• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Obsługa biura rady w praktyce. Praktyczne aspekty profesjonalnej obsługi organów samorządu

Miejsce
Internet
Termin
19 stycznia 2026
Czas trwania
09:00 - 14:30
Cena
439/479 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 5.01.2026 r. promocyjna cena szkolenia wynosi 439 zł netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane zajęcia to nie tylko szczegółowe omówienie procesów związanych z funkcjonowaniem biura rady. To przede wszystkim prezentacja licznych, praktycznych przykładów działań i procedur, które można bezpośrednio wdrożyć w każdej jednostce samorządu terytorialnego. Podczas webinarium:

  • Przeanalizujemy zadania biura rady, bazując na kluczowych aktach prawnych, takich jak Kodeks postępowania administracyjnego, ustawa o samorządzie gminnym lub powiatowym, regulamin organizacyjny, a także przepisy dotyczące petycji i dostępu do informacji publicznej.
  • Omówimy zagadnienia związane z terminami, porządkiem obrad, miejscem prowadzenia posiedzeń oraz zasadami udostępniania radnym dokumentów urzędowych na ich wniosek.
  • Przyjrzymy się udziałowi mieszkańców w sesjach rady w kontekście przepisów RODO oraz sytuacjom, w których radny może te przepisy naruszyć.
  • Zwrócimy uwagę na budzący emocje temat uchwały w sprawie diet radnych i obowiązek jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa.
  • Przedstawimy „dyplomatyczną” rolę pracownika biura rady, pokazując, jak budować profesjonalne relacje z prezydium rady, radnymi oraz komisjami stałymi.
  • Omówimy kwestie dotyczące interpelacji, zapytań oraz zasad udostępniania dokumentów radnym na ich żądanie.

Szkolenie poprowadzi doświadczony praktyk, wysoko oceniany przez uczestników poprzednich edycji. W opiniach podkreślają oni m.in.: „Profesjonalista!”, „Bardzo profesjonalne szkolenie – dziękuję”, „Prowadzący niezwykle merytoryczny, udzielał wyczerpujących i konkretnych odpowiedzi. Szkolenie interesujące, płynnie prowadzone, pełne przykładów z codziennej praktyki”.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

· Biorąc udział w spotkaniu otrzymasz odpowiedzi na pytania w zakresie:
- Jaka jest prawidłowa kwalifikacja i podział dokumentów biura rady?
- Jak prawidłowo transmitować i nagrywać oraz dokumentować posiedzenia?
- Udział mieszkańców w posiedzeniach a RODO?
- Jakie dane podlegają anonimizacji?
- Co należy i w jakim czasie publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej?
- Radny, który nie przestrzega RODO – streaming a nagranie z posiedzenia?
- Streaming sesji przez YouTube – czy to legalne?
- Napisy do nagrań z sesji Rady w ciągu 14 dni – ułatwienia dla osób o szczególnych potrzebach czy kolejny problem dla JST?
- Absolutorium vs wotum zaufania – czy są ze sobą ściśle połączone?
- Czy pracownik biura rady może przygotować treść normatywną uchwały?
- Jak dobrze, krótko i zwięźle napisać protokół? Techniki i darmowe pomoce.
- Czy elektroniczny obieg dokumentów rzeczywiście ułatwia pracę? Dlaczego poprawne rejestrowanie spraw wg JRWA jest istotne?
- Informacja międzysesyjna Przewodniczącego Rady, odczytywanie porządku obrad – czy to konieczne?
- Elektroniczne podpisywanie uchwał. Czy da się definitywnie zamknąć temat sesji tego samego dnia?
- Autopoprawki a poprawki do uchwał – jak poprawnie je przyjmować?
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Funkcjonowanie organów uchwałodawczych i wykonawczych
• Rola radnych i pracowników biura rady.
• Cechy szczególne IX kadencji w porównaniu z poprzednimi.
• Wielozadaniowość pracownika biura rady – czy to możliwe i zasadne?
• Kluczowe czynniki wpływające na efektywność pracy biura rady.
• „ABC” pracownika biura rady – podstawowe akty prawne i źródła wiedzy.
• Skuteczna organizacja pracy biura – praktyczne wskazówki i dobre praktyki.
• Liczebność zespołu biura rady – czy wystarczy jeden pracownik? Przykłady z innych samorządów.
2. Podstawy funkcjonowania samorządu gminnego i powiatowego
• Kim jest radny? – status, zadania, struktura rady, kluby radnych i liczebność.
• Prawa, obowiązki i ograniczenia radnych – omówienie wraz z interpretacją przepisów.
• Diety radnych – zasady ustalania, przykładowe uchwały, kwestie procentowe i liczbowe.
• Czy uchwała w sprawie diet jest aktem prawa miejscowego? – analiza prawna.
3. Organizacja posiedzeń organu uchwałodawczego
• Przygotowanie posiedzeń komisji – procedura krok po kroku.
• Przygotowanie sesji rady – etapy i odpowiedzialność za poszczególne czynności.
4. Publikacja dokumentów w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP)
• Zakres dokumentów podlegających publikacji.
• Zasady zgodności publikacji z ustawą o dostępności.
• Terminy publikacji i obowiązki pracowników.
• Anonimizacja danych – podstawy prawne i przykłady.
• Wzory dokumentów do publikacji.
• Obecność biura rady w mediach społecznościowych – czy to korzystne i bezpieczne?

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie dedykowane dla pracowników Biura Rady na szczeblu gminnym i powiatowym oraz osób, którzy ich zastępują.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Samorządowiec, radny jednej z Dolnośląskich gmin, opiekun Młodzieżowej Rady i współtwórca utworzenia Rady Seniorów. Jako były radny Młodzieżowej Rady, kierownik, wychowawca wypoczynku, animator czasu wolnego, a także osoba odpowiedzialna za wdrażanie polityki senioralnej, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą i seniorami, a także kilkuletnie doświadczenie w zakresie prowadzenia Biura Rady Gminy i skutecznej współpracy z radnymi. Członek zespołu ds. dostępności i współpracy z organizacjami pozarządowymi.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Małgorzata Korol
Specjalista ds. szkoleń
tel. 537 200 539
malgorzata.korol@frdl.org.pl
Agnieszka Żelazna
Specjalista ds. szkoleń
tel. 790 431 300
agnieszka.zelazna@frdl.org.pl
Justyna Lewkowicz
Specjalista ds. Sprzedaży Usług Szkoleniowych
tel. 790 572 100
justyna.lewkowicz@frdl.org.pl