• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kurs kancelaryjno-archiwalny I stopnia

Adresaci
  • Osoby zatrudnione zwłaszcza w JST i publicznych instytucjach i podmiotach (referenci, inspektorzy),
  • Pracownicy prowadzący biura i sekretariaty w podmiotach niepublicznych,
  • Personel odpowiedzialny za prowadzenie archiwów zakładowych i składnic akt (wymóg posiadania kursu określają normatywy kancelaryjno-archiwalne),
  • Osoby odpowiedzialne za archiwizację dokumentacji projektów finansowanych ze środków unijnych.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zapoznanie uczestników z aktualnym porządkiem prawnym w zakresie postępowania z dokumentacją w jednostce, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w ustawie archiwalnej.
  • Zdobycie wiedzy na temat procesów kancelaryjno-archiwalnych i obowiązującego systemu kancelaryjnego.
  • Zdobycia i podniesienie kwalifikacji zawodowych niezbędnych do prowadzenia archiwów zakładowych i składnic akt w państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych (wymóg posiadania kursu określają normatywy kancelaryjno-archiwalne).
  • W ramach kursu zrealizowane będą praktyczne ćwiczenia dla uczestników w formule on line.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista ds. zarządzania dokumentacją, doktor nauk humanistycznych z zakresu historii najnowszej i archiwistyki, biegły sądowy, pracowała w administracji państwowej, prowadziła: kontrole biurowości i archiwizowania dokumentacji w jednostkach państwowych i samorządowych; wykonała szereg ekspertyz dot. wartościowania akt decydując o czasookresie ich przechowywania; opiniowała wnioski o zniszczenie lub przejęcie akt do archiwum państwowego.

zwiń
rozwiń
Program

DZIEŃ I

  1. Podstawy prawne zarządzania dokumentacją: (ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach; ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach; rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej, akty prawne wydane na podstawie ustawy archiwalnej).
  2. Słowniczek kancelaryjno-archiwalny (podstawowe pojęcia kancelaryjno-archiwalne):
    • archiwum zakładowe – składnica akt;
    • koordynator czynności kancelaryjnych – archiwista zakładowy;
    • materiały archiwalne – dokumentacja niearchiwalna;
    • system kancelaryjny dziennikowy- system kancelaryjny bezdziennikowy;
    • rejestr korespondencji – rejestr kancelaryjny;
    • rodzaje dokumentacji współczesnej itp.
  3. Normatywy kancelaryjno-archiwalne regulujące postępowanie z dokumentacją w danej jednostce organizacyjnej (zakres przedmiotowy i znaczenie instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt, instrukcji archiwalnej).
  4. Archiwalne bazy danych oraz zapoznanie się z zawartością stron internetowych jednostek polskiej sieci archiwalnej.

DZIEŃ II

  1. Czynności kancelaryjne w jednostce:
    • obieg dokumentacji: wpływ i rejestracja korespondencji,
    • dekretacja, tworzenie akt spraw,
    • kompletowanie dokumentacji w komórkach organizacyjnych.
  2. Zasady redagowania pism urzędowych.
    • Ćwiczenia praktyczne- tworzenie, znakowanie i rejestrowanie korespondencji.
  3. Obowiązki komórek organizacyjnych w stosunku do dokumentacji zakończonej. Przygotowanie teczek rzeczowych do przekazania do archiwum zakładowego.
  4. Postępowanie z dokumentacją w przypadku ustania działalności lub reorganizacji jednostki organizacyjnej.

DZIEŃ III

  1. Klasyfikacja i kwalifikacja dokumentacji. Kryteria wartościowania dokumentacji. Konstrukcja i znaczenie jednolitego rzeczowego wykazu akt.
    • Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem wykazów akt.
  2. Organizacja archiwum zakładowego lub składnicy akt.
    Lokal i zasady rozmieszczania dokumentacji w magazynach archiwalnych. Prawa i obowiązki archiwisty zakładowego.
  3. Zasób archiwalny i środki ewidencyjne dokumentacji (rodzaje spisów zdawczo - odbiorczych, druki i formularze archiwalne). Konstrukcja sygnatury archiwalnej i rola wykazu spisów zdawczo-odbiorczych.
    • Ćwiczenia praktyczne - sporządzenie przykładowej ewidencji w formie spisu zdawczo-odbiorczego.
  4. Udostępnianie dokumentacji w archiwum zakładowym (wypożyczenia na potrzeby wewnętrzne, kwerendy archiwalne). Procedura wycofania dokumentacji z archiwum.

DZIEŃ IV

  1. Porządkowanie dokumentacji:
    • etapy prac porządkowych,
    • przynależność zespołowa,
    • segregacja i systematyzacja,
    • spis teczek rzeczowych,
    • inwentaryzacja.
    • identyfikacja dokumentacji własnej, odziedziczonej i obcej.
  2. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej (cel i realizacja procedury niszczenia dokumentacji).
  3. Przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania do archiwum państwowego wg. obowiązujących standardów:
    • opis teczek rzeczowych,
    • zabezpieczenie techniczne materiałów,
    • ewidencja,
    • przygotowanie notatki informacyjnej.
    • Ćwiczenia praktyczne - opis teczek rzeczowych.
  4. Zarządzanie dokumentacją elektroniczną. Postępowanie z informacją na nośnikach elektronicznych.
  5. Testowy egzamin kwalifikacyjny.
zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia (mail, fax lub formularz na www.frdl.bialystok.pl). Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

Zgłoszenia:
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: frdl-pc@frdl.bialystok.pl, faksem lub poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.bialystok.pl do 9 czerwca 2020 r.