1. Podstawa prawna obowiązująca przy prowadzeniu rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych.
2. Możliwość prowadzenia ksiąg rachunkowych i innych zadań przez centra usług wspólnych.
3. Indywidualna polityka rachunkowości dla jednostki - zasady opracowania.
4. Obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE.
5. Zasady rachunkowości, wynikające z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych, mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Zasady funkcjonowania wybranych kont budżetu jednostki samorządu terytorialnego w szczególności dotyczących:
• ujmowania realizowanych dochodów przez urzędy skarbowe,
• wydatków niewygasających,
• kredytów i pożyczek (naliczenie i zapłata odsetek).
7. Zasady funkcjonowania kont jednostki budżetowej w szczególności:
• ujmowanie realizowanych dochodów w jednostkach budżetowych,
• ujęcia realizacji dochodów i wydatków w zakresie zadań zleconych, a dane przedstawiane w sprawozdaniach m. in. Rb-27ZZ, Rb-ZN, Rb-N i Rb-27S,
• ujęcie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z dotacji celowej (z danego roku oraz z lat poprzednich),
• ewidencja należności, realizowanych na rzecz innych jednostek (zadania zlecone realizowane głównie przez OPS i UG),
• ewidencja przychodów,
• ewidencja kosztów na kontach zespołu „4”,
• należności długoterminowe,
• sposób ujęcia odsetek od należności naliczanych na koniec kwartału,
• ujmowanie rozliczeń na kontach rozrachunkowych dotyczących gromadzenia dochodów, jak i realizacji wydatków (etapy rozliczeń),
• ujmowanie zaangażowania wydatków.
8. Pytania i odpowiedzi.
Finanse, rachunkowość, podatki