• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rachunkowość budżetowa w 2025 roku - wybrane zagadnienia

Miejsce
Internet
Termin
21 lipca 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 7 lipca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy na szkolenie prowadzone przez wybitnego specjalistę i eksperta praktycznych rozwiązań w polityce rachunkowości. Podczas szkolenia wskażemy praktyczne rozwiązania problematycznych kwestii związanych z prowadzeniem gospodarki finansowej w jednostkach budżetowych.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia przedstawimy zasady ewidencji księgowości budżetowej z uwzględnieniem specyfiki jednostek samorządu terytorialnego. Przypomnimy, jak należy ujmować i ewidencjonować wydatki, kredyty, pożyczki, czy dochody i wydatki, pochodzące z zadań zleconych lub dotacji celowych, a także jak je właściwie ujmować w sprawozdaniach. Prowadząca - skarbnik, z wieloletnim doświadczeniem, podczas zajęć podpowie, jak postępować, by prawidłowo prowadzić  rachunkowość budżetową jednostki, nie naruszając przepisów i dyscypliny finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Aktualizacja wiedzy zgodnie z najnowszymi przepisami dotyczącymi rachunkowości budżetowej.
  • Poznanie specyfiki zakładowego planu kont jst i jednostek podległych, uwzględniającego szczególne zasady gospodarki finansowej.
  • Omówienie zasad opracowania polityki rachunkowości jako jednego z podstawowych dokumentów swojej jednostki.
  • Wskazanie, jak należy prowadzić księgi rachunkowe, jakie zadania z zakresu gospodarki finansowej można zlecić CUW-owi.
  • Przedstawienie najczęstszych problemów przy księgowaniach w jednostce budżetowej.
  • Możliwość konsultacji z prowadzącą podczas zajęć, wyjaśnienia wątpliwości i uzyskanie odpowiedzi na pytania.
zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawa prawna obowiązująca przy prowadzeniu rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych.
2. Możliwość prowadzenia ksiąg rachunkowych i innych zadań przez centra usług wspólnych.
3. Indywidualna polityka rachunkowości dla jednostki - zasady opracowania.
4. Obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE.
5. Zasady rachunkowości, wynikające z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych, mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Zasady funkcjonowania wybranych kont budżetu jednostki samorządu terytorialnego w szczególności dotyczących:
• ujmowania realizowanych dochodów przez urzędy skarbowe,
• wydatków niewygasających,
• kredytów i pożyczek (naliczenie i zapłata odsetek).
7. Zasady funkcjonowania kont jednostki budżetowej w szczególności:
• ujmowanie realizowanych dochodów w jednostkach budżetowych,
• ujęcia realizacji dochodów i wydatków w zakresie zadań zleconych, a dane przedstawiane w sprawozdaniach m. in. Rb-27ZZ, Rb-ZN, Rb-N i Rb-27S,
• ujęcie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z dotacji celowej (z danego roku oraz z lat poprzednich), 
• ewidencja należności, realizowanych na rzecz innych jednostek (zadania zlecone realizowane głównie przez OPS i UG),
• ewidencja przychodów,
• ewidencja kosztów na kontach zespołu „4”,
• należności długoterminowe,
• sposób ujęcia odsetek od należności naliczanych na koniec kwartału,
• ujmowanie rozliczeń na kontach rozrachunkowych dotyczących gromadzenia dochodów, jak i realizacji wydatków (etapy rozliczeń),
• ujmowanie zaangażowania wydatków.
8. Pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, główni księgowi i pracownicy działów (wydziałów/referatów) finansowo – księgowych jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, skarbnik jednostki samorządu terytorialnego, wieloletni pracownik Wydziału Kontroli Gospodarki Finansowej Regionalnej Izby Obrachunkowej. Trener z dużym doświadczeniem w prowadzeniu szkoleń i warsztatów.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 7 lipca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 15 lipca 2025 r.