4. Deklaracja i ewidencja VAT w formie JPK (likwidacja dotychczasowych deklaracji VAT):
- Nowe deklaracje VAT – forma składania i zakres danych;
- Składanie informacji podsumowujących;
- Zasady prowadzenia ewidencji VAT po zmianach;
- Część ewidencyjna pliku JPK – deklarowanie MPP, GPT, procedury szczególne;
- Część deklaracyjna pliku JPK – deklarowanie transakcji objętych MPP;
- Składanie korekt deklaracji;
- Odpowiedzialność za błędy.
2 dzień szkolenia– 25 stycznia
5. Odliczenie podatku naliczonego:
- Omówienie podstawowych warunków odliczenia podatku i praktyczne zilustrowanie zasad ustalania związku danego zakupu z czynnościami opodatkowanymi;
- Analiza konkretnych przypadków (działanie w ramach konsorcjum i wspólnego przedsięwzięcia, zakup towarów i usług w związku z realizowaniem wydarzeń otwartych, świadczenia dla pracowników);
- Określenie terminów odliczenia podatku w przypadku zakupów krajowych i transakcji międzynarodowych;
- Rozliczenie faktur korygujących.;
- Zasady odliczania podatku w przypadku zakupu pojazdów samochodowych, wydatków eksploatacyjnych i paliwa;
- Zdarzenia, które nie dają prawa do odliczenia podatku. Prawidłowe udokumentowanie transakcji jako warunek odliczenia.
6. Odliczenie podatku VAT z wykorzystaniem współczynnika proporcji i preproporcji:
- Zasady ustalania kwoty podatku podlegającej odliczeniu – kiedy korzystamy z współczynnika proporcji?
- Zasady wyliczania proporcji – jak ustalić obrót roczny? Czy uwzględniamy czynności niepodlegające opodatkowaniu? Kwalifikowanie dotacji. Transakcje nie uwzględniane podczas wyliczenia współczynnika proporcji. Zasady zaokrąglania współczynnika proporcji.
- Kto jest zobowiązany do obliczania preproporcji? Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych, podmiotów uzyskujących dotacje, fundacji oraz jednostek samorządy terytorialnego, uczelni i innych podmiotów dotowanych z budżetu państwa;
- Jak obliczać preproporcję – czy podatnik może samodzielnie ustalić wysokość współczynnika?
- Czy preproporcja zwalnia podatnika z obowiązku obliczania proporcji?
7. Wstęp do raportowania schematów podatkowych:
- Podstawy prawne (polskie i unijne) wdrożenia MDR;
- •Objaśnienia Ministra Finansów dotyczące przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie MDR (w tym zakres ochrony wynikający z objaśnień);
- Cel wprowadzenia nowych regulacji;
- Okres obowiązywania nowych regulacji ( w tym retrospektywny skutek przepisów dotyczący 2018r.);
- Czy obowiązek raportowania dotyczy wszystkich przedsiębiorców?
8. Zakres przedmiotowy raportowania:
- Definicja uzgodnienia;
- Definicja i rodzaje schematów podatkowych – krajowe, transgraniczne, standaryzowane;
- Definicja kryterium głównej korzyści podatkowej;
- Definicja kwalifikowanego korzystającego;
- Przykłady okoliczności w działalności przedsiębiorców, które nie powodują obowiązku raportowania - bieżące doradztwo podatkowe, audyty i przeglądy, szkolenia, składanie deklaracji podatkowych, sporządzanie objaśnień podatkowych;
- Przykłady okoliczności w działalności przedsiębiorców, które powodują obowiązek raportowania.
9. Podmioty zobowiązane do raportowania – definicje i obowiązki:
- Kim jest promotor?
- Kim jest korzystający?
- Kim jest wspomagający?
- Czy przedsiębiorcy zatrudniający lub współpracujący z radcami prawnymi, adwokatami lub doradcami podatkowymi są korzystającymi lub promotorami?
- Członkowie zarządu – w jakich rolach mogą wystąpić i jaką mogą ponosić odpowiedzialność?
- Pracownicy merytoryczni – w jakich rolach mogą wystąpić i jaką mogą ponosić odpowiedzialność?
- Pracownicy księgowości, w tym główny księgowy – w jakich rolach mogą wystąpić i jaką mogą ponosić odpowiedzialność?
10. Terminy i sposób raportowania:
- Terminy raportowania, w tym raportowanie schematów wstecz;
- Sposób i forma raportowania;
- Tajemnica zawodowa a obowiązek przekazania informacji;
- Sankcje karno - skarbowe za brak raportowania lub nieterminowe raportowanie, a także inne czyny związane z raportowaniem zagrożone odpowiedzialnością karną – skarbową.
11. Pytania.
Finanse, rachunkowość, podatki