I. Omówienie szczególnych zasad legalizacji pobytu obywateli Ukrainy (i pozostałych uchodźców wojennych z Ukrainy), którzy wjechali na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej od dnia 24 lutego 2022 r. (SPECUSTAWA):
1. Rejestracja ww. cudzoziemców przez gminy:
- Omówienie wniosku i zasad jego wypełniania.
- Zasady składania wniosku – wymóg osobistego działania.
- Zasady składania wniosku w imieniu małoletnich – osoby uprawnione i obecność małoletniego.
- Opiekun tymczasowy – zasady ustalania.
- Fotografia dołączana do wniosku – wymogi i zasady funkcjonowania punktów fotograficznych.
- Pobranie odcisków palców – wymogi i zasady pobierania odcisków.
- Rejestracja cudzoziemca – 4 elementy:
- nadanie numeru PESEL – wydanie powiadomienia o jego nadaniu,
- potwierdzenie profilu zaufanego,
- rejestracja w RDO,
- wpis danych uchodźcy do RDK.
- Odmowa nadania numeru PESEL w formie decyzji administracyjnej.
2. Rejestry w sprawach uchodźców wojennych z Ukrainy- zakres i wymiana danych.
3. Przedłużenie z mocy prawa dotychczasowych zezwoleń pobytowych i dokumentów pobytowych dla obywateli Ukrainy.
4. Zasady meldowania i nadawania numeru PSESEL pozostałym uchodźcom z Ukrainy, nie spełniających warunków specustawy – stosowanie decyzji wykonawczej UE.
II. Meldowanie pozostałych cudzoziemców:
1. Sposoby wykonywania obowiązku meldunkowego – elektroniczne, osobiste, e-usługą transakcyjną, przez pełnomocnika.
2. Dokumenty do zameldowania wymagane od cudzoziemców.
3. Pisownia nazwisk cudzoziemców.
4. Zakres gromadzonych danych, w tym dane na podstawie oświadczenia.
5. Legalny pobyt.
6. Wydawanie zaświadczeń o zameldowani/wymeldowaniu.
7. Opłata za zaświadczenia
8. Meldowanie decyzją administracyjną – art. 31.
III. Meldowanie obywateli UE i CUE:
1. Meldowanie obywateli Zjednoczonego Królestwa i członków ich rodzin – beneficjentów umowy wystąpienia.
2. Meldowanie obywateli Zjednoczonego Królestwa i członków ich rodzin – pozostałych.
3. Meldowanie cudzoziemców- członków rodzin obywateli RP.
4. Meldowanie cudzoziemców z krajów trzecich.
IV. Zasady nadawania numeru PESEL:
1. Nadawanie numeru PESEL z urzędu i na wniosek.
2. Odmiejscowienie złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL.
3. Forma i tryb złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL.
4. Dokumenty do wniosku.
5. Podstawy prawne nadania numeru PESEL na wniosek.
6. Tryb realizacji wniosków o nadanie numeru PESEL, które budzą wątpliwość.
7. Powiadomienie o nadaniu numeru PESEL.
8. Działanie przez pełnomocnika
9. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
V. Wydawanie zaświadczeń z RM i Rejestru PESEL:
1. Odmiejscowienie wydawania zaświadczenia z rejestru PESEL.
2. Wydanie zaświadczenia z Rejestru Mieszkańców.
3. Forma i tryb złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia z rejestru PESEL lub Rejestru Mieszkańców.
4. Opłata skarbowa i zwolnienia.
5. Przeprowadzenie postępowanie wyjaśniającego.
6. Potwierdzenie odbioru zaświadczenia.
VI. Zmiany w ustawach o ewidencji ludności i o dowodach osobistych w 2022 r. - w tym w szczególności nowe e-usługi transakcyjne.
VII. Odpowiedzi na pytania.
USC, ewidencja ludności, dowody osobiste