• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zasady prowadzenia ewidencji mienia jednostek samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem mienia komunalnego

Miejsce
Internet
Termin
26 listopada 2024
Czas trwania
10:00 - 15:00
Cena
440 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 12 listopada 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie ewidencja mienia w JST.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas zajęć omówione zostaną prawne i finansowo-księgowe aspekty prowadzenia ewidencji mienia jednostek samorządu terytorialnego w tym: gruntów, budynków, użytkowania wieczystego, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, a także udziałów w spółkach. Prowadząca wskaże, jak ewidencjonować i poprawnie prowadzić rejestry mienia pod względem merytorycznym i księgowym zgodnie z obowiązującymi przepisami.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Zdobycie, uzupełnienie i aktualizacja wiedzy na temat zarządzania i gospodarowania mieniem w zakresie ewidencji mienia w wymiarze analitycznym, finansowo-księgowym i prawnym.
Uzyskanie wiedzy z zakresu prowadzenia ewidencji rachunkowej, w tym: analitycznej, syntetycznej i geodezyjnej oraz poprawnego ewidencjonowania zasobu nieruchomości.
Poznanie zasad uzgadniania i inwentaryzowania stanów między poszczególnymi pionami i jednostkami, sprawności obiegu dokumentów.
Poznanie przypadków typowych nieprawidłowości skutkujących naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. 
Uzyskanie odpowiedzi na pytania związane z przedmiotem zajęć, w tym m.in.:

- Jak ewidencjonować mienie gminne, a jak mienie przekazane do realizacji zadań powiatu?
- Jak i kto prowadzi ewidencję mienia przekazanego innym podmiotom?
- Jaki powinien być poprawny przebieg procedury uzgadniania stanów pomiędzy księgowością a wydziałami merytorycznymi?
- Jakie terminy obowiązuję wydziały merytoryczne do przekazywania dokumentów do księgowości, aby obrazowały rzetelny i rzeczywisty stan mienia?
- Jakie dokumenty są wymagane do przekazywania mienia w zarząd lub w użytkowanie gminnym i powiatowym jednostkom budżetowym?
- Jak ujmować środki trwałe nabywane lub wytworzone z funduszy zewnętrznych?

zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie: obowiązujące przepisy prawne i kierunki zmian w gospodarowaniu, ewidencjonowaniu oraz ujawnianiu w księgach mienia jednostek samorządu terytorialnego.
  2. Pojęcie mienia w ujęciu kodeksu cywilnego, ustaw samorządowych, ustawy o gospodarce komunalnej, o gospodarowaniu nieruchomościami, o rachunkowości.
  3. Obowiązek szczególnej staranności przy gospodarowaniu mieniem.
  4. Zasady nabycia mienia przez jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) i ujęcie w ewidencji rachunkowej.
  5. Mienie przekazywane jednostkom podległym: trwały zarząd, użytkowanie – podstawy prawne (kpa., kc.), obieg dokumentów finansowo-księgowych związanych z ujęciem operacji.
  6. Skutki rachunkowe dokonywanych czynności prawnych, na podstawie których następuje przeniesienie własności nieruchomości, przeniesienie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej lub oddanie jej w użytkowanie wieczyste oraz obieg dokumentów i wartości stosowane w ujęciu ewidencyjnym i rachunkowym.
  7. Rejestry mienia wg ustawy o rachunkowości, ewidencji geodezyjnej gruntów i budynków, ustawy o gospodarce nieruchomościami: prowadzenie rejestrów przez piony merytoryczne oraz księgowe.
  8. Elementy składowe mienia: grunty, grunty pod drogami, środki trwałe: grupy w ujęciu rachunkowym, Klasyfikacja Środków Trwałych, Krajowe Standardy Rachunkowości.
  9. Problematyka wyceny składników mienia komunalnego: wartość ewidencyjna, wartość szacunkowa, godziwa oraz wartość określona przez rzeczoznawcę.
  10. Specyfika ujmowania prawa użytkowania wieczystego i trwałego zarządu w ewidencjach rachunkowych.
  11. Ewidencjonowanie zasobu nieruchomości: zgodność ewidencji z danymi katastralnymi oraz z ewidencją księgową jednostki samorządu terytorialnego.
  12. Przykładowe rozwiązania dotyczące prowadzenia ewidencji analitycznej i syntetycznej mienia oraz wewnętrzne dowody stanowiące podstawę dokonywanych zapisów rachunkowych.
  13. Informacja o stanie mienia dla organu stanowiącego, a informacja dodatkowa do bilansu.
  14. Podstawowe zasady inwentaryzacji mienia ze szczególnym uwzględnieniem inwentaryzacji gruntów, budynków i innych środków trwałych wchodzących w skład zasobu mienia komunalnego jednostki samorządu terytorialnego.
  15. Ujęcie bilansowe i informacja dodatkowa: informacja o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego oraz ocena przez RIO.
  16. Przykłady nieprawidłowości.
  17. Dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin, powiatów, województw – specjaliści księgowości, pionów administracyjnych, gospodarki nieruchomościami, geodezji (prowadzący ewidencję analityczną, syntetyczną, rodzajową oraz ewidencję zasobu, uczestniczący w procesach zarządzania mieniem), pracownicy opracowujący informację o stanie mienia oraz dodatkowe informacje do bilansu dot. struktury, wartości i zmian w aktywach jst, przewodniczący i członkowie komisji inwentaryzacyjnych, audytorzy, kontrolerzy wewnętrznych, radni.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, ekonomista, specjalista i praktyk z zakresu prawa samorządowego, rachunkowości i finansów publicznych, w tym audytu, kontroli zarządczej i inwentaryzacji. Doświadczony trener i wykładowca (ponad 30 lat pracy w sektorze finansów samorządowych).

 

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Małgorzata Korol
Specjalista ds. szkoleń
tel. 85 732 17 88
malgorzata.korol@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 440 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 12 listopada 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 19 listopada 2024 r.