DZIEŃ I:
I. Podstawowe informacje o nowej pespektywie finansowej UE na lata 2021-2027:
1. Rozporządzenia UE na lata 2021-2027,
2. Cele szczegółowe EFS+,
3. Ustawa wdrożeniowa,
4. Projekty Wytycznych,
5. Umowa Partnerstwa,
6. Krajowy Plan Odbudowy,
7. Programy Operacyjne w Polsce na lata 2021-2027.
II. Przegląd działań adresowanych do oświaty w perspektywie 2021-2027:
1. Krajowy Plan Odbudowy:
a. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie,
b. Wyrównanie poziomu wyposażenia szkół w przenośne urządzenia multimedialne - inwestycje związane ze spełnieniem minimalnych standardów sprzętowych,
c. E–kompetencje - podniesienie kompetencji cyfrowych pracowników administracji publicznej, osób wykluczonych cyfrowo, nauczycieli oraz uczniów i rodziców wspomagających m.in. pracę i naukę zdalną.
2. Krajowe Programy Operacyjne:
a. Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS):
b. Kształcenie i doskonalenie kadr systemu oświaty,
c. Rozwój narzędzi i metodyki kształcenia ukierunkowanych na wspieranie kształcenia kompetencji kluczowych oraz kwalifikacji dostosowanych do wymagań rynku pracy,
d. Rozwijanie publicznej oferty e-materiałów,
e. Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego i podnoszenie jego atrakcyjności w odniesieniu do wymagań rynku pracy,
f. Nowoczesny system doradztwa zawodowego i promocja kształcenia zawodowego,
g. Zintegrowane i kompleksowe wsparcie dla poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.
3. Programy Regionalne :
a. Wsparcie placówek edukacyjnych w prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej,
b. Podniesienie jakości i dostępności usług,
c. Wsparcie kształcenia ogólnego,
d. Bezpośrednie wsparcie uczniów oraz szkół w zakresie działań podnoszących jakość edukacji,
e. Dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy, zielonej i cyfrowej transformacji,
f. Staże realizowane we współpracy z przedsiębiorcami,
g. Działania na rzecz poprawy jakości, dostępności i efektywności usług doradztwa zawodowego,
h. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych, umiejętności i kompetencji kadry pedagogicznej,
i. Adaptacja/modernizacja bazy lokalowej i wyposażenia placówek oświatowych,
j. Tworzenie nowych miejsc opieki wraz z doposażeniem w zakresie edukacji przedszkolnej,
k. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, integracja uczniów i współpraca z rodzicami.
III. Procedury aplikowania i rozliczania środków dla oświaty w nowym okresie programowania:
1. Zasady wyboru projektów,
2. Centralny System Teleinformatyczny 2021,
3. Lokalne Systemy Informatyczne,
4. Kryteria wyboru projektów,
5. Procedura oceny projektów,
6. Dodatkowe warunki oceny projektów EFS+,
7. Kwalifikowalność wydatków w latach 2021-2027,
8. Uproszczone metody ponoszenia wydatków,
9. Rozliczanie projektów.
IV. Podsumowanie i dyskusja.
II dzień:
Zarząd Śląskiego Forum Oświaty Samorządowej
Oświata