źródłach dochodu zobowiązanego, z których organ egzekucyjny będzie mógł wyegzekwować środki pieniężne?
  • Jak postąpić w sytuacji, gdy dany organ/instytucja posiada informacje o zobowiązanym a mimo to odmawia ich ujawnienia wierzycielowi?
  • Czy bez wskazania majątku zobowiązanego można wystąpić z wnioskiem o ponowne wszczęcie egzekucji?
  • Kiedy do ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego należy wystawić dalszy tytuł wykonawczy?
  • W jakiej formie (elektronicznej czy papierowej) wystawić dalszy tytuł wykonawczy, jeżeli jest niezbędny do ponownego wszczęcia egzekucji?
  • Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, w tym wybranych wzorów pism, przydatnych w procedurze umarzania administracyjnego postępowania egzekucyjnego i wszczęcia ponownego.
zwiń
rozwiń
Program

1. Omówienie wybranych przesłanek umorzenia postępowania egzekucyjnego:
• Bezskuteczność egzekucji z powodu braku majątku lub źródła dochodu zobowiązanego, z których jest możliwe wyegzekwowanie środków pieniężnych przewyższających koszty egzekucyjne.
• Śmierć zobowiązanego, gdy obowiązek jest ściśle związany ze zobowiązanym.
• Błąd co do zobowiązanego – jak to rozumieć?
• Niespełnienia w tytule wykonawczym wymogów określonych w art. 27 u.p.e.a.
2. Jakie działania powinien/może podjąć wierzyciel po umorzeniu przez organ egzekucyjny postępowania egzekucyjnego? 
• Prawo wierzyciela do złożenia zażalenia na postanowienie w sprawie umorzenia postępowania egzekucyjnego. Jakie argumenty można podnieść w składanym zażaleniu? W jakim terminie zażalenie powinno być złożone?
• Czy mimo umorzenia postępowania egzekucyjnego powstają koszty egzekucyjne i kto je płaci?
• Kiedy koszty egzekucyjne zapłaci wierzyciel?
• Czy wierzyciel może wystąpić do organu egzekucyjnego o umorzenie kosztów egzekucyjnych i jakich argumentów użyć w ewentualnym wniosku o umorzenie kosztów egzekucyjnych?
• W jakim terminie i na podstawie jakiego dokumentu wierzyciel będzie zobowiązany do zapłaty kosztów egzekucyjnych?
• Czy w przypadku zapłaty kosztów egzekucyjnych przez wierzyciela będzie on mógł dochodzić ich zwrotu od zobowiązanego?
3. Aktualne zasady ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego:
• Ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego – prawo czy obowiązek wierzyciela?
• Czy i w jaki sposób wierzyciel może ponownie wszcząć postępowanie egzekucyjne po uprzednim umorzeniu postępowania? W jakim terminie od umorzenia postępowania egzekucyjnego należy złożyć wniosek o ponowną egzekucję?
• Wniosek wierzyciela o ponowne wszczęcie egzekucji – zakres informacji, przekazywanych przez wierzyciela do organu egzekucyjnego.
• Pozyskanie informacji o majątku zobowiązanego – wystąpienie przez wierzyciela do zobowiązanego z wezwaniem o wyjawienie majątku: forma wezwania i forma wyjawienia majątku. 
• Jak postąpić w przypadku, gdy zobowiązany nie reaguje na wniosek o wyjawienie majątku? Odpowiedzialność porządkowa za niezłożenie informacji i odpowiedzialność karna za złożenie fałszywych informacji o majątku – zmiana przepisów od 25 marca 2024 r.
• Jakie mogą być konsekwencje dla zobowiązanego, który wykaże nieprawdziwe informacje nt. posiadanego majątku?
• Do jakich instytucji i organów może wystąpić wierzyciel by uzyskać informacje o majątku zobowiązanego celem prowadzenia dalszej egzekucji? Jaka podstawa prawna powinna być wskazana w takim wystąpieniu? Czy za takie informacje wierzyciel ponosi opłaty?
• Czy na podmioty, które odmówią udzielenia informacji o posiadanym przez zobowiązanego majątku wierzyciel może nałożyć karę porządkową i w jakiej wysokości?
• Czy i kiedy wierzyciel może wystąpić do sądu z wnioskiem o wyjawienie majątku i jakie to może mieć konsekwencje dla zobowiązanego? Jakie opłaty należy uiścić w sądzie, składając wniosek o wezwanie dłużnika o wyjawienie majątku? 
4. Dalszy lub dotychczasowy tytuł wykonawczy jako podstawa ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego:
• Kiedy i w jakiej formie wierzyciel wystawia dalszy tytuł wykonawczy wnioskując o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego?
• Jakie dane zawarte są w dalszym tytule wykonawczym?
• Kto i jakim podpisem podpisuje dalszy tytuł wykonawczy?
• Czy przed wystąpieniem z wnioskiem o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego do zobowiązanego powinno się ponownie wysłać upomnienie?
5. Obowiązki informacyjne wierzyciela wobec organu egzekucyjnego po ponownym wszczęciu postępowania egzekucyjnego:
• Zakres, forma i termin przekazywania zawiadomień i informacji do organu egzekucyjnego – obowiązujący formularz e- ZW.
• W jakich sprawach wierzyciel musi niezwłocznie informować organ egzekucyjny i w jakiej formie? Nowe dane w zawiadomieniach wierzyciela wysyłanych do organu egzekucyjnego.
• Jak wypełnić e-ZW w zakresie informacji dotyczącej zapłaty należności do wierzyciela, przedawnieniu lub zmianie wysokości należności np. na skutek złożenia korekty deklaracji?
• W jaki sposób poinformować organ egzekucyjny o zastosowanej uldze w spłacie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi: umorzenie, częściowe umorzenie, raty?
• Czy wierzyciel musi informować organ egzekucyjny o nienaliczaniu odsetek w związku z przedawnieniem należności?
• Kto podpisuje e-ZW – czy musi to być ta sama osoba, która podpisała wcześniej e-TW?
• Jakie mogą być konsekwencje nieterminowego poinformowania organu egzekucyjnego np. o wpłacie do wierzyciela należności objętej tytułem wykonawczym skierowanym do ponownej egzekucji?
• Czy osoby nie będące zobowiązanymi mogą zapłacić egzekwowaną należność za zobowiązanego w ponownie wszczętej egzekucji?
6. Indywidualne pytania, konsultacje.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, pracownicy pionów podatkowych, obsługujący należności publicznoprawne, osoby odpowiedzialne za egzekucję należności, a także nadzorujące wykonywanie tych zadań.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Urszula Romanowicz
Koordynator ds. sprzedaży usług szkoleniowych
tel. 85 732 17 88
urszula.romanowicz@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 440 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 18 listopada 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych

Zgłoszenia należy przesłać do 26 listopada 2024 r.