• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Środki trwałe: od zakupu, użytkowanie, ulepszenia aż po likwidację

KARTA I PROGRAM SZKOLENIA

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 26 stycznia 2024 cena wynosi 399 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Przedmiotem proponowanego szkolenia jest kompleksowe przedstawienie problematyki z zakresu ujęcia, wyceny i likwidacji rzeczowych aktywów trwałych, a w szczególności zasady gospodarowania i ewidencjonowania środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych, z uwzględnieniem postanowień KSR 11. Podczas szkolenia omówimy zagadnienia w odniesieniu do przepisów ustawy o rachunkowości wraz z zestawieniem podobieństw oraz różnic pomiędzy ustawą o rachunkowości, a ustawą o podatku dochodowym. Przeanalizujemy zasady ujęcia księgowego oraz wyceny rzeczowych aktywów trwałych wykorzystywanych przez jednostkę na podstawie zakupu, wytworzenia po  likwidacje. Wyjaśnimy również zasady inwentaryzacji środków trwałych. Nasze szkolenie ma charakter teoretyczno-praktyczny, wykład będzie połączony z praktyką, opartą na przykładach rozliczania i księgowania.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu omawianych zasad inwentaryzacji środków trwałych, pojęć i definicji.
• Poznanie zagadnień związanych z problematyką ujęcia, wyceny i likwidacji rzeczowych aktywów trwałych, a w szczególności zasad gospodarowania i ewidencjonowania środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych, z uwzględnieniem postanowień KSR 11.
• Poznanie zasad ujęcia księgowego oraz wyceny rzeczowych aktywów trwałych wykorzystywanych przez jednostkę na podstawie zakupu, wytworzenia po likwidację.
• Zdobycie informacji związanych z przepisami podatkowymi i bilansowymi dotyczącymi środków trwałych.
• Zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności na temat ewidencji środków trwałych i metodach ich amortyzacji.
• Poznanie procedury związanej z zaprzestaniem ujmowania środków trwałych w ewidencji.
• Uzyskanie odpowiedzi na pojawiające się pytania oraz wskazówek postępowania w zakresie środków trwałych i ich inwentaryzacji.

zwiń
rozwiń
Program

1. Pojęcie środków trwałych.
• Przepisy ustawy o rachunkowości.
• Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
• Okres ekonomicznej użyteczności środków trwałych.
• Kompletność środka trwałego.
• Zdatność do użytkowania środka trwałego.
• Przeznaczenie środka trwałego na własne potrzeby jednostki.
• Wartość istotna środka trwałego.
2. Wycena początkowa środków trwałych.
• Ustalenie wartości początkowej nabytych środków trwałych.
• Ogólne zasady ustalania ceny nabycia środka trwałego.
• Ustalenie wartości początkowej maszyny produkcyjnej.
• Zakup środka trwałego w walucie obcej.
• Podatek od czynności cywilnoprawnych zapłacony przed przyjęciem środka trwałego do używania.
• Odsetki od kredytu a wartość początkowa.
3. Dokument przyjęcia środka trwałego do używania – OT, Protokół przyjęcia.
4. Środki trwałe wybudowane we własnym zakresie.

• Moment rozpoczęcia budowy i koszty budowy.
• Zasady rozliczania kosztów pośrednich budowy.
• Ustalenie wartości początkowej środka trwałego jako sumy ceny nabycia i kosztów wytworzenia.
• Ustalenie wartości początkowej środka trwałego jako sumy ceny nabycia i kosztów remontu (przystosowania).
• Ustalenie wartości początkowej środka trwałego w cenie sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu albo w wartości godziwej.
• Koszty niezaliczane do ceny nabycia i kosztów wytworzenia (ulepszenia) środków trwałych.
• Ustalenie kosztu wytworzenia środka trwałego.
• Zasady ewidencji środków trwałych w budowie.
• Rozliczanie kosztów wspólnych budowy środka trwałego.
• Zaniechanie budowy środka trwałego.
5. Amortyzacja środków trwałych.
• Termin rozpoczęcia amortyzacji podatkowej i bilansowej.
• Ustalenie symbolu KŚT.
• Ustalenie stawek amortyzacyjnych dla celów bilansowych.
• Amortyzacja metodą liniową na przykładach.
• Amortyzacja metodą degresywną na przykładach.
• Obniżenie stawki amortyzacyjnej i wydłużenie okresu amortyzacji.
• Różnice w amortyzacji bilansowej i podatkowej a ewidencja księgowa.
• Naliczanie amortyzacji w okresie zawieszenia działalności.
• Korekta wartości początkowej i odpisów amortyzacyjnych.
• Ostatni odpis amortyzacyjny przy sprzedaży środka trwałego.
• Odpisy amortyzacyjne a koszty podatkowe.
6. Nakłady ponoszone na środek trwały w trakcie używania.
• Czy to remont czy ulepszenie środka trwałego?
• Zakup części zamiennych - remont czy ulepszenie?
• Nakłady na ulepszenie w obcym środku trwałym.
• Koszty związane ze zmianą miejsca użytkowania środka trwałego.
• Odłączenie oraz przyłączenie części składowej/ peryferyjnej środka trwałego.
7. Rozchód i likwidacja środków trwałych.
• Ogólne zasady ewidencji rozchodu środków trwałych.
• Udokumentowanie likwidacji środka trwałego.
• Przychody i koszty związane ze sprzedażą i likwidacją środka trwałego.
• Przekazanie środka trwałego w formie darowizny.
• Likwidacja środka trwałego sprzedanego na złom.
• Konsekwencje rezygnacji z zakupu przedmiotu leasingu.
• Sprzedaż niskocennego składnika majątku wykupionego z leasingu.
• Sprzedaż środków trwałych.
• Nieodpłatne przekazanie innej jednostce sektora publicznego.
• Nieodpłatne przekazanie jednostce spoza sektora publicznego.
• Nieodpłatne przekazanie jako aport.
• Likwidacja środka trwałego oraz stwierdzenie niedoboru.
8. Bilansowa ewidencja pomocnicza środków trwałych.
9. Podsumowanie. Dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Osoby zarządzające, skarbnicy, kierownicy i pracownicy działów finansowo-księgowych, administracyjno-gospodarczych, controlingu. Szkolenie skierowane jest zarówno do osób początkujących (mających niewielkie doświadczenie w rachunkowości), jak i do tych, które posiadają już praktykę księgową, ale pragną pogłębić swoją wiedzę z tej dziedziny.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Współautorka książki „Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej” ODDK Gdańsk 2015. Autorka publikacji w czasopismach o tematyce z rachunkowości dotacji unijnych. Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny rachunkowości, finansów, dotacji unijnych. Od 1999 r. pracownik naukowy Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Stały współpracownik wielu firm szkoleniowych, urzędów marszałkowskich, Ministerstwa Gospodarki w zakresie rachunkowości finansowej, finansów, rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej, finansów przedsiębiorstw, oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw, księgowości projektów unijnych, przygotowywania biznes planów w celu pozyskania środków unijnych. Audytor projektów unijnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

 

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.frdl.bialystok.pl do 5 lutego 2024 r.

Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.