1. Aspekty prawno-podatkowe należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
2. Obowiązek składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- Podmioty zobowiązane do składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i terminowość deklarowania opłaty. Kto powinien złożyć deklarację w przypadku współwłasności? Czy deklarację muszą złożyć/podpisać wszyscy współwłaściciele, obydwoje małżonkowie?
- Kto powinien złożyć deklarację, w przypadku gdy nieruchomość jest wynajmowana lub oddana w użyczenie?
- Kto składa deklarację w przypadku lokali (mieszkalnych lub/i użytkowych), stanowiących własność gminy?
- Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2017r. - na których drukach: starych czy aktualnie obowiązujących?
- W jaki sposób dokonać przypisu deklaracji za okresy wsteczne - czy należą się odsetki za okresy wsteczne, w przypadku gdy deklaracje nie były składane? Od kiedy liczyć odsetki?
- Czy właściciel, który sprzedał nieruchomość musi złożyć deklarację wygaszającą zobowiązanie. Najnowsze orzecznictwo, co jeżeli deklaracja tzw. zerowa nie zostanie złożona, a aktualny właściciel płaci opłatę? Czy opłata od „starego” właściciela, wobec niezłożenia deklaracji nadal się należy?
3. Obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny i deklarowania jako odpadów segregowanych:
- Nowe zwolnienia z opłat (kompostowanie).
- Konsekwencje złożenia nieprawdziwych informacji o kompostowaniu (decyzja o utracie prawa do zwolnienia, termin wydania decyzji, jaki termin płatności określić w decyzji? Kiedy przedawni się prawo do wydania decyzji a kiedy zobowiązanie wynikające z decyzji?).
- Konsekwencje braku segregacji odpadów.
- Wydawanie decyzji określającej wysokość opłaty w przypadku niedopełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
- Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji określającej podwyższoną opłatę, a kiedy zobowiązanie wynikającej z tej decyzji?
- Przypis podwyższonej opłaty. Kiedy i na jakiej podstawie? Czy przypisu można dokonać tzw. persaldem?
4. Zmiana danych w deklaracji:
- Zmieniony termin składania nowych deklaracji w przypadku zmiany danych.
- Ograniczona możliwość składania nowej deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania za okresy wsteczne (np. w przypadku śmierci mieszkańca).
- Jaka jest różnica pomiędzy korektą deklaracji a nową deklaracją?
- Czy korekta deklaracji może być dokonana przez urząd?
- Czy jest obowiązek składania deklaracji w przypadku zmiany stawek opłaty?
- Czy i w jakich przypadkach organ podatkowy może sam dokonać korekty złożonej deklaracji?
- Jak powinien postąpić organ podatkowy w sytuacji, gdy zobowiązany zmienia w sposób nieuprawniony złożoną uprzednio deklarację?
5. Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji lub niedokonania wpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- Praktyczne aspekty stosowania Ordynacji podatkowej w sprawach związanych z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji.
- Wszczęcie i prowadzenie postępowania mającego na celu wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Na jakiej podstawie można zwrócić się do innych organów o udostępnienie informacji potrzebnych do postępowania?
- Kiedy może być wydana decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie danych szacunkowych, w tym w oparciu o średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze?
6. Przedawnienie prawa do wydania decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji określającej?
- Czy i kiedy można nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności, aby nie dopuścić do przedawnienia?
- Kiedy przedawnia się należność wynikająca z decyzji określającej np. decyzja wydana w 2015r. lub 2016r.
- Jakie działania przerywają bieg przedawnienia zobowiązania?
- Jak liczyć terminy po przerwaniu biegu przedawnienia?
- Co można zrobić aby przerwać bieg przedawnienia?
7. Nowa ranga zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawek:
- Zawiadomienie jako podstawa wystawienia tytułu wykonawczego.
- Czy zawiadomienia o zmianie wysokości opłaty w związku ze zmianą stawek musi być doręczone za zwrotnym potwierdzeniem odbioru?
- Od kiedy należy płacić opłatę w zmienionej wysokości w przypadku gdy zawiadomienie zostanie doręczone z np. kilkumiesięcznym opóźnieniem? (czy należą się w takim przypadku odsetki od zaległości?).
- Przypis należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynikającej z zawiadomienia w księgach rachunkowych jednostki.
8. Omówienie wybranych problemów z elektronicznym przekazywaniem tytułów wykonawczych do organów egzekucyjnych – naczelników urzędów skarbowych:
- Działania o charakterze przedegzekucyjnym w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Czy po zawiadomieniu musi być doręczone upomnienie przed wystawieniem tytułu wykonawczego?
- Czy i kiedy można wystawić tytuł wykonawczy bez uprzedniego wystawienia upomnienia?
- Zmienione zasady przedawnienia kosztów upomnienia.
- Omówienie wybranych zagadnień ze słowników podstaw prawnych dla elektronicznego wystawienia tytułu wykonawczego w zależności od źródła opłaty (deklaracja, decyzja, zawiadomienie).
- Obowiązek, od 6 września 2021r., przekazywania TW w aplikacji e-TW.
9. Dyskusja, pytania, indywidualne konsultacje.
Finanse, rachunkowość, podatki