KSeF w JST – na co zwrócić uwagę – wskazówki od strony praktycznej
Formalny obowiązek stosowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) zaczyna się 1 kwietnia 2026 r., w praktyce nie można czekać do tej daty. Od 1 lutego 2026 r. JST będą musiały być gotowe do odbioru faktur zakupowych poprzez KSeF. To oznacza, że systemy finansowo-księgowe, procedury i kompetencje muszą być gotowe dwa miesiące przed Prima Aprilis, aby uniknąć chaosu w rozliczeniach, opóźnień w płatnościach i ryzyka naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Jeśli JST nie będzie gotowa na ich odbiór, wówczas:
• ryzykuje opóźnieniami w płatnościach i utratą terminów umownych,
• wystąpi brak możliwości prawidłowego ujęcia wydatków w księgach,
• narazi się na potencjalne naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
• spowoduje dodatkowe obciążenie administracyjne związane z ręcznym pobieraniem faktur z systemu KSeF.
Warto podkreślić, że odbiór faktur to proces krytyczny – bez niego nie można realizować płatności ani zamykać okresów rozliczeniowych. Dlatego przygotowanie musi obejmować nie tylko integrację systemów, ale też procedury operacyjne i szkolenia.
Podczas spotkania z ekspertami UM Lublin przypomnimy o najważniejszych wyzwaniach, które czekają na samorządy w związku z wdrożeniem KSeF, a także porozmawiamy od strony praktycznej w danym zakresie nadchodzących zmian.
Zmiany w ustalaniu stażu pracy i jawność wynagrodzeń od 2026 r.
I. Zmiany w naliczaniu stażu pracy od 2026 r. – nowe obowiązki pracodawców i niezbędna dokumentacja
A. Podstawy prawne i wejście w życie zmian
1. Termin wejścia w życie przepisów ustawy a nowe obowiązki pracodawców:
• Wprowadzenie do ratio legis (celu regulacji).
• Od kiedy pracodawcy będą zobowiązani do stosowania nowych przepisów? – Precyzyjne określenie daty (1 stycznia 2026 r.)
• Kluczowe zmiany w definicji stażu pracy i stażu zakładowego.
2. Zmiany w uwzględnianiu różnych form zatrudnienia w stażu pracy i stażu zakładowym od 2026 r. Porównanie zasad dotychczasowych i nowych.
3. Wpływ wprowadzanych zmian na uprawnienia pracownicze od 2026 r.
• Katalog uprawnień zależnych od stażu (np. dodatki stażowe, nagrody jubileuszowe, wymiar urlopu, okres wypowiedzenia).
• Zasady przejściowe dla pracowników już zatrudnionych.
B. Nowe formy zatrudnienia i inne okresy wliczane do stażu
4. Formy zatrudnienia na umowach cywilnoprawnych uwzględniane w stażu pracy od 2026 r.
• Czy tylko praca na umowach zlecenia będzie wliczana do stażu? – Analiza przepisów w kontekście umów zlecenia i innych umów cywilnoprawnych.
• Warunki zaliczenia (np. odprowadzanie składek).
5. Zaliczanie do stażu pracy okresów:
• Prowadzenia działalności gospodarczej od 2026 r. – Wymagana dokumentacja i warunki.
• Współpracy: Kto według ustawy jest osobą współpracującą? Okres sprawowania przez osobę współpracującą osobistej opieki nad dzieckiem a staż pracy.
6. Zaliczanie do stażu pracy innych okresów:
• Okresów zatrudnienia za granicą – Wymagane dokumenty i procedury weryfikacji.
• Członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych oraz okresy skierowania skazanego do pracy.
• Zmiany w zaliczaniu do okresów zatrudnienia okresów służby (np. wojskowej, policji, straży granicznej).
C. Konsekwencje i dostosowanie
7. Dokumentowanie stażu pracy według nowych zasad.
• Katalog dokumentów, które pracownik musi dostarczyć.
• Obowiązki pracodawcy w zakresie gromadzenia i przechowywania dokumentacji.
8. Nowe zasady ustalania stażu a uprawnienia pracowników od 2026 r. – Podsumowanie wpływu.
9. Wpływ nowych przepisów na prowadzenie rekrutacji na wolne stanowiska pracy.
• Konieczność weryfikacji całego dotychczasowego stażu pracy na etapie rekrutacji.
• Zasady informowania kandydatów.
10. Nowe przepisy a możliwość zgłaszania przez pracowników roszczeń pracowniczych do 3 lat wstecz.
• Ryzyko roszczeń związanych z błędnym naliczaniem stażu przed wejściem w życie zmian.
• Jak minimalizować ryzyko prawne.
11. Wpływ zmian przepisów w Kodeksie Pracy na dokumentację wewnątrzzakładową. Analiza koniecznych zmian w regulaminach pracy, regulaminach wynagradzania i innych wewnętrznych aktach prawnych.
II. Jawność wynagrodzeń i luka płacowa – jak wdrożyć nowe obowiązki i uniknąć kar
D. Wdrożenie dyrektywy płacowej (jawność wynagrodzeń)
12. Jawność wynagrodzeń w świetle nowych przepisów – etap prac legislacyjnych – założenia polskie-go projektu.
• Kluczowe wymogi Dyrektywy UE dotyczące przejrzystości wynagrodzeń.
• Obowiązki pracodawców na etapie rekrutacji (udostępnianie widełek płacowych).
• Prawo pracownika do informacji o średnim wynagrodzeniu na stanowiskach o tej samej wartości.