• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kurs: Zamówienia publiczne od podstaw. Procedury zamówień publicznych w roku 2026 i kolejnych latach

Miejsce
Internet
Termin
05-16 grudnia 2025
Czas trwania
09:30 - 14:30
Cena
1698/1298 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 21 listopada 2025 r. cena wynosi 1298 PLN netto/os.

Proponujemy Państwu udział w czterodniowym kursie, podczas którego kompleksowo przeanalizujemy zagadnienia z zakresu udzielania zamówień publicznych o różnych przedziałach kwotowych.

Krok po kroku omówimy procedury oparte na przykładowej procedurze „regulaminowej” (poniżej 170 000 zł) i tych wymaganych przepisami ustawy pzp (tryb podstawowy, zamówienie z wolnej ręki i przetarg nieograniczony).

DZIEŃ I – 5 grudnia 2025 r.

  • Przygotowanie do prowadzenia postępowań w jednostce zobowiązanej do stosowania Ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Definicje, przepisy, zasady.

DZIEŃ II – 9 grudnia 2025 r.

  • Postępowania o zamówienia o wartości poniżej 170 000 zł. System zamówień publicznych w regulaminach. Elektronizacja.

DZIEŃ III – 12 grudnia 2025 r.

  • Postępowanie o udzielenie zamówienia oraz realizacja umowy o wartości zamówienia poniżej progów unijnych. Przygotowanie i prowadzenie postępowania. Zawarcie umowy i jej realizacja.

DZIEŃ IV – 16 grudnia 2025 r.

Postępowanie o udzielenie zamówienia oraz realizacja umowy o wartości zamówienia równej lub powyżej progów unijnych. Zamówienie z wolnej ręki w oparciu o wymagania wynikające z ustawy pzp.
 

Ważne informacje o szkoleniu

Krok po kroku omówimy procedury oparte na przykładowej procedurze „regulaminowej” (poniżej 170 000 zł) i tych wymaganych przepisami ustawy pzp (tryb podstawowy, zamówienie z wolnej ręki i przetarg nieograniczony). Przeanalizujemy regulacje prawne i wskażemy zasady praktycznego stosowania przepisów w roku 2026 (duża ilość zmian w systemie zamówień publicznych) – praktyczne podpowiedzi i rozwiązania.

Wszystkie zagadnienia będziemy omawiać w ujęciu praktycznym – pracując na przykładach i wzorach dokumentów.

Kurs jest dedykowany osobom, które rozpoczynają pracę w zamówieniach albo chciałyby uaktualnić wiedzę w oparciu o nowe wymagania wprowadzone w roku 2026 i kolejnych latach. Będzie możliwość zdefiniowania miejsc wymagających poprawy w stosunku do poprzednio prowadzonych postępowań.

Uczestnicy kursu otrzymują bogaty, oparty na praktycznym doświadczeniu osoby prowadzącej kurs, pakiet dokumentów, druków, oświadczeń (po części już wypełniony) w wersji edytowalnej – gotowej do wykorzystania po zakończeniu kursu.

Przygotowane materiały szkoleniowe mają w usystematyzowany sposób przygotować uczestnika kursu do procedur zamówień publicznych

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Uczestnicy 4-dniowego kursu w jego trakcie:

  • Zdobędą, uzupełnią i uporządkują wiedzę z zakresu zamówień publicznych, w tym zamówień o niskiej wartości zamówienia.
  • Otrzymają usystematyzowaną wiedzę, jak przygotować i przeprowadzić postępowanie o wartości zamówienia objętego trybami zamówień publicznych o wartości równej lub powyżej 170 000 zł oraz jak zadbać o poprawną realizację umowy.
  • Zapoznają się z pełną dokumentacją postępowań o wartości poniżej 170 000 zł oraz dokumentacją w postępowaniach o wartości zamówienia równej i powyżej 170 000 zł lub powyżej progów unijnych.
  • Nauczą się metod, doboru narzędzi obejmujących system zamówień publicznych (zamówienia elektroniczne). Poznają zasady korzystania z portali zamówień publicznych w postępowaniach powyżej kwot progowych (w tym portal e-Zamówienia).
  • Zapoznają się z metodami aktualizacji swojej wiedzy w systemie zamówień publicznych.
  • Nauczą się stosować prawidłowe wzorce w procedurach zamówień publicznych opartych na regulacjach prawnych ( w tym RODO, „wykluczenia Ukraina”, tajemnica przedsiębiorstwa).
  • Podniosą kwalifikacje oraz kompetencje w zakresie stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
  • Poznają odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości związane z tematem zajęć.

Zapoznają się z zasadami przygotowania i prowadzenia dokumentacji związanej z zamówieniami publicznymi oraz poznają przykładowe rozwiązania od regulaminu udzielania zamówień, regulaminu komisji przetargowych, dokumentacji postępowania (w tym specyfikacji warunków zamówienia z załącznikami, drukami ogłoszeń, protokołu postępowania, pism i korespondencji prowadzonej w postępowaniu - ok. 150 dokumentów przygotowanych przez prowadzącego i omawianych na kursie).

zwiń
rozwiń
Program

DZIEŃ I – 5 grudnia 2025 r.
Przygotowanie do prowadzenia postępowań w jednostce zobowiązanej do stosowania
Ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Definicje, przepisy, zasady.
Pierwszy dzień kursu to zapoznanie się z wymaganiami i przepisami regulującymi system zamówień publicznych. To także analiza ustawy pzp, aktów wykonawczych, ustaw i rozporządzeń istotnych do sprawnego przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w roku 2026. Omówimy podstawowe zagadnienia dotyczące opisu przedmiotu zamówienia oraz warunków udziału w postępowaniu i podstaw wykluczenia, które nie wynikają wprost z ustawy Pzp, lecz zostały uregulowane w innych ustawach i rozporządzeniach.

1. Zestawienie regulacji prawnych związanych z systemem zamówień publicznych w roku 2026, w tym Ustawy o Finansach Publicznych w aspektach związanych z systemem zamówień publicznych w jednostce.
2. Podstawowe pojęcia i definicje. Informacje praktyczne.
3. Zamawiający, wykonawca, podmiot udostępniający zasoby, podwykonawca, państwo trzecie.
4. System zamówień publicznych z podziałem na rodzaje.
5. Zamówienia publiczne wyłączone z obowiązku stosowania przepisów pzp.
6. Kwoty progowe i ich wpływ na przygotowanie i prowadzenie postępowania.
7. Wartość zamówienia – obliczenie / schemat i wpływ na obowiązki wynikające z ustawy pzp.
8. Źródło finansowania zamówień publicznych – procedury i ograniczenia.
9. Rodzaj przedmiotu zamówienia – opis /określenie/wymagania.
10. Warunki udziału, wykluczenia w procedurach zamówień publicznych.
11. Rozwiązania organizacyjne - wymagania i obowiązki.
12. Strona elektroniczna zamówień publicznych – niezbędne minimum (e-Zamówienia).
13. Dokumentacja – archiwizacja postępowania.
14. Zestawienie regulacji prawnych związanych z omawianym zakresem tematycznym.
15. Tryby postępowania – wymagania opisane w ustawie pzp.
16. Analiza przypadku – ćwiczenia.

DZIEŃ II – 9 grudnia 2025 r.
Postępowania o zamówienia o wartości poniżej 170 000 zł. System zamówień publicznych w regulaminach. Elektronizacja.
Drugiego dnia kursu to zapoznanie się z dokumentacją postępowań o wartości poniżej 170 000 zł. Przeanalizujemy istotne zagadnienia zakresu prowadzenia postępowań do tej wartości. Omówimy zagadnienia dotyczące elektronizacji postepowań.

1. Przygotowanie i prowadzenie postępowania nieobjętego trybami ustawy pzp (wartość zamówienia poniżej 130 000 zł / 170 000 zł).
2. Regulacja wewnętrzna – na co zwrócić uwagę? Zakres zmian, które należy wprowadzić do regulaminów obejmujących zamówienia  publiczne.
3. Opis przedmiotu zamówienia w postępowaniach o wartości poniżej 170 000 zł.
4. Istotne elementy umowy w szczególności wskaźniki waloryzacji przy sukcesywnym wzroście cen.
5. Ogłoszenie, zaproszenie, warunki i wymagania, kryteria oceny ofert.
6. Elektronizacja w prowadzonym postępowaniu - jak można usprawnić postępowanie.
7. Dokumentowanie postępowania. Obowiązek przygotowania sprawozdania z udzielonych zamówień.
8. Regulacje wewnętrzne w procedurach o wartości poniżej 170 000 zł.
9. Podstawowe wymagania dotyczące regulacji wewnętrznych w jednostkach sektora finansów publicznych.
10. Strona teoretyczna i praktyczna przestrzegania wymagań zawartych w regulaminach, zarządzeniach.
11. Jak sprawdzić / poprawić swoją regulację wewnętrzną w postępowaniach o wartości poniżej 170 000 zł?
12. Zestawienie błędów i nieprawidłowości w regulacjach wewnętrznych.
13. Lista sprawdzająca w postępowaniach o wartości poniżej 170 000 zł.
14. Analiza przykładów przygotowanych przez prowadzącego lub przez uczestników szkolenia.
15. Elektronizacja zamówień publicznych o wartości zamówienia poniżej 170 000 zł.

DZIEŃ III – 12 grudnia 2025 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia oraz realizacja umowy o wartości zamówienia poniżej progów unijnych. Przygotowanie i prowadzenie postępowania.
Zawarcie umowy i jej realizacja.
Kolejny dzień KURSU to omówienie zagadnień z zakresu przygotowania i prowadzenia postępowania w trybie podstawowym (art. 275 pkt 1) oraz w trybie zamówienia z wolnej ręki. Część zagadnień omawianych w tej części KURSU powtórzy się w kolejnym dniu, np. procedura badania i oceny ofert czy przygotowanie raportu z realizacji umowy lub ogłoszenie o wykonaniu umowy umieszczone w BZP. Szczegółowo zostaną omówione czynności w połączeniu z przykładowymi dokumentami przygotowanymi przez prowadzącego KURS.

1. Ogłoszenie o planowanych postępowaniach w Biuletynie Zamówień Publicznych i stronie internetowej Zamawiającego – wymagania i ćwiczenia praktyczne.
2. Przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia – wstępne konsultacje rynkowe w postępowaniach o wartości równej lub powyżej 170 000 zł.
3. Ustalenie wartości zamówienia – opcja, powtórzenia, wznowienia, awarie.
4. Analiza trybów postępowania pod kątem efektywnego prowadzenia postępowania, realizacji umowy i uzyskania dobrych efektów.
5. Regulacja wewnętrzna – komisja przetargowa. Przykładowe rozwiązanie – ćwiczenia. Gdzie są nieprawidłowości? Wersja poprawnego  regulaminu dotyczącego komisji przetargowej.
6. Zestawienie regulacji prawnych w procedurach o wartości poniżej progów unijnych.
7. Przygotowanie Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) i załączników w trybie podstawowym z art. 275 pkt 1 ustawy pzp. Ćwiczenia.  Gdzie są nieprawidłowości?
8. Wersja dobrze przygotowanej SWZ z załącznikami. Na co zwrócić uwagę, gdy przedmiotem zamówienia jest dostawa, usługa lub robota  budowlana.
9. Schemat listy sprawdzającej SWZ z podziałem na rodzaje przedmiotu zamówienia.
10. Opis przedmiotu zamówienia w ogłoszeniu, SWZ, umowie. Zależności i konsekwencje.
11. Warunki udziału w postępowaniu – obowiązek czy możliwość.
12. Wykluczenie wykonawcy z postępowania – zależności i konsekwencje podejmowanych decyzji.
13. Kryteria oceny ofert w połączeniu z przedmiotem zamówienia.
14. Podmiotowe środki dowodowe – kiedy warto wprowadzić do postępowania?
15. Przedmiotowe środki dowodowe w tym certyfikaty w orzecznictwie KIO.
16. Wadium i zabezpieczenie należytego wykonania zamówienia.
17. Projekt umowy – zasady łączenia wymagań i obowiązków z praktyczną realizacją.
18. Oferta wspólna – udostępnienie zasobów z art. 118 ustawy pzp.
19. Wybrane rozstrzygnięcia KIO, opinii UZP, opinie ekspertów.
20. Załączniki w Specyfikacji Warunków Zamówienia – wymagania i praktyczne podpowiedzi. Analiza przypadku.
21. Elektronizacja zamówień – e-Zamówienia. Przygotowanie do wszczęcia postępowania (www.uzp.gov.pl).
22. Harmonogram czasowy trybów zamówień o wartości zamówienia poniżej progów unijnych. Ile czasu trwa procedura od wszczęcia do  zawarcia umowy? Dlaczego będzie trwała dłużej – zestawienie czynników.
23. Schemat czynności i wymagań/obowiązków od wszczęcia postępowania do zawarcia umowy lub unieważnienia postępowania.
24. Wszczęcie postępowania w trybie podstawowym w oparciu o art. 275 pkt 1. Ogłoszenie o zamówieniu + strona prowadzonego postępowania  na portalu e-Zamówienia.
25. Prowadzenie protokołu postępowania – ćwiczenia.
26. Wszczęcie postępowania w trybie podstawowym w oparciu o art. 275 pkt 1. Ogłoszenie o zamówieniu + strona prowadzonego postępowania  na portalu e-Zamówienia. Ćwiczenia z praktycznym ogłoszeniem postępowania i udostępnieniem SWZ z załącznikami – na portalu e- Zamówienia.
27. Załączniki w Specyfikacji Warunków Zamówienia – wymagania i praktyczne podpowiedzi. Analiza przypadku.
28. Pytania i odpowiedzi - wyjaśnienia dotychczasowo omawianych zagadnień.
29. Zmiana SWZ, ogłoszenia o zamówieniu – ćwiczenia praktyczne. Dokumentowanie czynności.
30. Termin składania i otwarcia ofert – dokumentacja.
31. Praca komisji przetargowej – protokoły / przykładowe rozwiązania. Protokół postępowania i zasady jego udostępnienia.
32. Weryfikacja złożonych ofert/oświadczeń przez wykonawców w postępowaniu. Ćwiczenia – dokumentowanie czynności – walidacja. Rażąco  niska cena, omyłki, wyjaśnienia, poprawa, uzupełnienie – przykładowe dokumenty w korespondencji z Wykonawcą..
33. Sprawdzenie ofert pod kątem odrzucenia – schemat postępowania. Dokumenty – ćwiczenia praktyczne.
34. Kryteria oceny ofert – podmiotowe środki dowodowe. Przykładowa dokumentacja – czynności.
35. Wybór oferty najkorzystniejszej – wymagania – przykładowe dokumenty i czynności.
36. Unieważnienie postępowania – wymagania – przykładowe dokumenty i czynności.
37. Zawarcie umowy z wybranym wykonawcą – wymagania – przykładowe dokumenty.
38. Lista sprawdzająca – weryfikacja postępowania w trybie podstawowym.
39. Nadzór nad realizacją umowy – rozwiązania organizacyjne. Dokumentacja.
40. Zmiana umowy – aneksy. Zakres możliwości zmian w umowach zaplanowanych i niezaplanowanych. Dokumentacja, przykładowe rozwiązania.  Ćwiczenia.
41. Wykonanie umowy. Protokół odbioru. Przykładowe rozwiązanie.
42. Raport z realizacji umowy w świetle art. 446 ust. 1 ustawy pzp – przykład. Zestawienie praktycznych uwag.
43. Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP. Wypełnienie oraz punkty krytyczne.
44. Sprawozdania z udzielonych zamówień – przykład. Zestawienie uwag/ćwiczenia.
45. Lista sprawdzająca realizacji umowy – weryfikacja realizacji umowy.
46. Zamówienie z wolnej ręki – harmonogram postępowania / czynności / lista sprawdzająca postępowanie.

DZIEŃ IV – 16 grudnia 2025 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia oraz realizacja umowy o wartości zamówienia równej lub powyżej progów unijnych.
Zamówienie z wolnej ręki w oparciu o wymagania wynikające z ustawy pzp.
W ostatniej części KURSU omówimy zagadnienia związane z przygotowaniem i prowadzeniem postępowania o wartości zamówienia równej lub powyżej progów unijnych, procedurą badania i oceny ofert, wyborem oferty najkorzystniejszej, odrzuceniem oferty, unieważnieniem postępowania. W trakcie kursu pojawią się ćwiczenia i zadania do wykonania. Zostaną omówione czynności wymagane po stronie Zamawiającego i Wykonawcy w trakcie procedury badania i oceny ofert. Na przykładowych dokumentach zostanie omówiona procedura unieważnienia postępowania, odrzucenia oferty, żądania wyjaśnień czy poprawy/uzupełnienia dokumentów lub oświadczeń. Po zawarciu umowy uczestnicy poznają praktyczne rozwiązania związane z nadzorowaniem realizacji umowy w zamówieniach publicznych, konieczność przygotowania raportu z realizacji umowy, ogłoszenia o wykonaniu umowy.

1. Przygotowanie do postępowania w trybie przetargu nieograniczonego.
2. Przygotowanie specyfikacji warunków zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego łącznie z załącznikami. Czy i jak zastosować  procedurę odwróconą? Na co zwrócić uwagę.
3. Przedmiot zamówienia w połączeniu z ogłoszeniem o zamówieniu, warunkami udziału w postępowaniu, formularzem oferty, podmiotowymi  środkami dowodowymi, kryteriami oceny ofert, projektem umowy, protokołem odbioru, karami umownymi.
4. Analiza potrzeb i wymagań.
5. Przykładowe rozwiązania w postępowaniach o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego oraz analiza istniejących  rozwiązań. Kiedy zmienić i dlaczego? W trakcie kursu możliwa weryfikacja rozwiązań zaproponowanych przez uczestników szkolenia.
6. Lista sprawdzająca w trybie przetargu nieograniczonego przed wszczęciem postępowania. Dokumentacja, czynności. Analiza przypadku –  ćwiczenia.
7. Wszczęcie postępowania w trybie przetargu nieograniczonego. Ogłoszenie o zamówieniu.
8. Pytania i odpowiedzi, zmiany, przesunięcie terminu składania ofert. Termin składania ofert. Termin składania i otwarcia ofert –  dokumentacja. Protokół postępowania – e-Zamówienia.
9. Praca komisji przetargowej – protokoły / przykładowe rozwiązania. Protokół postępowania i zasady jego udostępnienia.
10. Weryfikacja złożonych ofert/oświadczeń przez wykonawców w postępowaniu. Ćwiczenia – dokumentowanie czynności – walidacja. Rażąco  niska cena, omyłki, wyjaśnienia, poprawa, uzupełnienie – przykładowe dokumenty. Sprawdzenie ofert pod kątem odrzucenia – schemat  
11. Wybór oferty najkorzystniejszej – wymagania – przykładowe dokumenty i czynności.
12. Unieważnienie postępowania – wymagania – przykładowe dokumenty i czynności.
13. Protokół postępowania – e-Zamówienia. Dokumentacja z przeprowadzonego postępowania.
14. Lista sprawdzająca – weryfikacja postępowania w trybie przetargu nieograniczonego przed zawarciem umowy lub unieważnieniem  postepowania.
15. Zawarcie umowy i nadzór nad realizacją umowy – rozwiązania organizacyjne. Dokumentacja.
16. Zmiana umowy – aneksy. Zakres możliwości zmian w umowach zaplanowanych i niezaplanowanych. Dokumentacja, przykładowe rozwiązania.  Ćwiczenia.
17. Wykonanie umowy. Protokół odbioru. Przykładowe rozwiązanie. Raport z realizacji umowy w świetle art. 446 ust. 1 ustawy pzp –  przykład. Zestawienie praktycznych uwag. Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP. Wypełnienie oraz punkty krytyczne.
18. Sprawozdania z udzielonych zamówień – przykład. Zestawienie uwag, ćwiczenia.
19. Lista sprawdzająca realizacji umowy – weryfikacja realizacji umowy.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Zamawiający, czyli osoby odpowiedzialne za przygotowanie i realizację zamówień publicznych: kierownicy jednostek, komisja przetargowa, służby finansowo-księgowe, osoby zajmujące się przygotowaniem postępowania lub nadzorem nad realizacją zamówienia (umowy). Wykonawcy, którzy są zainteresowani poznaniem schematu i czynnościami, które ma wypełnić zamawiający w zamówieniach publicznych. Osoby zajmujące się kontrolami zamówień publicznych lub nadzorujące ich poprawność w danej jednostce

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Jeden z najbardziej cenionych specjalistów i trenerów w zakresie zamówień publicznych w Polsce. Zamówieniami publicznymi zajmuje się od 1994 roku. Doskonale zorientowany w specyfice funkcjonowania podmiotów podlegających systemowi zamówień publicznych. Trener zamówień publicznych wpisany w roku 1994 na listę Prezesa UZP w zakresie: dostaw, usług, usług informatycznych oraz robót budowlanych. Autor licznych publikacji i artykułów. W latach 1995-2006 wpisany na listę arbitrów Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Wiedza praktyczna sprawdza się przy konsultacjach, przy przygotowaniu i prowadzeniu postępowań, weryfikacji ogłoszeń o zamówieniu i treści specyfikacji czy budowaniu rozwiązań organizacyjnych, lub w prowadzeniu szkoleń na terenie całego kraju. Jest to osoba posiadająca cenny zbiór doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań, z których warto skorzystać. Prowadzi między innymi szkolenia obejmujące szkolenia z zakresu systemu zamówień publicznych. Dysponuje praktyczną wiedzą dotyczącą kontroli postępowań opartych na wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w poprzedniej perspektywie i obecnej (na lata 2021-2027). Praktyk w trzech płaszczyznach: zamawiający, wykonawca oraz kontrola zamówień. Każdego roku w jego szkoleniach bierze udział kilka tysięcy osób (średnio w roku ok. 110 szkoleń jedno, dwu lub trzydniowych), a częste konsultacje i doradztwo (także telefonicznie) są prowadzone od 31 lat. W rankingach popularności osób prowadzących szkolenia niezmiennie zajmuje czołowe pozycje.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
marta
Marta Strzelecka-Saternus
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 175 301
m.strzelecka@frdl-lodz.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 1698 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 21 listopada 2025 r. cena wynosi 1298 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl do 1 grudnia 2025 r.