• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zmiany i nowości w pomocy publicznej w 2024 r.

KARTA I PROGRAM SZKOLENIA

Przy zgłoszeniu do 16 sierpnia 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Przedmiotem proponowanego szkolenia jest przedstawienie nowości oraz aktualnie obowiązujących przepisów w zakresie pomocy publicznej. Podczas zajęć w sposób kompleksowy i praktyczny (na konkretnych przykładach) zostaną omówione zagadnienia związane z udzielaniem pomocy publicznej w 2024  r. Szczególna uwaga zostanie położona na przygotowanie formularzy pomocowych i zaświadczeń - krok po kroku zostanie wyjaśniona procedura ich wypełniania. Szkolenie zostanie przeprowadzone w sposób praktyczny, tak aby uczestnicy uzyskali niezbędne informacje i solidne przygotowanie do poprawnego stosowania przepisów z zakresu udzielania pomocy publicznej. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadawania pytań na czacie i uzyskania odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz wiedzę i praktyczne umiejętności stosowania przepisów o pomocy publicznej, w tym umiejętności właściwej kwalifikacji udzielonej pomocy, wyliczenia jej wartości i udokumentowania.
• Dowiesz się, na co zwracać uwagę przy udzielaniu pomocy publicznej.
• Poznasz aktualne zagadnienia i nowości takie jak:
- Nowy limit pomocy de minimis w rolnictwie w 2024 r.
- Co w 2024 r. z programami pomocowymi w zakresie pomocy de minimis i pomocy regionalnej?
- Najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie pomocy publicznej w gminach stwierdzane przez NIK i RIO.
- Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej ws. pomocy de minimis na 2024 r. i lata kolejne.
- Nowe rozporządzenie ws. pomocy de minimis w ramach usług w ogólnym interesie gospodarczym – UOIG na 2024 r. i lata kolejne.
- Czy każdy projekt uchwały zmieniającej program pomocowy wymaga przedłożenia do UOKiK i Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi?
- Najnowsze orzecznictwo w zakresie programów pomocowych.
- Czy uchwała nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Odbudowy Zabytków jest podstawą podjęcia przez gminę uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji z budżetu gminy na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Omówienie nieprawidłowości w podejmowanych w ostatnim czasie w uchwałach oraz najświeższego orzecznictwa sądów administracyjnych w tym zakresie.
- Zwolnienia „kolejowe” w podatku od nieruchomości a pomoc publiczna, pytania prejudycjalne w tym zakresie.
- Wyjaśnienie regionalnych izb obrachunkowych w zakresie prawidłowości stosowania ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym z tytułów wydatków poniesionych na budowę budynków magazynowo gospodarczych (magazyn do składowania pasz).
- Wytyczne KE w sprawie regionalnej pomocy państwa, które obowiązują w latach 2022 – 2027 i które są podstawą przyjęcia tzw. ogólnopolskiego programu pomocy dla gmin.
• Otrzymasz obszerne materiały szkoleniowe, a w tym: najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych, treści aktów normatywnych z zakresu szkolenia, aktualne wyjaśnienia UOKiK-u, wzory aktualnych formularzy w zakresie pomocy publicznej.

zwiń
rozwiń
Program

1. NOWE ROZPORZĄDZENIE KOMISJI EUROPEJSKIEJ WS. POMOCY DE MINIMIS i nowe rozporządzenie ws. pomocy de minimis w ogólnym interesie gospodarczym. Uwaga! Nowe formularze pomocy de minimis i nowe zaświadczenia w zakresie pomocy de minimis. Jak prawidłowo wypełnić formularze w zakresie pomocy de minimis i zaświadczenia? Krok po kroku.
2. Co w 2024 r. z programami pomocowymi w zakresie pomocy de minimis i pomocy regionalnej?
3. Nowy limit pomocy de minimis w rolnictwie.
4. Wykaz pomocy publicznej, podawanej do publicznej wiadomości, udzielonej w 2023 r. (art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o finansach publicznych). Co powinien zawierać?
5. Czy każdy projekt uchwały, zmieniającej program pomocowy wymaga przedłożenia do UOKiK i Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi? Czy w programie pomocy de minimis podejmowanym na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy podatkach i opłatach lokalnych, można wprowadzić zapis o wyłączeniu z programu podatników posiadających zaległości podatkowe? Inaczej mówiąc, czy dopuszczalne jest warunkowanie w uchwale, np. w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości, stanowiącego pomoc de minimis/pomoc regionalną? Najświeższe orzecznictwo w zakresie programów pomocowych.
6. Jak konstruować program pomocy de minimis w drodze uchwały organu stanowiącego, aby nie narazić się na zastrzeżenia organu nadzoru? Jakich zapisów nie formułować w takiej uchwale?
7. Czy uchwała nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Odbudowy Zabytków jest podstawą podjęcia przez gminę uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji z budżetu gminy na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków? Omówienie nieprawidłowości w podejmowanych w ostatnim czasie w uchwałach. Najświeższe orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie.
8. Zwolnienie „kolejowe” w podatku od nieruchomości a pomoc publiczna. Pytania prejudycjalne w tym zakresie.
9. Czy „Tymczasowe kryzysowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy” można stosować w gminach (np. do ulg podatkowych)?
10. Ostatnie zmiany w sprawozdawczości. Zmiana numeru programu pomocowego dotyczącego zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego, zawartego w cenie oleju napędowego,
11. Wytyczne KE w sprawie regionalnej pomocy państwa, które obowiązują w latach 2022 – 2027 i które są podstawą przyjęcia tzw. ogólnopolskiego programu pomocy dla gmin.
12. Rozporządzenie w sprawie mapy pomocy regionalnej na lata 2022 – 2027. Zmiany w zakresie intensywności pomocy publicznej, a także obszary wykluczone.
13. Ogólnopolski program pomocy regionalnej dla gmin obowiązujący do 2027 r.
14. Nowelizacja rozporządzenia KE nr 651/2014 w zakresie regionalnej pomocy inwestycyjnej.
15. Przesłanki i pojęcie pomocy publicznej. Przypadki, w których organ podatkowy zwolniony jest z badania przesłanek występowania pomocy de minimis. Jak badać zakłócenie konkurencji i wpływ na wymianę handlową w UE i jak należy rozumieć rynek lokalny?
16. Linia orzecznicza TSUE w wybranych aspektach udzielania wsparcia. Zastosowanie Komunikatu Komisji Europejskiej w sprawie pojęcia pomocy publicznej w gminnej praktyce. Kiedy i czy zamieszczać informacje o tym Komunikacie w decyzji? Rodzaje działalności (usługi) pozbawione wpływu na wymianę handlową, a w konsekwencji udzielenie wsparcia, które nie stanowi pomocy de minimis. Przykłady badania warunku wpływu na wymianę handlową.
17. System udostępniania danych o pomocy publicznej SUDOP. Czym jest, kto może z niego korzystać i od kiedy?
18. Pomoc publiczna w rolnictwie:
• Limit pomocy de minimis; sposób postępowania w przypadku wyczerpania limitu krajowego.
• Aplikacja, w tym najczęstsze błędy.
• W jaki sposób odzyskujemy hasło dostępu do aplikacji w przypadku braku odpowiedzi na reset hasła? W jaki sposób „Superużytkownik” może zmienić swoje dane w aplikacji SRPP; czy można utworzyć dodatkowego użytkownika aplikacji SRPP? Kto może dokonywać korekt wprowadzonych i zatwierdzonych decyzji w aplikacji System Rejestracji Pomocy Publicznej? W jaki sposób zaraportować sprawozdanie z udzielonej pomocy publicznej w przypadku, gdy decyzja została wydana dla kilku osób?
• Programy pomocowe w rolnictwie.
• Czym jest pomoc de minimis w rolnictwie?
• Kiedy rolnik jest przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów unijnych?
• Jakich dokumentów żądać od podatnika w przypadku udzielenia zwolnienia z tytułu zakupu gruntów, z tytułu ulgi inwestycyjnej?.
• Kumulacja pomocy rolniczej i nierolniczej.
19. Co dalej z pomocą de minimis w rolnictwie? Równoległe obowiązywanie dwóch limitów de minims w rolnictwie. Czym jest limit sektorowy?
• Postępowanie organu podatkowego z wnioskami podatników w sprawie o ulgę bądź zwolnienie z podatku rolnego w przypadku przekroczenia ogólnokrajowego limitu pomocy de minimis w rolnictwie – możliwe warianty w tym zakresie. Jak powinien wyglądać kompletny wniosek? Co zrobić z wnioskiem niekompletnym – ćwiczenia.
• Jak prawidłowo uzasadnić odmowę udzielenia zwolnienia/ulgi w związku z wyczerpaniem limitu pomocy de minimis; jakie należy podać przepisy w podstawie prawnej decyzji?
20. Rozpoczęcie, zawieszenie i wyrejestrowanie działalności gospodarczej a pomoc publiczna. Upadłość i likwidacja przedsiębiorcy.
21. Sprawozdawczość SHRIMP – najczęstsze błędy.
• W jaki sposób skorygować sprawozdanie w przypadku, gdy nastąpiło zmniejszenie wartości pomocy?
• Jaki sposób skorygować sprawozdanie w przypadku, gdy nastąpił całkowity zwrot pomocy otrzymanej przez beneficjenta?
• 7 - dniowy termin na przesłanie każdego przypadku pomocy.
• Korekty w aplikacji SHRiMP.
• W jaki sposób można wydrukować przesłane sprawozdania?
• Czym jest „użytkownik pomocniczy” – SHRIMP?
22. Kiedy udzielone zwolnienie z podatku od nieruchomości stanowi pomoc de minimis, a kiedy pomoc de minimis w rolnictwie na przykładzie spółdzielni rolników.
23. Zwolnienie z podatku od nieruchomości dla żłobków i klubów dziecięcych a pomoc publiczna.
24. Nowa stopa bazowa i stopa dyskontowa.
25. Kumulacja limitów pomocy de minimis w transporcie, w rolnictwie i w podatku od nieruchomości, jak ustalać te limity?
26. Optymalizacja ściągania podatków.
27. Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych – ćwiczenia. Jakich dokumentów żądać w przypadku wniosku podatnika o umorzenie zaległości w podatku rolnym/od nieruchomości/od środków transportowych? Co w sytuacji, gdy wartość ulgi pomocowej przekracza dopuszczalny limit?
28. Jak liczyć wartość pomocy w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w spłacie podatku od nieruchomości, jeśli tylko część nieruchomości jest opodatkowana stawką maksymalną? Jak liczyć wartość pomocy w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w spłacie podatku od nieruchomości, jeśli nieruchomość stanowi współwłasność dwóch lub więcej przedsiębiorców, małżonków?
29. Pomoc udzielana klubom sportowym, zakładom opieki zdrowotnej, instytucjom kultury, na prowadzenie cmentarza, na działalność sportową, a także pomoc udzielana spółdzielniom mieszkaniowym, parafiom, ochotniczym strażom pożarnym, zakładom pracy chronionej.
30. Spółka cywilna czy wspólnicy spółki cywilnej a pomoc publiczna; zaświadczenia w przypadku spółki cywilnej.
31. Procedura ubiegania się o pomoc, w tym:
• Jak prawidłowo wypełnić formularz informacji o pomocy publicznej innej niż pomoc de minimis oraz formularz informacji o pomocy de minimis oraz zaświadczenia o pomocy de minimis?
• Kiedy korygujemy zaświadczenia?
• Jakich dokumentów żądamy przed udzieleniem pomocy de minimis - oświadczenia, zaświadczenia, sprawozdania. Kiedy beneficjent dołącza sprawozdanie finansowe i za jaki okres?
32. Sprawozdania w zakresie pomocy publicznej (SHRIMP i SRPP). Sprawozdanie o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych. – uwaga zmiana!
33. Jawność informacji o udzielonej pomocy. Obowiązki organu podatkowego – terminy i zasady.
34. Pomoc do kwoty 500 000 euro (750 000 euro).
35. Orzecznictwo w zakresie pomocy publicznej.
36. Najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie pomocy publicznej w gminach stwierdzane przez NIK i RIO. Przykłady nieprawidłowości.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie adresowane jest do skarbników gmin, pracowników urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, jednostek gminnych, powiatowych i wojewódzkich, zajmujących się zagadnieniami związanymi z pomocą publiczną, audytorów i kontrolerów wewnętrznych. W szkoleniu nie mogą uczestniczyć pracownicy jst z województwa mazowieckiego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, specjalista w zakresie podatków lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej, pomocy publicznej i egzekwowania podatków i opłat, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

 

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.frdl.bialystok.pl do 26 sierpnia 2024 r.

Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.