• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Opracowanie strategii rozwoju gminy zgodnie z nowymi wymaganiami ustawowymi. Strategia rozwoju a reforma planowania przestrzennego

KARTA I PROGRAM SZKOLENIA

Przy zgłoszeniach do 19 lutego 2024 r. cena wynosi 399 zł netto

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie strategia rozwoju gminy również w kontekście reformy planowania przestrzennego.

Ważne informacje o szkoleniu

W Polsce wdrażany jest nowy pakiet przepisów dotyczących polityki rozwoju. Celem zmian jest konsolidacja systemu zarządzania rozwojem w skali całego kraju oraz integracja wymiaru społecznego, gospodarczego i przestrzennego w dokumentach strategicznych, przygotowywanych na różnych poziomach administracji. Na poziomie lokalnym zmiany dotyczą w szczególności strategii rozwoju, która po raz pierwszy w polskim ustawodawstwie zyskała podstawę prawną w ustawie o samorządzie gminnym i staje się dokumentem obowiązkowym dla wszystkich gmin. Ustawa określa także zakres merytoryczny i procedurę sporządzania strategii.

Zapraszamy na szkolenie, podczas którego omówimy skutki i praktyczne konsekwencje tych zmian dla gmin i ich partnerów rozwojowych. Zaprezentujemy m.in. nowe wytyczne i dobre praktyki, sposób powiązania strategii rozwoju z planowaniem przestrzennym, sposoby wykorzystania strategii np. w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy unijnych.
Dzięki szkoleniu prowadzonemu przez zespół konsultantów współpracujących na co dzień z wieloma jednostkiami samorządu terytorialnego w całej Polsce, będących jednocześnie autorami poradnika ministersialnego w tym zakresie, uczestnicy będą mieli możliwość poznania i konsultacji najtrudniejszych etapów przygotowania strategii rozwoju w gminie.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Prezentacja najważniejszych wytycznych merytorycznych i proceduralnych dla strategii gminnych wraz z praktycznymi wskazówkami realizacyjnymi.
  • Omówienie procedury przystąpienia do budowy strategii rozwoju zgodnie z obowiązującymi przepisami i metodologii przeprowadzenia całego procesu – w tym uchwała o przystąpieniu do sporządzenia strategii rozwoju gminy oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu strategii, w tym trybu konsultacji.
  • Charakterystyka poszczególnych elementów/rozdziałów strategii rozwoju gminy – wymogi i dobre praktyki.
  • Szczegółowa analiza nowych elementów strategii rozwoju gminy, takich jak m.in. uwarunkowania i model struktury funkcjonalno-przestrzennej, prawo wodne a strategia, obszary strategicznej interwencji, wytyczne dla dokumentów wdrożeniowych, ramy finansowe itp. – powiązanie strategii rozwoju z planowaniem przestrzennym i finansowym.
  • Omówienie procesu konsultacji i opiniowania strategii rozwoju – tryb, metody, harmonogram, porady praktyczne, wdrożenie wniosków w ramach projektu strategii.
  • Ewaluacja trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji strategii rozwoju – założenia, realizacja i przełożenie na finalny projekt strategii.
  • Omówienie procedury środowiskowej – wymogi, koszty, czas realizacji, wskazówki praktyczne.
  • Wyjaśnienie roli strategii dla dokumentów planowania przestrzennego, w tym w kontekście Ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw
  • Określenie roli strategii w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027.
zwiń
rozwiń
Program

I. WPROWADZNIE DO PLANOWANIA ZINTEGROWANEGO
1. Strategia rozwoju gminy:
a. Strategia jako proces i jako dokument; 
b. Rola strategii oraz wynikające z niej funkcje;
c. Modele pracy nad strategią (urzędniczy, ekspercki, partycypacyjno-ekspercki) – charakterystyka, porównanie kosztów i korzyści.
2. Nowe wytyczne w zakresie budowy strategii rozwoju gminy:
a. Wytyczne merytoryczne względem projektu strategii rozwoju gminy – obligatoryjne i fakultatywne rozdziały dokumentu;
b. Wytyczne proceduralne – elementy procesu opracowania projektu strategii rozwoju gminy i postępowania z projektem do czasu uchwalenia przez radę gminy.

II. ROZPOCZĘCIE PROCEDURY
Uchwała startowa. Uchwała rady gminy, określająca szczegółowy tryb i harmonogram opracowania projektu strategii rozwoju gminy, w tym tryb konsultacji – przykład i omówienie uchwały spełniającej wymagania ustawowe, etapy procesu na przykładzie propozycji uchwały rady gminy.

III. OPRACOWANIE PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU GMINY
1. Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej, środowiskowej i przestrzennej gminy wraz z wnioskami dla strategii:
a. Istota diagnozy;
b. Analizy statystyczne – zakres tematyczny, dynamika, benchmarking, zróżnicowanie i specjalizacje lokalne, źródła danych, przykłady;
c. Badania społeczne – ilościowe, jakościowe, koszty i korzyści;
d. Praktyczne wskazówki i najczęściej popełniane błędy w diagnozach;
e. Bank Danych Lokalnych GUS – dane dla jednostki terytorialnej, dane według dziedzin, praktyczne wykorzystanie w pracach diagnostycznych;
f. Graficzna prezentacja danych i zachodzących zmian, w tym możliwości wynikające zarówno z narzędzi ogólnodostępnych, jak i z systemów informacji przestrzennej;
g. Analiza SWOT – ponadstandardowe wykorzystanie w strategii.
2. Wypracowanie założeń programowych strategii rozwoju gminy:
a. Zakres i logika części programowej strategii - obligatoryjne i fakultatywne elementy w ramach części programowej, wizja rozwoju gminy, cele i kierunki działań, oczekiwane rezultaty planowanych działań oraz wskaźniki ich osiągnięcia;
b. Praktyczne wskazówki odnośnie sposobu formułowania celów i kierunków działań oraz rezultatów i wskaźników wraz z przykładami.
3. Wypracowanie założeń funkcjonalno-przestrzennych strategii rozwoju gminy:
a. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej – idea, zakres, rola, przykłady, relacje z aktami planowania przestrzennego;
b. Ustalenia i rekomendacje dla kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie – warunki, zakres, przykłady;
c. Opracowanie modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej wraz z ustaleniami i rekomendacjami w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie – procedura krok po kroku, porady i wskazówki praktyczne;
d. Uszczegółowienia wynikające z Ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw
e. Obszary strategicznej interwencji – idea, definicja, wyznaczanie, rola, OSI na poziomie ponadlokalnym i gminnym, przykłady.
4. Wypracowanie założeń wdrożeniowych strategii rozwoju gminy:
a. System zarządzania strategią – zadania i zakres odpowiedzialności komórek realizujących strategię; mechanizmy i instrumenty wdrożeniowe; wytyczne do sporządzania dokumentów wykonawczych, w tym aktów planowania przestrzennego; system monitoringu, ewaluacji i aktualizacji strategii rozwoju gminy;
b. Ramy finansowe i źródła finansowania strategii – szacowanie kosztów, analiza potencjału inwestycyjnego gminy, nowa perspektywa finansowa UE na lata 2021-2027.

IV. PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z PROJEKTEM STRATEGII ROZWOJU GMINY
1. Konsultacje społeczne strategii rozwoju gminy – wymagania prawne, rekomendowane zasady i formy prowadzenia konsultacji, konsekwencje dla projektu strategii rozwoju gminy, praktyczne wskazówki realizacyjne – zarządzenie, rejestr zgłoszonych uwag, postepowanie ze zgłoszonymi uwagami, raport z konsultacji.
2. Opiniowanie strategii rozwoju gminy przez zarząd województwa – wymagania prawne, konsekwencje dla projektu strategii rozwoju gminy, praktyczne wskazówki realizacyjne.
3. Uprzednia ewaluacja trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji strategii rozwoju gminy - definicja i rola ewaluacji ex-ante, kryteria ewaluacji, praktyczne wskazówki realizacyjne.
4. Strategiczna ocena odziaływania na środowisko - wymagania prawne, uzgodnienie odstąpienia, prognoza oddziaływania na środowisko.

V. PODSUMOWANIE. Pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kadra kierownicza i pracownicy JST, w szczególności w gminach (w tym miastach), odpowiedzialni za przygotowanie, wdrażanie i monitorowanie strategii rozwoju oraz wydziały związane z pozyskiwaniem środków zewnętrznych, a także instytucji współpracujących i wspierających rozwój lokalny, urbaniści, architekci, osoby zajmujące się planowaniem przestrzennym i urbanistyką w pracy zawodowej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prowadzący I - dyrektor FRDL MISTiA. Ekspert, konsultant w dziedzinie rozwoju lokalnego i regionalnego oraz planowania i zarządzania strategicznego w JST, organizacjach pozarządowych i podmiotach ekonomii społecznej. Moderator procesów budowy strategii rozwoju dla różnych szczebli samorządu terytorialnego w Polsce i zagranicą, realizator badań, analiz i audytów w sferze publicznej i gospodarczej. Wieloletnie doświadczenie w kierowaniu projektami, moderowaniu sesji strategicznych, konstruowaniu strategii i planów rozwojowych, facylitacji spotkań zespołów zadaniowych, prowadzeniu badań kompetencji pracowników samorządowych oraz jakości usług publicznych, opracowywaniu analiz społecznych i gospodarczych, realizacji audytów oświaty itp. Współautor wielu strategii samorządowych, planów rozwoju lokalnego, programów rewitalizacji, wieloletnich planów inwestycyjnych, strategii oświatowych i innych branżowych w Polsce i na Ukrainie. Współautor praktycznego poradnika z zakresu tworzenia strategii rozwoju gminy w świetle nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i innych ustaw na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Prowadzący II - szkoleniowiec, konsultant i mentor z zakresu zarządzania i planowania strategicznego dla JST i NGO. Autor i współautor kilkudziesięciu strategii rozwoju oraz polityk branżowych (dla gmin, powiatów, obszarów funkcjonalnych) w Polsce i na Ukrainie, w szczególności realizowanych z wykorzystaniem metod partycypacyjnych. Współrealizator badań, analiz i audytów w sferze publicznej i pozarządowej. Pomysłodawca i koordynator projektów krajowych i międzynarodowych, w tym innowacyjnych i nastawionych na pomoc rozwojową. Publikacje naukowe i praktyczne, w tym autor wiodący praktycznego poradnika z zakresu tworzenia strategii rozwoju gminy w świetle nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i innych ustaw na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Kierownik Zespołu ds. Doradztwa i Rozwoju FRDL MISTiA.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 440 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Przy zgłoszeniach do 19 lutego 2024 r. cena wynosi 399 zł netto.

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.frdl.bialystok.pl do 27 lutego 2024 r.