1. Charakterystyka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi –aspekty prawno-podatkowe należności.
2. Obowiązek składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Podmioty zobowiązane do składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, (kto powinien złożyć deklarację w przypadku współwłasności, czy deklarację muszą złożyć/podpisać wszyscy współwłaściciele, obydwoje małżonkowie?)
• Nowe wymogi formalne, co do wzoru deklaracji.
• Obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny i deklarowania, jako odpadów segregowanych.
• Nowe zwolnienia z opłat (kompostowanie).
• Konsekwencje złożenia nieprawdziwych informacji o kompostowaniu (decyzja o utracie prawa do zwolnienia).
• Konsekwencje braku segregacji odpadów.
• Wydawanie decyzji określającej wysokość opłaty w przypadku niedopełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
• Dopuszczenie możliwości składania odrębnych deklaracji dla budynków wielolokalowych.
• Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2017 r., (na których drukach? Starych czy aktualnie obowiązujących?)
• Pojęcie właściciela nieruchomości dla celów opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
• Odpowiedzialność spółdzielni mieszkaniowej i wspólnoty mieszkaniowej z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
3. Zmiana danych w deklaracji:
• Zmieniony termin składania nowych deklaracji. Możliwość składania nowej deklaracji zmniejszającej zobowiązanie w przypadku śmierci mieszkańca.
• Jaka jest różnica pomiędzy korektą deklaracji a nową deklaracją?
• Czy korekta deklaracji może być dokonana przez urząd?
• Czy jest obowiązek składania deklaracji w przypadku zmiany stawek opłaty?
• Nowa ranga zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawek.
• Zawiadomienie, jako podstawa wystawienia tytułu wykonawczego.
4. Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji lub niedokonania wpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Praktyczne aspekty stosowania Ordynacji podatkowej w sprawach związanych z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji.
• Wszczęcie i prowadzenie postępowania mającego na celu wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
• Kiedy może być wydana decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie danych szacunkowych, w tym w oparciu o średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze?
• Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym.
5. Przedawnienie prawa do wydania decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji określającej?
• Kiedy przedawnia się należność wynikająca z decyzji określającej (np. decyzja wydana w 2015r. lub 2016r.)
• Jakie działania przerywają bieg przedawnienia?
• Co można zrobić, aby przerwać bieg przedawnienia?
6. Wybrane zagadnienia związane z poborem opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z uwzględnieniem przepisów Ordynacji podatkowej:
• Nowe zasady zarachowania wpłaty zgodnie ze wskazaniem podatnika (zmiana art. 62 Ordynacji podatkowej)
• Odsetki za zwłokę w przypadku nieterminowej płatności opłaty, – do jakiej kwoty odsetek nie należy pobierać?
• Kto jest zobowiązany do naliczania odsetek – organ podatkowy czy podmiot wpłacający opłatę po terminie płatności?
• Czy w przypadku nieterminowej płatności opłaty i konieczności zarachowania wpłaty proporcjonalnie
• Na należność główną i odsetki należy każdorazowo wydawać postanowienie o zarachowaniu wpłaty?
• Zasady zaliczania wpłat i dokonywania przerachowań w przypadku wpłaty na zaległości (zmiana w sposobie zarachowania od 2020r.)
7. Postępowanie z nadpłatami opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Zakres decyzji o stwierdzeniu nadpłaty.
• Zaliczenie nadpłaty na koszty upomnienia.
• Zasady zwrotu nadpłaty w niewielkiej wysokości oraz dla osoby niemającej obowiązku posiadania rachunku bankowego.
• Czy na każdą nadpłatę należy wydawać decyzję o zwrocie nadpłaty?
• Postępowanie z nadpłatami powstałymi w wyniku korekty lub nowej deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• W jakich formach następuje zwrot nadpłaty?
8. Zasady oprocentowania nadpłat - kiedy zwrot nadpłaty będzie oprocentowany?
9. Zasady dokonywania płatności opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Możliwość dokonania płatności przez małżonka, zstępnego, wstępnego, rodzeństwo, – kiedy wpłatę można uznać za prawidłową?
• Możliwość płatności kartą.
• Kto musi dokonywać płatności w formie przelewu z rachunku bankowego?
• Możliwość powierzenia obsługi kasowej podmiotowi zewnętrznemu.
10. Nieefektywne formy likwidacji zaległości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Umorzenie (odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty) zaległości z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na wniosek osoby fizycznej.
• Umorzenie (odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty) zaległości z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na wniosek podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
• Czy przesłaną umorzenia zaległości może być fakt zakłóceń w odbiorze odpadów komunalnych?
• Zasady wygaszania decyzji ratalnej i odroczeniu terminu płatności w przypadku niedotrzymania terminu płatności ustalonych rat.
• Istotnie zmiany przepisów w zakresie egzekucji opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Wejście w życie od 30 lipca 2020r. części zmienionych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
• Nowe/zmienione obowiązki wierzyciela w zakresie egzekucji administracyjnej m.in. opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Nowe wzory tytułów wykonawczych obowiązujące od 30 lipca 2020 r.
11. Działania o charakterze przed egzekucyjnym w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Czy wystawiać upomnienia w przypadku braku wpłaty i w jakim terminie po upływie terminu płatności?
• Jakie są minimalne kwoty, na które upomnienie powinno być wystawione?
• Elementy niezbędne upomnienia wg przepisów rozporządzenia Ministra Finansów.
• Kiedy należy wystawić tytuł wykonawczy?
• Omówienie aktualnego wzoru tytułu wykonawczego i zasad jego wypełnienia w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Nowa podstawa wystawienia tytułu wykonawczego w oparciu o zawiadomienie,
• Czy po zawiadomieniu musi być doręczone upomnienie przed wystawieniem tytułu wykonawczego?
• Czy i kiedy można wystawić tytuł wykonawczy bez uprzedniego wystawienia upomnienia?
• Zmienione zasady przedawnienia kosztów upomnienia.
• Zasady aktualizacji tytułów wykonawczych.
12. Omówienie przepisów w zakresie właściwości organu egzekucyjnego w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Czy wójt gminy może być nadal organem egzekucyjnym w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
• Możliwość zawarcia porozumienia z naczelnikiem urzędu skarbowego w zakresie prowadzenia przez wójta gminy egzekucji administracyjnej opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Pozytywne i negatywne aspekty prowadzenia egzekucji administracyjnej opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez wójta gminy.
13. Dyskusja, pytania, indywidualne konsultacje.
Finanse, rachunkowość, podatki