• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak krok po kroku opracować strategię rozwoju gminy zgodnie z nowymi wymaganiami ustawowymi

KARTA I PROGRAM SZKOLENIA

W przypadku zgłoszenia do 3 stycznia cena wynosi 599,00 PLN netto.

Ważne informacje o szkoleniu

W kraju od ponad 2 lat wdrażany jest nowy pakiet przepisów dotyczących polityki rozwoju. Na poziomie lokalnym zmiany dotyczą w szczególności strategii rozwoju gminy, która po raz pierwszy w polskim ustawodawstwie zyskała podstawę prawną w ustawie o samorządzie gminnym. Ustawa określa także zakres merytoryczny i procedurę sporządzania strategii. Zapraszamy na szkolenie, podczas którego omówimy skutki i praktyczne konsekwencje tych zmian dla gmin. Zaprezentujemy m.in. nowe wytyczne, sposób powiązania strategii rozwoju z planowaniem przestrzennym oraz konsekwencje przyjętego modelu planowania strategicznewgo np. w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy unijnych. Dzięki szkoleniu prowadzonemu przez zespół praktyków współpracujących na co dzień z wieloma jednostkiami samorządu terytorialnego w całej Polsce, będących jednocześnie autorami poradnika ministersialnego w tym zakresie, uczestnicy będą mieli możliwość konsultacji najtrudniejszych etapów przygotowania i aktualizacji strategii w gminie.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Prezentacja najważniejszych zmian dla strategii gminnych, wprowadzanych nowelizacją ustawy.
  • Omówienie procedury przystąpienia do budowy strategii rozwoju zgodnie z wytycznymi nowelizacji ustawy i metodologii przeprowadzenia całego procesu – w tym uchwała o przystąpieniu do sporządzenia strategii rozwoju gminy oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu strategii,
    w tym trybu konsultacji.
  • Prezentacja i omówienie poszczególnych elementów/rozdziałów strategii rozwoju gminy.
  • Omówienie nowych elementów strategii rozwoju gminy: uwarunkowania i model struktury funkcjonalno-przestrzennej, w tym prawo wodne, obszary strategicznej interwencji, a także ramy finansowe, wytyczne dla dokumentów wdrożeniowych itp. – powiązanie strategii rozwoju z planowaniem przestrzennym i finansowym.
  • Omówienie procesu konsultacji strategii rozwoju – tryb, metody, harmonogram, praktyczne wskazówki realizacyjne.
  • Analiza procesu opiniowania strategii rozwoju gminy z instytucjami zewnętrznymi, zgodnie z wytycznymi nowelizacji ustawy.
  • Ewaluacja trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji strategii rozwoju.
  • Wyjaśnienie roli strategii dla dokumentów planowania przestrzennego.
  • Uzyskanie informacji nt. roli strategii w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027.
zwiń
rozwiń
Program

DZIEŃ I  17 STYCZNIA

I. WPROWADZNIE DO PLANOWANIA ZINTEGROWANEGO
1. Strategia rozwoju gminy:
a. Strategia jako proces i jako dokument; 
b. Rola strategii oraz wynikające z niej funkcje;
c. Główne przesłanki aktualizacji / budowy strategii rozwoju gminy – uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne dla gminy;
d. Modele pracy nad strategią (urzędniczy, ekspercki, partycypacyjno-ekspercki) – charakterystyka, porównanie kosztów i korzyści.
2. Nowe wytyczne w zakresie budowy strategii rozwoju gminy wdrożone nowelizacją ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw:
a. Wytyczne proceduralne – elementy procesu opracowania projektu strategii rozwoju gminy i postępowania z projektem do czasu uchwalenia przez radę gminy;
b. Wytyczne merytoryczne względem projektu strategii rozwoju gminy - obligatoryjne i fakultatywne rozdziały dokumentu.

II. ROZPOCZĘCIE PROCEDURY
Uchwała startowa. Uchwała rady gminy, określająca szczegółowy tryb i harmonogram opracowania projektu strategii rozwoju gminy, w tym tryb konsultacji – przykład i omówienie uchwały spełniającej wymagania ustawowe, etapy procesu na przykładzie propozycji uchwały rady gminy.

III. OPRACOWANIE PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU GMINY
1. Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej gminy wraz z wnioskami dla strategii:
a. Istota diagnozy;
b. Analizy statystyczne – zakres tematyczny, dynamika, benchmarking, zróżnicowanie i specjalizacje lokalne, źródła danych, przykłady;
c. Badania społeczne – ilościowe, jakościowe, koszty i korzyści;
d. Praktyczne wskazówki i najczęściej popełniane błędy w diagnozach;
e. Bank Danych Lokalnych GUS – dane dla jednostki terytorialnej, dane według dziedzin, praktyczne wykorzystanie w pracach diagnostycznych;
f. Graficzna prezentacja danych i zachodzących zmian, w tym możliwości wynikające zarówno z narzędzi ogólnodostępnych, jak i z systemów informacji przestrzennej;
g. Analiza SWOT – ponadstandardowe wykorzystanie w strategii.
2. Wypracowanie założeń programowych strategii rozwoju gminy:
a. Zakres i logika części programowej strategii - obligatoryjne i fakultatywne elementy w ramach części programowej, wizja rozwoju gminy, cele i kierunki działań, oczekiwane rezultaty planowanych działań oraz wskaźniki ich osiągnięcia;
b. Praktyczne wskazówki odnośnie sposobu formułowania celów i kierunków działań oraz rezultatów i wskaźników wraz z przykładami
3. Wypracowanie założeń funkcjonalno-przestrzennych strategii rozwoju gminy:
a. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej – idea, zakres, rola, odniesienie do dokumentów przestrzennych, przykłady;
b. Ustalenia i rekomendacje dla kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie – warunki, zakres, przykłady;

DZIEŃ II  18 STYCZNIA

Wypracowanie założeń funkcjonalno-przestrzennych strategii rozwoju gminy – cd.:
c. Opracowanie modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej wraz z ustaleniami i rekomendacjami w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie – procedura krok po kroku, przykłady;
d. Obszary strategicznej interwencji – idea, definicja, wyznaczanie, rola, OSI na poziomie ponadlokalnym i gminnym, przykłady;
3. Wypracowanie założeń wdrożeniowych strategii rozwoju gminy:
a. System zarządzania strategią – zadania i zakres odpowiedzialności komórek realizujących strategię; mechanizmy i instrumenty wdrożeniowe; wytyczne do sporządzania dokumentów wykonawczych; system monitoringu, ewaluacji i aktualizacji strategii rozwoju gminy;
b. Ramy finansowe i źródła finansowania strategii – szacowanie kosztów, analiza potencjału inwestycyjnego gminy, nowa perspektywa finansowa UE na lata 2021-2027.


IV. PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z PROJEKTEM STRATEGII ROZWOJU GMINY
1. Konsultacje społeczne strategii rozwoju gminy – wymagania prawne, rekomendowane zasady i formy prowadzenia konsultacji, konsekwencje dla projektu strategii rozwoju gminy, praktyczne wskazówki realizacyjne – zarządzenie, rejestr zgłoszonych uwag, postepowanie ze zgłoszonymi uwagami, raport z konsultacji.
2. Opiniowanie strategii rozwoju gminy przez zarząd województwa – wymagania prawne, konsekwencje dla projektu strategii rozwoju gminy, praktyczne wskazówki realizacyjne.
3. Uprzednia ewaluacja trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji strategii rozwoju gminy - definicja i rola ewaluacji ex-ante, kryteria ewaluacji, praktyczne wskazówki realizacyjne.
4. Strategiczna ocena odziaływania na środowisko - wymagania prawne, uzgodnienie odstąpienia, prognoza oddziaływania na środowisko.
5. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kadra kierownicza i pracownicy JST w szczególności w gminach (w tym miastach), odpowiedzialni za przygotowanie, wdrażanie i monitorowanie strategii rozwoju oraz wydziały związane z pozyskiwaniem środków na rozwój JST.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prowadzący I - Dyrektor FRDL MISTiA. Ekspert, konsultant w dziedzinie rozwoju lokalnego i regionalnego oraz planowania i zarządzania strategicznego w JST, organizacjach pozarządowych i podmiotach ekonomii społecznej. Moderator procesów budowy strategii rozwoju dla różnych szczebli samorządu terytorialnego w Polsce i zagranicą, realizator badań, analiz i audytów w sferze publicznej i gospodarczej. Wieloletnie doświadczenie w kierowaniu projektami, moderowaniu sesji strategicznych, konstruowaniu strategii i planów rozwojowych, facylitacji spotkań zespołów zadaniowych, prowadzeniu badań kompetencji pracowników samorządowych oraz jakości usług publicznych, opracowywaniu analiz społecznych i gospodarczych, realizacji audytów oświaty itp. Współautor wielu strategii samorządowych, planów rozwoju lokalnego, programów rewitalizacji, wieloletnich planów inwestycyjnych, strategii oświatowych i innych branżowych w Polsce i na Ukrainie. Współautor praktycznego poradnika z zakresu tworzenia strategii rozwoju gminy w świetle nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i innych ustaw na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Prowadzący II - Menedżer publiczny. Konsultant z zakresu zarządzania i planowania strategicznego dla JST i NGO. Autor kilkudziesięciu strategii rozwoju oraz polityk branżowych w Polsce i na Ukrainie. Pomysłodawca i koordynator projektów krajowych i międzynarodowych. Od lat związany z samorządem i sektorem pozarządowym. Współautor praktycznego poradnika z zakresu tworzenia strategii rozwoju gminy w świetle nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i innych ustaw na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Kierownik Zespołu ds. Doradztwa i Rozwoju FRDL MISTiA.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 649 PLN netto/os.
W przypadku zgłoszenia do 3 stycznia cena wynosi 599,00 PLN netto.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 11 stycznia 2023 r.

Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.