• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Obowiązki wierzyciela w zmienionej egzekucji administracyjnej w 2024 r. Nowe rozporządzenia i tytuły wykonawcze

Miejsce
Internet
Termin
08 listopada 2024
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszeniowa

Przy zgłoszeniu do 25 października 2024 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Przedmiotem proponowanego szkolenia jest kompleksowe omówienie zagadnień związanych z egzekucją administracyjną w 2024 r. Podczas zajęć:
• Przeanalizujemy poszczególne, nowe rozporządzenia wykonawcze do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w związku z ustawą z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw, a także wyniki ostatnich dwóch kontroli NIK w zakresie dotyczącym egzekucji administracyjnej.
• Wskażemy:
- Jaka jest odpowiedzialność porządkowa za niezłożenie informacji i odpowiedzialność karna za złożenie fałszywych informacji o majątku?
- Jak należy liczyć przedawnienie kosztów upomnień w roku 2024?
- Jak zmienił się tytuł wykonawczy po nowelizacji przepisów?
- Jakie nowe informacje wierzyciel umieszcza w tytule wykonawczym od 25 marca 2024?
- Jakie wymogi musi spełniać dalszy i kolejny tytuł wykonawczy po nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?
- Jak, po nowelizacji przepisów, przebiega egzekucja z majątku wspólnego małżonków?
- Czy do egzekucji z majątku wspólnego małżonków konieczna jest solidarna ich odpowiedzialność?
- Kiedy i w jakiej formie wierzyciel wystawia dalszy tytuł wykonawczy?
- Jakie dane zawarte są w dalszym tytule wykonawczym?
- Kto i jakim podpisem podpisuje dalszy tytuł wykonawczy?
- Czy przed wystąpieniem z wnioskiem o ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego do zobowiązanego, powinno się ponownie wysłać upomnienie?
Szkolenie zostanie przeprowadzone w sposób praktyczny, tak aby uczestnicy szkolenia uzyskali niezbędne przygotowanie do poprawnego stosowania znowelizowanych przepisów w zakresie postępowania egzekucyjnego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz, uzupełnisz i uporządkujesz wiedzę zakresie egzekucji administracyjnej według obowiązującego stanu prawnego i przyszłego, wynikającego z wprowadzonych zmian.
• Uzyskasz niezbędnie informacje w zakresie nowości dotyczących prowadzenia postępowania egzekucyjnego.
• Otrzymasz obszerne materiały szkoleniowe, najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych, treści aktów normatywnych dotyczących przedmiotu szkolenia, jak również wzór pytania do urzędu skarbowego w sprawie ewentualnego zastosowania środka egzekucyjnego.
• Dowiesz się, jakie są najczęściej popełniane błędy i nieprawidłowości w zakresie prowadzenia egzekucji administracyjnej.
• Będziesz miał możliwość konsultacji z ekspertem bieżących problemów w egzekucji administracyjnej.
• Uzyskasz odpowiedzi na kluczowe pytania z zakresu prowadzenia postępowań egzekucyjnych, przykładowo:
- W 2023 roku zostało wydane postanowienie w sprawie umorzenia postępowania egzekucyjnego w związku z przedawnieniem egzekwowanej należności. Czy na tej podstawie można wyksięgować z ksiąg umorzoną należność?
- Jak traktować należność od podmiotu w likwidacji?
- Co z przedsiębiorcami zagranicznymi, którzy swoją siedzibę mają poza granicami RP, jak możemy od nich egzekwować należność w momencie nie dokonania wpłaty w terminie?
- Umiera podatnik, czy powinniśmy wystąpić do sądu z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku i tym samym ponieść koszty finansowe związane z postępowaniem i opłatami sądowymi?
- Co zrobić w sytuacji, w której wystawiono tytuły wykonawcze do US na spółkę akcyjną; należności nie zostają ściągnięte pomimo iż zobowiązany dalej prowadzi działalność gospodarczą (US umarza postępowanie w wyniku bezskuteczności)?
- Tytuł wykonawczy w US a zobowiązany przebywa za granicą, na rachunek bankowy zobowiązanego nie wpływają żadne środki, co dalej?
- Co może zrobić wierzyciel po otrzymaniu z US pisma o umorzeniu postępowania w wyniku bezskuteczności?
- Jakie czynności musi podjąć wierzyciel, aby przerwać bieg przedawnienia i jakie informacje do Urzędu Skarbowego prowadzącego postępowanie egzekucyjne, potwierdzają datę przerwania biegu przedawnienia?

zwiń
rozwiń
Program

1. Przedawnienie kosztów upomnienia po nowelizacji:
• Przykłady przedawnienia kosztów upomnienia. Co ze „starymi” kosztami upomnień? Ważne przepisy przejściowe.
• Co z kosztami upomnienia po zmianach, gdy zaległość podatkowa już nie istnieje?
• Wyłączenie kwoty kosztów upomnienia i odsetek za zwłokę z limitu egzekucyjnego 160 zł.
• Jak postępować w przypadku kiedy wpłata zaległości bez kosztów nastąpi przed ich doręczeniem?
• Czy umorzenie zaległości podatkowej spowoduje przedawnienie kosztów upomnienia?
• Czy organ zaliczając nadpłatę na zaległość podatkową utraci możliwość dochodzenia kosztów upomnienia?
• Czy upomnienie można wystawić również dla małżonka zobowiązanego odpowiedzialnego tylko majątkiem wspólnym, który jest nie ujęty w części A tytułu wykonawczego?
2. Czynności przedegzekucyjne wierzyciela – nowe rozporządzenie w tym zakresie. Zakres zastosowania Kodeksu postępowania administracyjnego.
3. Zmiany w EDI.
4. Wzór tytułu wykonawczego po nowelizacji – omówienie nowości. Nowe rozporządzenia wykonawcze do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w tym zakresie. Co ze starymi rozporządzeniami wykonawczymi i czy można je dalej stosować?
5. Dalszy i kolejny tytuł wykonawczy po nowelizacji – co uległo zmianie?
6. Zmieniony tytuł wykonawczy – co uległo zmianie?
7. e-ZW – nowe informacje wykazywane w e-ZW.
8. Likwidacja klauzuli wykonalności nadawanej dotychczas tytułowi wykonawczemu (dalszemu tytułowi wykonawczemu).
9. Wyniki kontroli NIK e-tytułów wykonawczych – omówienie.
10. Wyniki kontroli w zakresie egzekwowania opłaty śmieciowej – omówienie.
11. Nowy podmiot – podmiot, który uzyskał korzyść majątkową.
12. Małżonek podatnika – jakie nowe uprawnienia uzyskał w wyniku nowelizacji?
13. Nowe uprawnienia wierzyciela i organu egzekucyjnego.
14. Zmiany w zakresie zawieszenia i umorzenia postępowania egzekucyjnego.
15. Zmiany w egzekucji nieruchomości.
16. Oświadczenie o posiadanym majątku i źródłach dochodu. Do czego służy? Co to za instrument? Zmiany w tym zakresie. Sankcja za niezłożenie oświadczenia.
17. Omówienie przepisów przejściowych.
18. Bieżące problemy w egzekucji administracyjnej, przykładowo:
• Zbieg egzekucji – kiedy występuje, czy gmina może doprowadzić do tego zbiegu, w jaki sposób?
• Odstąpienie od zasady obligatoryjności egzekucji.
• Ponowne wszczęcie egzekucji administracyjnej.
• Co to znaczy „skuteczne zajęcie rachunku bankowego”?
• Czy tytuł wykonawczy wystawiony na zobowiązanego stanowi podstawę do zajęcia rachunku bankowego małżonka, który podatnikiem nie jest?
• W którym miejscu w zawiadomieniu eZW należy ująć informację dotyczącą wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w przypadku zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości podatkowej objętej tytułem wykonawczym?
• Jeśli gmina jako wierzyciel hipoteczny na nieruchomości podatnika zostanie uwzględniona w podziale sumy uzyskanej z egzekucji nieruchomości prowadzonej przez komornika sądowego, to czy koniecznym jest przedłożenie tytułów wykonawczych? Czy to mają być dalsze tytuły wykonawcze?
• Czy podatnik może złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości w przypadku gdy organ egzekucyjny wszczął egzekucje administracyjną wobec podatnika? Czy w przypadku złożenia takiego wniosku należy umorzyć postępowanie w sprawie umorzenia jako bezprzedmiotowe?
• Czy do tytułu wykonawczego kierowanego do organu egzekucyjnego należy dołączyć odrębny wniosek o wszczęcie egzekucji? Czy wniosek zawarty jest już w tytule wykonawczym w części e?
• Czy w przypadku śmierci podatnika i umorzenia postępowania egzekucyjnego pozostaje w mocy przerwany bieg terminu przedawnienia, który miał miejsce podczas umorzonego postępowania?
• Czy w decyzji o zakresie odpowiedzialności spadkobiercy można również uwzględnić koszty upomnienia i koszty egzekucyjne, którymi został obciążony wierzyciel?
• Jeżeli środek egzekucyjny został zastosowany 10.01.2021 r., to kiedy upływa okres przedawnienia? Czy z końcem roku 2026 czy z dniem 11.01.2026 r.?
• Czy odsetki za zwłokę, które wpisuje się do zawiadomienia skierowanego do organu egzekucyjnego należy zaokrąglić do pełnych złotych czy podawać w pełnej wysokości (w groszach)?
• Czy przed sporządzeniem kolejnego tytułu wykonawczego, będącego podstawą do zabezpieczenia zaległości podatkowych na nieruchomości wchodzącej w skład majątku wspólnego zobowiązanego i jego małżonka, trzeba do małżonka przesłać upomnienie?
• Jeśli zobowiązana zmarła w dniu 19.02.2021 r. I zostały zaległości za lata 2017-2020, jak również nie zastosowano skutecznego środka egzekucyjnego przerywającego bieg terminu przedawnienia, nie przeprowadzono postępowania spadkowego, to kiedy przedawnią się zaległości pozostawione przez zmarłą?
• Czy można wysyłać upomnienia i wystawiać tytuły na bieżące zaległości upadłego?
• Co w przypadku gdy termin na zgłoszenie wierzytelności syndykowi już minął?
• Czy ogłoszenie upadłości podatnika przed grudniem 2021 r. widnieje w systemie KRZ?
• Czy przed wydaniem decyzji dla spadkobiercy w zakresie zaległości podatkowych spadkodawcy konieczne jest wszczęcie postępowania w sprawie oraz wydania postanowienia o siedmiodniowym terminie do zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym?
• Czy można zwrócić nadpłatę spadkodawcy członkom rodziny spadkodawcy bez przeprowadzonego postępowania spadkowego?
• Spadkobierca, na którego została wydana decyzja o zakresie odpowiedzialności za zaległości spadkodawcy nie płaci należności. Czy wobec spadkobiercy należy wystawić tytuł wykonawczy i prowadzić postępowanie egzekucyjne?
• Czy złożenie wniosku o rozłożenie na raty zaległości podatkowej objętej tytułem wykonawczym nakłada na wierzyciela obowiązek zawiadomienia organu egzekucyjnego o tym fakcie?
19. Podsumowanie.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy i pracownicy urzędów, związków międzygminnych, zajmujący się ewidencją księgową podatków i opłat lokalnych, a także egzekwowaniem tych należności. W szkoleniu nie mogą uczestniczyć pracownicy jednostek samorządu terytorialnego z Województwa Mazowieckiego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, specjalista w zakresie podatków lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej, pomocy publicznej i egzekwowania podatków i opłat, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Urszula Romanowicz
Koordynator ds. sprzedaży usług szkoleniowych
tel. 85 732 17 88
urszula.romanowicz@frdl.org.pl