• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wydawanie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką. Aktualności w przepisach w oparciu o ustawę o transporcie drogowym

Miejsce
Internet
Termin
18 marca 2025
Czas trwania
09:30 - 14:30
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 18 lutego 2025 r. obowiązuje cena: 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Jeżeli stawiasz pierwsze kroki w wydawaniu licencji na taksówki – dowiesz się jak postępować aby uniknąć błędów. Jeżeli masz już doświadczenie – rozwiążemy problemy, niejasności, wątpliwości, jakie pojawiły się w trakcie Twojej pracy.
Podczas szkolenia w szczególności dowiesz się jak prawidłowo prowadzić sprawy związane z wydawaniem, dokonywaniem zmian, cofaniem i zawieszaniem uprawnień w zakresie krajowego transportu drogowego osób taksówką. Jako słuchacz otrzymasz wzory druków oraz uzyskasz odpowiedzi na pytania związane z ostatnimi zmianami przepisów ustawy o transporcie drogowym w odniesieniu do licencji taksówkowych w tym:
- Czy licencje niezweryfikowane należy zawsze wygaszać decyzją? Czy w związku z zapisem ustawowym wygasają one z mocy prawa?
- Jakie są konsekwencje niepodjęcia przez organ żadnych działań w sprawie licencji, które nie zostały zweryfikowane – jakie skutki może wywołać zaniechanie w tym zakresie. 
- Czy należy wygasić licencję, jeśli ktoś zweryfikował tylko część kierowców? Czy uznać, że poddał się on weryfikacji, czy też nie?
- Czy po 17 czerwca 2024, tj. po wprowadzeniu obowiązku wymiany praw jazdy przez obcokrajowców trzeba po raz kolejny weryfikować licencję taksówkowe? Czy należy wzywać przedsiębiorców do udokumentowania, że kierowcy wymienili prawa jazdy? Czy należy podjąć kontrolę i sprawdzać wszystkich kierowców?
- Co zrobić z zawieszoną działalnością w CEiDG? Czy cofać licencję?  
- Jak prowadzić kontrolę – czy można wezwać taksówkarza na kontrolę do urzędu? Co i w jaki sposób kontrolować w siedzibie – kierowców, pojazdy, niekaralność? Jakie mogą być skutki kontroli?

WZORY DOKUMENTÓW: 
- Wniosku o wydanie licencji wraz z załącznikami. 
- Wezwania do uzupełnienia braków formalnych wniosku.
- Zawiadomienia o wszczęciu postępowania i decyzji o wygaśnięciu licencji.
- Zawiadomienia o wszczęciu postępowania i decyzji o nałożeniu kary za niezwrócenie licencji.
- Zawiadomienia o zamiarze podjęcia kontroli.
- Protokołu kontroli w siedzibie przedsiębiorcy.
- Druków stosowanych podczas kontroli.
 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Biorąc udział w spotkaniu Uczestnicy:

  • zdobędą wiedzę w zakresie postępowania z wygasającymi licencjami oraz w kontekście pobierania opłat,
  • nabędą wiedzę i umiejętności prawidłowego prowadzenia sprawy związanych z wydawaniem, dokonywaniem zmian, cofaniem i zawieszaniem uprawnień w zakresie krajowego transportu drogowego osób taksówką,
  • otrzymają wzory druków, które usprawnią codzienną pracę i pozwolą uniknąć błędów,
  • mają możliwość konsultacji i wyjaśnienia problematycznych przypadków występujących w trakcie wykonywania czynności służbowych.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wydawanie licencji:
a. Jak powinien wyglądać wniosek o wydanie licencji – elementy i załączniki, wzór wniosku.
b. Procedura administracyjna wydawania licencji – opłaty, terminy.
c. Wątpliwości: 
- Czy można wydać licencję bez okazania dowodu rejestracyjnego pojazdu? Czy przedsiębiorca powinien okazać jego oryginał, kopię? Co jeśli nie ma ważnego przeglądu? 
- Czy należy dokonywać oględzin pojazdu przed wydaniem licencji? 
- Czy do wniosku o licencję zawsze należy załączyć prawa jazdy i badania lekarskie i psychologiczne kierowców? Czy mogą być kopie czy też należy wymagać oryginałów? Czy zamiast prawa jazdy może być okazany np. wydruk z CEK? 
- Czy należy akceptować kopię zaświadczenia o niekaralności kierowcy? 
- Kiedy wymagać zaświadczeń a kiedy oświadczeń? 
- Czy należy wymagać zaświadczenia z polskiego KRS także wobec obcokrajowców, czy żądać zaświadczenia z kraju pochodzenia? Czy powinno być ono tłumaczone? 
- Czy wydawanie wypisów dla pojazdów jest obowiązkowe, co zrobić jeśli ktoś nie chce wypisu, czy ilość wypisów musi odpowiadać ilości pojazdów? 
- Czy można coś zrobić gdy ktoś zgłasza do licencji wiele pojazdów i tylko jednego kierowcę? Czy przepisy na to pozwalają? Czy organ ma narzędzia prawne aby zapobiec nadużyciom w tym zakresie?
2. Zgłaszanie i dokonywanie zmian w licencjach taksówkowych:
a. Jakie zmiany należy zgłaszać, a które nie podlegają temu obowiązkowi?
b. Tryb administracyjny wprowadzania zmian – w jaki sposób zmieniać licencję?
c. Jaką opłatę pobierać w przypadku nowego wniosku lub zgłaszanych zmian
d. Konsekwencje niezgłoszenia zmian przez przewoźnika.  
3. Odmowa wydania, cofnięcie i wygaśnięcie licencji:
a. Tryb odmowy, przesłanki do odmowy wydania licencji.
b. Przesłanki do cofnięcia licencji, sposób postępowania, problematyczne sytuacje (brak kontaktu z przedsiębiorcą, nieodbieranie korespondencji).
c. Przesłanki i tryb wygaszenia licencji.
d. Niezwrócenie wycofanej z obrotu prawnego licencji, kary, procedura ich nakładania.
4. Zawieszanie działalności w zakresie przewozu taksówką – czy jest dopuszczalne, na jaki okres, na jakich warunkach.
5. Kontrola przedsiębiorcy taksówkowego:
a. Procedury kontrolne:
- zawiadomienia, terminy,
- miejsce kontroli – gdzie powinna być prowadzona kontrola przewoźnika, czy możliwa jest kontrola w siedzibie organu oraz kontrola zdalna?
- jak kontrolować przewoźnika, który ma swoją siedzibę w innym mieście, powiecie, województwie, a posiada wydaną licencję na nasz obszar? Czy można go wezwać na kontrolę do siedziby organu?
b. Metody kontroli – jakie elementy i w jaki sposób należy zweryfikować podczas kontroli przedsiębiorcy. 
6. Dyskusja. Podsumowanie szkolenia.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów miast i gmin, odpowiedzialni za wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Były wieloletni dyrektor organu administracji rządowej zajmującego się kontrolą przedsiębiorców, urzędnik mianowany II stopnia. Ekspert z długoletnim doświadczeniem, specjalizujący się w prawie transportowym a także w przepisach i zasadach stosowania kodeksu postępowania administracyjnego przez pracowników jednostek samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Milena Dudek
Kierownik Ośrodka Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki we Wrocławiu
tel. 507 450 179
milena.dudek@okst.pl
Katarzyna Nowak
Kierownik działu sprzedaży
tel. 32 253 63 77
katarzyna.nowak@okst.pl
Anna Rawza
Specjalista ds. sprzedaży
tel. 32 253 84 09
anna.rawza@okst.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Przy zgłoszeniu do 18 lutego 2025 r. obowiązuje cena: 409 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 13 marca 2025 r.