• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Oceny oddziaływania na środowisko i decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach w czasie stanu epidemii po 16 maja 2020 r.

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie będzie realizowane z zachowaniem rygorów sanitarnych.

Cele

Omówienie ostatnich zmian dokonanych w nowelizacji z 19.07 2019:
- Zniesienie postanowienia o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
- Nowe zasady wydawania decyzji w sprawach gdy inwestorem jest gmina, powrót właściwości do wójta /burmistrza.
- Rola RDOŚ w postępowaniu gdy inwestorem jest gmina.
- Zmiany w strukturze raportu oddziaływania na środowisko.
- Termin ważności decyzji środowiskowej nowe regulacje.
- Składniki wniosku – zmiany.
- Ustalenie kręgu stron - nowe regulacje.
- Decyzji w sprawach inwestycji na terenie kilku gmin nowe zasady.
- Zmiany w zakresie uzgodnień decyzji środowiskowych.
- Składniki decyzje – zmiany.
- Nowe regulacje w zakresie możliwej odmowy wydania decyzji środowiskowej.
- Przypadki zawieszenia postępowania.
Ponadto celem zajęć jest wskazanie procedur realizowania trzech grup zagadnień z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Po pierwsze postępowania w zakresie przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko w postępowaniu związanym z wydawaniem decyzji środowiskowych. Zakres właściwości, postępowanie wyjaśniające, ocena oddziaływania na środowisko w zakresie nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Prawidłowe prowadzenie postępowania oraz kształtowanie treści decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Główny nacisk będzie położony na sprawy proceduralne. Po drugie omówienie postępowania z udziałem społeczeństwa – etapy postępowania analiza uwag i wniosków i ich rola w tworzeniu uzasadnienia decyzji. Po trzecie zasady prowadzenia publicznie dostępnego wykazu informacji o środowisku oraz udostępnianie informacji oraz odmowa udostępnienia.

zwiń
rozwiń
Program

A
1. Stan zagrożenia epidemiologicznego. Zmiany w procedurze administracyjnej w okresie COVID 19:
- Wszczynanie postępowania administracyjnego - ograniczenia i wyłączenia.
- Doręczenia w postępowaniu w okresie epidemii.
- Ograniczenia w udziale w stron w postępowaniu.
- Uzgadnianie rozstrzygnięć w trybie art. 106 kpa oraz kwestia milczącego załatwienia sprawy.
- Ograniczenia w wydawaniu decyzji.
- Postępowanie dowodowe w dobie epidemii.
- Konsekwencje wstrzymania biegu terminów w postępowaniu administracyjnym, liczenie terminu załatwienia sprawy; przewlekłość.
B
1. Oceny oddziaływania na środowisko – zakres przedmiotowy. 
2. Omówienie zmian po wejściu w życie przepisów nowelizacji z 19.07 2019.
- Zniesienie postanowienia o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
- Nowe zasady wydawania decyzji w sprawach gdy inwestorem jest gmina, powrót właściwości do wójta /burmistrza.
- Rola RDOŚ w postępowaniu gdy inwestorem jest gmina.
- Zmiany w strukturze raportu oddziaływania na środowisko.
- Termin ważności decyzji środowiskowej nowe regulacje.
- Składniki wniosku – zmiany.
- Ustalenie kręgu stron - nowe regulacje.
- Decyzji w sprawach inwestycji na terenie kilku gmin Nowe zasady.
- Zmiany w zakresie uzgodnień decyzji środowiskowych.
- Składniki decyzji – zmiany.
- Nowe regulacje w zakresie możliwej odmowy wydania decyzji środowiskowej.
- Przypadki zawieszenia postępowania.
2. Nakładanie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
3. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko – składniki, tryb i zasady sporządzania.
4. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach – nowy charakter i zakres.
5. Postępowanie w sprawach wymagających wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- Właściwość organów.
- Rodzaje inwestycji i przedsięwzięć, w stosunku do których wymagana jest ocena oddziaływania na środowisko - kwalifikacja przedsięwzięć na podstawie rozporządzenia.
- Uzgodnienia i opinia w toku postępowania z innymi organami terminy uzgadniania decyzji.
- Udział stron i organizacji ekologicznych w postępowaniu.
- Składniki decyzji treść uzasadnienia.
- Funkcja decyzji w systemie inwestycyjnym.
6. Ponowne przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko – zasady i podstawy prawne.
7. Ocena oddziaływania środowisko na obszary Natura 2000 – cechy charakterystyczne postępowania. Zmiany w zakresie art. 96 .
8. Przepisy przejściowe i załatwiania spraw wszczętych przed wejściem wżycie nowelizacji.
9. Omówienie aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych i SKO na tle najczęściej występujących naruszeń prawa.
C
1. Udział społeczeństwa w postępowaniach w zakresie ochrony środowiska - zasady i zakres.
2. Udział społeczeństwa w procedurze administracyjnej przy wydawaniu decyzji.
3. Uwagi i wnioski.
4. Organizacje ekologiczne – zasady udziału w postępowaniu.
5. Pytania, konsultacje, dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy JST zaangażowani w wydawanie decyzji środowiskowych. Wskazany jest udział pracowników urzędów, jednostek organizacyjnych urzędów, instytucji i spółek publicznych zaangażowanych w budowę, rozbudowę i przebudowę budynków i infrastruktury, które to czynności mogą wymagać przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego, wykładowca FRDL oraz innych ośrodków w kraju z zakresu prawa administracyjnego, postępowania administracyjnego i prawa samorządu terytorialnego. Ekspert z zakresu prawa ochrony środowiska. W codziennej pracy zajmuje się między innymi kwestiami prawnymi związanymi z obowiązkami gmin dotyczącymi ochrony zwierząt, ochrony środowiska, ochrony przyrody.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

MIEJSCE SZKOLENIA:
FRDL Centrum Szkoleniowego w Łodzi, ul. Jaracza 74

TERMIN SZKOLENIA:
16 października 2020 r. w godzinach 10.00 – 15.00.

CENA:
459 zł netto
przy zgłoszeniu do 6 października 2020. Po 6 października 2020 509 zł netto. RABAT 10% dla drugiej i następnej osoby z tej samej instytucji. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera materiały szkoleniowe, zaświadczenie, przerwy kawowe oraz lunch.

ZGŁOSZENIA:
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 12 października 2020 r. na adres mailowy biuro@frdl-lodz.pl faksem na numer 42 / 288 12 86, lub przez formularz elektroniczny zamieszczony na www.frdl-lodz.pl

DANE DO KONTAKTU:
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi ul. Jaracza 74 90-242 Łódź tel. 42 307 32 38, fax: 42 288 12 86 e-mail: biuro@frdl-lodz.pl

Szanowni Państwo,
Organizacja szkolenia uwzględnia aktualne wytyczne Ministra Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego o zaostrzonym rygorze sanitarnym.
Wprowadziliśmy i stosujemy szczegółowe wytyczne i wskazówki postępowania, które zapewniają jak największe bezpieczeństwo prowadzonych przez nas szkoleń. Liczba uczestników szkoleń stacjonarnych została ograniczona, a układ przestrzenny sali szkoleniowej i przestrzeni wspólnych w miejscu realizacji szkolenia został zorganizowany w taki sposób by spełniał aktualne wymogi dotyczące odległości pomiędzy uczestnikami.
Do Państwa dyspozycji są środki do dezynfekcji rąk. Łazienki zostały wyposażone w płyny antybakteryjne.
W ramach przerwy kawowej każdy Uczestnik otrzyma pakiet cateringowy. Obiady serwowane są każdemu Uczestnikowi w jednorazowych opakowaniach.
Wszystkie przestrzenie takie jak: klamki i stoły dezynfekujemy na bieżąco. Wietrzymy sale szkoleniowe.
Przypominamy Państwu o obowiązku noszenia maseczek ochronnych.
Osoby uczestniczące w szkoleniu powinny być zdrowe, nie powinny posiadać objawów charakterystycznych dla chorych na covid-19, nie powinny przebywać w izolacji lub wyznaczonej kwarantannie (dotyczy również członków rodzin). Poprosimy Państwa o podpisanie oświadczenia w tym zakresie (wzór oświadczenia).