• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Centralny rejestr umów jsfp od lipca 2026 r. Organizacja i praktyka działania, projekt rozporządzenia wykonawczego, rola systemu teleinformatycznego, problematyka wdrożenia

Miejsce
Internet
Termin
22 grudnia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
455 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 455 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Centralny Rejestr Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych to zestawienie informacji o umowach, zawartych przez jednostki tworzące sektor finansów publicznych lub na ich rzecz, które ma być prowadzone w systemie teleinformatycznym. Prace nad jego wprowadzeniem trwają od kilku już lat, a obecny projekt zakłada obowiązywanie rejestru od 2026 r.- 21 listopada 2025 r. sejm uchwalił nowelizację przepisów dot. centralnego rejestru umów. Aktualnie ustawa jest w senacie. Zmianie ulega termin wejścia w życie przepisów- na 1 lipca 2026 r. dla wszystkich podmiotów sektora finansów publicznych, także dla jednostek samorządu terytorialnego.
  • Nowe regulacje wymagają od jednostek odpowiedniego przygotowania – zarówno na poziomie organizacyjnym, jak i technicznym. Za udostępnianie informacji o umowach w tym systemie odpowiedzialni będą kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, dlatego proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu podczas którego prowadząca:
    - Wyjaśni cel wprowadzenia rejestru.
    - Wskaże rolę rejestru w udostępnianiu danych publicznych.
    Wytłumaczy, jak właściwie przygotować się do realizacji tego obowiązku

 

Uwaga! Program szkolenia będzie dostosowany do aktualnych przepisów prawnych i propozycji (zapowiadanych) zmian, obowiązujących na dzień szkolenia.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przedstawienie problematyki CRU w świetle udostępniania informacji publicznej.
  • Zdobycie praktycznej wiedzy i wskazówek, pomocnych w przygotowaniu się do wdrożenia CRU w Państwa jednostce. Przegląd procedur i zadań, które powinny zostać przeprowadzone przed jego wprowadzeniem.
  • Wskazanie, kto i w jakim zakresie zostanie objęty tym obowiązkiem.
  • Omówienie odpowiedzialności jsfp, w tym ich kierowników, za właściwe wdrożenie przepisów dotyczących rejestru. Wskazanie zadań dotyczących wdrożenia i realizacji zadań związanych z udostępnieniem i aktualizacją informacji o umowach w poszczególnych podmiotach.
  • Wyjaśnienie, które umowy będą podlegały rejestrowi i na jakich zasadach.
  • Wskazanie, jak chronić dane osobowe w CRU.
  • Uzyskanie podpowiedzi, które umowy będą obligatoryjne a które zamieszczane dobrowolnie w rejestrze.
  • Przypomnienie istotnych terminów dotyczących wejścia w życie przepisów oraz tych, związanych z przechowywaniem danych w systemie.
zwiń
rozwiń
Program

1. Rola rejestru jako formy udostępniania informacji publicznej.
2. Zakres jednostek sektora finansów publicznych objętych nowym obowiązkiem – kogo będzie dotyczył obowiązek?
3. Termin wejścia w życie.
4. Kto wykonuje zadania udostępnienia i aktualizacji informacji o umowach w poszczególnych podmiotach?
5. Umowy zawierane bezpośrednio i umowy zawierane na rzecz jsfp.
6. Umowa jako zamówienie - ustalanie która z umów podlega uwzględnieniu przy wpisywaniu informacji do CRU– warunki, które muszą być spełnione łącznie:
• przedmiot umowy – odniesienie do pojęcia zamówienia,
• próg wartości,
• forma zawarcia.
7. Wartość przedmiotu umowy – w jaki sposób ustalamy w przypadku różnych umów np. w przypadku umów, których wartości nie znamy?
8. Jakich umów nie udostępnia się w CRU - wyłączenia spod obowiązku ujawnienia.
9. Możliwość dobrowolnego ujawniania umów niespełniających kryteriów formalnych.
10. Jakie dane o umowach będą ujawniane w rejestrze? Omówienie poszczególnych elementów na gruncie rozporządzenia wykonawczego i ustawy – praktyka w dokonywaniu wpisów.
11. Ograniczenia z art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
12. Możliwość publikowania  danych dodatkowych.
13. Termin na udostępnienie danych lub ich aktualizację.
14. CRU jako system teleinformatyczny. Odpowiedzialność Ministra Finansów za zapewnienie funkcjonowania systemu teleinformatycznego.
15. Zasady zakładania kont dla jednostek.
16. Funkcjonalności systemu teleinformatycznego – projekt Rozporządzenia wykonawczego, zaciąganie danych z systemów dziedzinowych.
17. Okres przechowywania informacji w rejestrze – zasady usuwania danych po upływie określonego czasu.
18. Ochrona danych osobowych przy CRU JSFP.
19. Jak przygotować jednostkę do wejścia w życie przepisów:
• audyty istniejących umów, 
• zakładanie kont, 
• nadawanie uprawnień, 
• zaciąganie danych hurtowych, 
• ustalenie zakresów czynności.
20. Odpowiedzialność kierownika jsfp – rezygnacja z odpowiedzialności karnej. Kontrola zarządcza. 
21. Dyskusja. 
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, w tym jst i ich jednostek organizacyjnych, skarbnicy, sekretarze, kierownicy wydziałów, w tym organizacyjnych, osoby zajmujące się udzielaniem informacji publicznej, osoby odpowiedzialne za zamieszczanie informacji o umowach w rejestrze umów, radcy prawni, kontrolerzy i audytorzy wewnętrzni, informatycy, inspektorzy ochrony danych osobowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z kilkunastoletnim zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Doświadczona trenerka, prowadząca szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej, m. in. dla koordynatorów dostępności w instytucjach publicznych. Członek zespołów, przeprowadzających audyty dostępności w jednostkach. Autorka komentarzy i opinii prawnych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Małgorzata Korol
Specjalista ds. szkoleń
tel. 537 200 539
malgorzata.korol@frdl.org.pl
Agnieszka Żelazna
Specjalista ds. szkoleń
tel. 790 431 300
agnieszka.zelazna@frdl.org.pl
Justyna Lewkowicz
Specjalista ds. Sprzedaży Usług Szkoleniowych
tel. 790 572 100
justyna.lewkowicz@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 455 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 18 grudnia 2025 r.