• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Podatek VAT w działalności Instytucji Kultury z uwzględnieniem KSeF 2.0 - problemy, wybrane zagadnienia

online
Miejsce
Internet
Termin
09 grudnia 2025
Czas trwania
09:00 - 15:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 25 listopada 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Szkolenie w sposób praktyczny przybliży Instytucjom Kultury zasady dotyczące wykonania i ewidencji zdarzeń gospodarczych i finansowych za pośrednictwem Krajowego Systemu eFaktur (KSeF). Celem szkolenia jest przygotowanie od strony podatkowej wdrożenia KSeF w Instytucjach Kultury oraz poznanie istoty działania e-faktur i KSeF oraz sposobów postępowania w różnych sytuacjach związanych z jego stosowaniem.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie praktycznej wiedzy o zasadach wykorzystania KSeF z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 2026 r.
  • Poznanie procedury wystawiania, otrzymywania i korygowania e-faktur.
  • Zrozumienie wpływu wdrożenia KSeF na obowiązki podatkowe instytucji.
  • Uzyskanie jasnych wytycznych dotyczących nadawania uprawnień i autoryzacji w KSeF.
  • Przygotowanie się do bezpiecznego i zgodnego z prawem wdrożenia KSeF, minimalizując ryzyko błędów.
zwiń
rozwiń
Program

I. Działalność statutowa odpłatna i nieodpłatna oraz działalność gospodarcza w Instytucjach Kultury- wyjaśnienia.

II. Podatek VAT w Instytucjach Kultury: zasady działania, obowiązek podatkowy, prawo do odliczenia -wybrane zagadnienia.

III. Dokumentacja w podatku VAT - wystawianie i księgowanie dokumentów z VAT przed wprowadzeniem KSeF:

• Czy IK powinna wystawić rachunek czy fakturę osobie fizycznej np. potencjalnemu uczestnikowi zajęć na jego żądanie; Jeśli tak, to jak powinien wyglądać taki dokument?
• Jakie dane powinna zawierać faktura?
• Terminy wystawienia faktur?
• Faktury i noty korygujące, które kiedy?
• Faktury zaliczkowe.
• Czym jest faktura pro forma.
• Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych.
• Dokumenty, które nie uprawniają do odliczenia VAT-u naliczonego.
• Faktury korygujące „ in minus” i „in plus” – po zmianach.

IV. Dokumentacja w podatku VAT - jak wystawiać i jak księgować po wprowadzeniu - Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) w 2026 r.: zasady, wdrożenie, wybrane zagadnienia:
1. Podstawowe informacje na temat KSeF:
• Aktualny harmonogram wdrożenia.
• Cele systemu.
2. Uwierzytelnienie w KSeF - Podpis Zaufany, Węzeł Krajowy, Token.
3. Certyfikat FSeF – do czego służy, kto może go otrzymać, zakres uprawnień.
4. Nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF w Instytucjach Kultury:
• Rodzaje – modele uprawnień.
• Komu nadać uprawnienia pierwotne.
• Uwierzytelnianie i autoryzacja.
5. Faktura ustrukturyzowana w praktyce: 
• Kroki prowadzące do wystawienia faktury w KSeF.
• Praktyczne kwestie związane z wystawianiem faktur.
• Zalecenia dotyczące prawidłowego wypełniania struktury logicznej FA(3)- prawidłowy zapis identyfikatorów podatkowych.
• Cechy charakterystyczne - opis formatu e-faktury.
• Numer KSeF – budowa, znaczenie, powiązanie z JPK_VAT i przelewami (split payment, zwykłe).
• Jakie pola obowiązkowe występują w e-Fakturze - jak je wypełnić, pola fakultatywne i opcjonalne.
• Terminy faktur w KSeF: otrzymywanie faktur w KSeF oraz ich dostęp.
• Data wystawienia a data doręczenia e-faktury:
 udostępnienie faktury w sposób uzgodniony,
 zapewnienie dostępu do faktury nabywcom bez NIP i konsumentom.
• Kiedy należy zamieścić kod weryfikujący QR do weryfikacji faktury ONLINE lub OFFLINE.
• Nieobowiązkowe elementy na fakturze.
• Co z załącznikami – jak przygotować zgłoszenie o zamiarze wystawiania i przesyłania do KSeF faktur z załącznikiem.
• Termin zapłaty.
• Data wystawienia faktury w KSeF a wpływ na powstanie obowiązku podatkowego.
• Termin odliczenia podatku naliczonego w IK.
6. Błędy na fakturze i ich korygowanie:
• Walidacja formalna.
• Co w przypadku, gdy faktura zostanie odrzucona.
• Jakie zasady stosować przy korygowaniu błędów.
• Noty korygujące- po zmianach.
• Błędy popełnione przed i po wdrożeniu KSeF.
• Jak prawidłowo postępować z fakturami korygującymi, dokumentami wewnętrznymi i notami księgowymi 
w środowisku KSeF.
7. Awaria KSeF:
• Jak postępować.
• Kto i jakie konsekwencje poniesie.
• Tryb offline24 - kto i kiedy będzie mógł skorzystać z trybu offline.
8. Sankcje za niewystawianie faktur w KSeF.
9. Praktyczne kwestie związane z otrzymywaniem faktur w KSeF:
• Brak zgody nabywcy na otrzymywanie faktur w KSeF.
• Otrzymywanie faktur przez nabywcę, który odbiera faktury w KSeF od 1 lutego 2026 r., ale będzie wystawiał faktury w KSeF dopiero od 1 kwietnia 2026 r. lub od 1 stycznia 2027 r.
• Brak możliwości odrzucenia faktury przez podmiot wskazany jako nabywca.
• Brak powiadomień systemowych o otrzymaniu faktury w KSeF.
• Brak możliwości sprawdzenia, że nabywca pobrał fakturę z KSeF.
10. Zagadnienia szczególne:
• KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT.
• Faktury wystawiane na osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
• KSeF a JPK.
• KSeF a zamówienia publiczne i platforma elektronicznego fakturowania.
11. Przechowywanie faktur w KSeF. 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy, głowni księgowi instytucji kultury, CUW, pracownicy organów nadzorczych i kontrolnych oraz pracownicy odpowiedzialni za ww. zadania.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wieloletni praktyk administracji skarbowej w tym Naczelnik Urzędu Skarbowego. Wykładowca wyższych uczelni - Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w tym studiów podyplomowych na wydziale Finansów UEK. Jest dyplomowanym księgowym, z kilkunastoletnim doświadczeniem na stanowisku głównego księgowego jednostek sektora finansów publicznych i spółek, autor i współautor pozycji książkowych oraz wielu publikacji o tematyce rachunkowej, podatkowej, finansów publicznych. Prowadząca jest znanym i cenionym szkoleniowcem z zakresu tematyki podatkowej, finansów publicznych i rachunkowości, szkoląca zarówno pracowników jednostek organizacyjnych sektora finansów państwowych i samorządowych, również pracowników RIO, NIK, Ministerstw i innych ważnych Urzędów państwowych i samorządowych. Nawiązuje doskonały kontakt z uczestnikami, jest współpracownikiem wielu Agencji Szkoleniowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Weronika Zwolska
Specjalistka ds. szkoleń
tel. 12 623 72 44
weronika.zwolska@mistia.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 25 listopada 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 3 grudnia 2025 r.