1. Pojęcie inwentaryzacji.
2. Metody inwentaryzacji – spis z natury, potwierdzenie salda, weryfikacja z dokumentacją.
3. Rodzaje inwentaryzacji: okresowa, zdawczo-odbiorcza, przeprowadzana w szczególnych okolicznościach, ciągła, kontrola.
4. Proces inwentaryzacji, a cele kontroli zarządczej.
5. Kto odpowiada za przeprowadzenie inwentaryzacji w jednostce sektora finansów publicznych?
6. Obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego (skarbnika), przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej, członków komisji inwentaryzacyjnej oraz osób użytkujących mienie jednostki.
7. Problematyka odpowiedzialności materialnej.
8. Środki trwałe – wybrane problemy: definicja środka trwałego, budynki, zespoły komputerowe, place zabaw, środki trwałe niskocenne, grunty.
9. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury: rodzaje aktywów podlegających spisowi z natury, co to jest teren strzeżony, jak często i w jakim terminie należy przeprowadzić spis z natury, właściwe przygotowanie się do inwentaryzacji – wskazówki praktyczne, spis z natury „krok po kroku”, spis z natury metodą tradycyjną, czy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – wady i zalety, arkusz spisu z natury, rodzaje różnic inwentaryzacyjnych, ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych, prawidłowa likwidacja środków trwałych.
10. Jak poradzić sobie ze spisem z natury, jeśli księga inwentarzowa jest niekompletna, a środki trwałe nie są oznakowane numerami inwentarzowymi – wskazówki praktyczne.
11. Jak wykryć nieprawidłowości i oszustwa w inwentaryzacji?
12. Organizacja inwentaryzacji, jej przebieg, rozliczenie i odpowiedzialność w jednostkach objętych wspólną obsługą (CUW). Obowiązki kierownika jednostki, a obowiązki kierownika cuw.
13. Inwentaryzacja książek w szkolnych bibliotekach – organizacja, przebieg, częstotliwość, odpowiedzialność.
14. Inwentaryzacja środków pieniężnych w kasie.
15. Inwentaryzacja w drodze uzyskania potwierdzenia stanu aktywów: rodzaje aktywów podlegających potwierdzeniu, potwierdzenie stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych, kiedy wysłać druk potwierdzenia stanu należności, przebieg inwentaryzacji, formularz potwierdzenia stanu należności, co, jeśli kontrahent nie potwierdzi stanu należności, czy inwentaryzować tzw. „salda zerowe”, czy inwentaryzować salda opiewające na drobne kwoty, przyczyny rozbieżności między stanami księgowymi należności, inwentaryzacja powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów.
16. Inwentaryzacja drogą weryfikacji: aktywa i pasywa podlegające weryfikacji, termin przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji, porównanie danych ksiąg rachunkowych z dokumentami, czyli jak, jak udokumentować inwentaryzację w drodze weryfikacji, uwagi praktyczne.
17. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w procesie inwentaryzacji.
18. Inwentaryzacja, a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
19. Rola i znaczenie instrukcji inwentaryzacyjnej.
20.Instrukcja inwentaryzacyjna – wzór.
21. Jak uniknąć nieprawidłowości?
Finanse, rachunkowość, podatki