1. Omówienie przepisów prawa, regulujących funkcjonowanie gospodarki kasowej w jednostkach sektora finansów publicznych: ustawa o finansach publicznych, ustawa o rachunkowości, przepisy w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, ordynacji podatkowej – kto może dokonywać płatności podatków w formie gotówkowej?
2. Obowiązki i odpowiedzialność kasjera za zgodne z przepisami prowadzenie kasy w jednostce. Kto może być kasjerem, jakie wymogi formalne można stawiać pracownikowi zatrudnianemu na stanowisko kasjera, czy należy wymagać od kasjera np. umiejętności rozpoznawania fałszywych znaków pieniężnych? Jak prawidłowo przyjmować i przekazywać obowiązki na stanowisku kasowym? Odpowiedzialność materialna kasjera – sporządzanie dokumentów dotyczących powierzenia odpowiedzialności materialnej, jak skutecznie kasjer może bronić się od ponoszenia odpowiedzialności materialnej?
3. Kontrola i nadzór nad prowadzeniem kasy – bieżące czynności kontrolne. Kto i jak często powinien kontrolować kasę? Odpowiedzialność za nadzór i kontrolę głównego księgowego i kierownika jednostki, dokumentowanie kontroli kasy, adnotacje, protokoły.
4. Regulacje wewnętrzne w zakresie gospodarki kasowej – instrukcja gospodarki kasowej. Jakie zagadnienia powinna regulować instrukcja? Wzory druków i dokumentów stosowanych przy przyjmowaniu i wypłacaniu gotówki do i z kasy, wzory dokumentów o powierzeniu odpowiedzialności materialnej.
5. Postępowanie w przypadku przyjęcia do kasy fałszywego znaku pieniężnego. Zgłoszenie incydentu przełożonemu, zgłoszenie i przekazanie fałszywego znaku pieniężnego policji, sporządzenie odpowiednich dokumentów, czy i jak często kasjerzy powinni być szkoleni w zakresie rozpoznawania fałszywych znaków pieniężnych? Czy kasjer może i w jakich okolicznościach ponosić odpowiedzialność karną w związku z przyjęciem fałszywego znaku pieniężnego?
6. Sposób postępowania i regulacje prawne w zakresie wymiany zniszczonych lub uszkodzonych znaków pieniężnych. Czy można odmówić przyjęcia wpłaty do kasy jednostki zniszczonym banknotem? Na podstawie jakich przepisów i który podmiot może dokonać wymiany zniszczonych pieniędzy?
7. Postępowanie w przypadku wystąpienia niedoborów lub nadwyżek i sposoby zapobiegania takim zjawiskom. Kiedy kasjer odpowiada materialnie za niedobór kasowy? Czy i w którym momencie kasjer powinien złożyć oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności materialnej? Czy kasjer może i w jakich okolicznościach uniknąć odpowiedzialności materialnej za ewentualny niedobór kasowy?
8. Inwentaryzacja kasy – rozliczenie ewentualnych różnic, protokół inwentaryzacji.
9. Najczęściej występujące błędy i nieprawidłowości w gospodarce kasowej z uwzględnieniem zarzutów stawianych w tym zakresie przez organy kontroli. Jak zapobiegać nieprawidłowościom? Jakie powtarzające się „drobne” błędy kasjera mogą doprowadzić do poważnych nieprawidłowości?
10. Pomieszczenie kasy. Gdzie powinno być zlokalizowane, jakie powinno spełniać normy bezpieczeństwa? Jakie są limity przechowywania gotówki w kasie? Dostęp do pomieszczenia innych osób niż kasjer. Kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowe przygotowanie i zabezpieczenie pomieszczenia kasowego?
11. Gospodarka drukami ścisłego zarachowania. Co to są druki ścisłego zarachowania – rodzaje i praktyczne przykłady, czy istnieje normatywna definicja druków ścisłego zarachowania? Instrukcja gospodarowania drukami ścisłego zarachowania – czy musi być opracowana i co powinna regulować?
12. Ewidencja i rozliczanie druków ścisłego zarachowania. Na podstawie jakich dokumentów zaewidencjonować druki ścisłego zarachowania, w oparciu o jakie dokumenty rozliczyć wykorzystane druki ścisłego zarachowania? Weryfikacja stanów bieżących druków. Czy osobą odpowiedzialną za ewidencję i rozliczenie druków ścisłego zarachowania może/powinien być kasjer? Przyjęcie odpowiedzialności za gospodarowanie drukami ścisłego zarachowania, inwentaryzacja druków ścisłego zarachowania.
13. Postępowanie w przypadku zagubienia, zniszczenia lub kradzieży druków ścisłego zarachowania.
14. Likwidacja/niszczenie wykorzystanych lub niewykorzystanych druków ścisłego zarachowania. Jaki jest okres przechowywania wykorzystanych druków ścisłego zarachowania? Kto i kiedy powinien podjąć decyzję o zniszczeniu druków? Czy można zniszczyć druki niewykorzystane, których np. zakupiono za dużo i są już nieprzydatne? Kto powinien typować druki ścisłego zarachowania do likwidacji? Jak bezpiecznie dokonać fizycznej likwidacji druków ścisłego zarachowania?
15. Archiwizacja dokumentów kasowych – regulacje prawne. Jak długo przechowywać dokumentację kasową? Które z dokumentów należy przekazać do archiwum państwowego, a które mogą zostać „zlikwidowane” i po jakim czasie?
16. Dyskusja, pytania indywidualne konsultacje.
Finanse, rachunkowość, podatki