• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Spółki komunalne jako instrument realizacji zadań przez JST - zagadnienia prawne tworzenia i przystępowania, powierzania zadań spółkom oraz kontroli

KARTA I PROGRAM SZKOLENIA

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia eksperci omówią zasady tworzenia lub przystępowania do spółek komunalnych oraz wybrane kwestie współpracy między organami jst i organami spółek. Poruszone zostaną m. in. zagadnienia dotyczące zakresu zadań, które mogą być realizowane przez spółki komunalne, zakresu kompetencji organów gminy w relacjach ze spółkami, powierzania spółce zadań do realizacji oraz dostępu do informacji publicznej. Szkolenie obejmuje zagadnienia przydatne zarówno w sytuacji, w której gmina już wykonuje swoje zadania z wykorzystaniem spółki komunalnej, jak i w przypadku, w którym utworzenie lub przystąpienie do spółki jest dopiero planowane. Szkolenie poprowadzą doświadczeni praktycy, na co dzień doradzający jst, ich związkom oraz spółkom komunalnym.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Omówienie zagadnień związanych z tworzeniem, przystępowaniem, powierzaniem realizacji zadań oraz kontrolą zewnętrzną spółek komunalnych podczas jednego spotkania.
  • Skoncentrowanie się przez prelegentów na sprawach mających znaczenie praktyczne.
  • Możliwość zastosowania informacji ze szkolenia w odniesieniu do planów utworzenia lub dotyczących funkcjonowania spółek komunalnych o różnym profilu działalności.
  • Szansa na zapoznanie się z aktualnymi orzeczeniami sądów oraz stanowiskami Najwyższej Izby Kontroli dotyczącymi funkcjonowania spółek komunalnych.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Po co gminie spółka komunalna? Jaki jest zakres zadań, które można określić w uchwale w sprawie utworzenia spółki?
    • czy taka spółka może realizować zadania inne niż zadania gminy?
    • jakie są konsekwencje naruszenia prawa w tym zakresie?
  2. Spółki komunalne a zakres działania organów gminy:
    • podział kompetencji między organy gminy w związku z tworzeniem lub przystępowaniem do spółki,
    • wybrane uchwały rady gminy w sprawie gminnych spółek - omówienie różnic.
  3. Kontrola spółek komunalnych przez radę gminy / komisje rady / radnych
    • czy rada gminy lub jej komisje (w tym komisja rewizyjna) mogą kontrolować spółki komunalne?
    • jakie uprawnienia kontrolne wobec spółek komunalnych mają pojedynczy radni?
    • spółki komunalne a dostęp do informacji publicznej.
  4. Jak bezprzetargowo powierzyć spółce komunalnej realizację zadań:
    • czym są zamówienia in house?
    • czym jest in house administracyjny, a czym in house kontraktowy?
    • jakie są przesłanki udzielania zamówień in house?
    • jaki jest tryb udzielania zamówień in-house?
    • czy in house może być formą współpracy międzygminnej?
  5. Podsumowanie. Dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Kadra zarządzająca jst: wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, osoby sprawujące kontrolę nad spółkami w urzędzie, wydziały nadzoru właścicielskiego; osoby sprawujące funkcje kierownicze w nadzorowanych spółkach komunalnych, członkowie zarządów i rad nadzorczych spółek komunalnych

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekspert 1 – Partner współkierujący Działem Prawa Administracyjnego Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, ekspert prawny ogólnopolskich i regionalnych organizacji samorządowych, autor licznych publikacji dotyczących systemu gospodarki odpadami komunalnymi, redaktor naczelny czasopisma PRAWO DLA SAMORZĄDU; członek zespołu doradczego do spraw systemowych rozwiązań w zakresie gospodarki odpadami przy Ministrze Klimatu i Środowiska, aktywny uczestnik prac sejmowych i senackich nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach.

Ekspert 2 –  Partner współkierujący Działem Prawa Administracyjnego Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się m.in. w zagadnieniach dostępu do informacji publicznej. Autorka licznych artykułów poświęconych tej tematyce.

Ekspert 3 – Konsultant w Dziale Prawa Administracyjnego Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu. Doradca prawny jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych, spółek komunalnych oraz organizacji samorządowych. Doświadczony dydaktyk. Autor licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych dotyczących prawa samorządowego.

Ekspert 4 – Partner kierujący Działem Prawa Zamówień Publicznych Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu. Autor szeregu publikacji naukowych i popularnonaukowych dotyczących zamówień publicznych oraz prawa administracyjnego, doświadczony trener prowadzący liczne szkolenia dla zamawiających i wykonawców działających w branży odpadowej. Doradca prawny jednostek samorządu terytorialnego i spółek komunalnych w licznych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w trybie in house.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 349 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 31 października  2022 r.

Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.