• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Prowadzenie postępowań podatkowych od a do z

Miejsce
Internet
Termin
30 stycznia 2025
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszeniowa

Przy zgłoszeniu do 16 stycznia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. 

Zapraszamy Państwa na szkolenie stworzone z myślą o pracownikach jednostek samorządu terytorialnego (JST) odpowiedzialnych za prowadzenie postępowań podatkowych. Program obejmuje pełny proces od wszczęcia postępowania, przez analizę dokumentacji, aż po wydanie decyzji i jej egzekucję. Uczestnicy zdobędą wiedzę teoretyczną i praktyczne umiejętności, które pozwolą skutecznie i zgodnie z prawem prowadzić postępowania podatkowe w JST.

Ważne informacje o szkoleniu

Celem postępowania podatkowego jest weryfikacja prawidłowości rozliczeń podatników, a także określenie i egzekwowanie należnych podatków. Regulacje na temat przebiegu postępowania podatkowego określone są w Ordynacji podatkowej. Organ podatkowy jest zobowiązany, by w trakcie postępowania ustalić okoliczności, które uzasadniają wymierzenie i ściągnięcie podatku, a każdą czynność dokonywaną w toku postępowania powinien ewidencjonować.

By skutecznie realizować obowiązki związane z prowadzeniem postępowań podatkowych, proponujemy Państwu uczestnictwo w zajęciach, podczas których ekspert z kilkunastoletnim doświadczeniem w prowadzeniu szkoleń z podatków, prowadząca kancelarię doradztwa podatkowego:

  • Wyjaśni, jak przeprowadzać postępowanie podatkowe.
  • Zwróci uwagę na kwestie dotyczące zbierania informacji, przydatnych do późniejszej argumentacji w celu przygotowania się do wszczęcia postępowania podatkowego.
  • Wytłumaczy, krok po kroku, jak właściwie wszcząć postępowanie i wydać decyzję.
  • Podpowie, jak prawidłowo przedstawić stan prawny z uwzględnieniem aktualnego orzecznictwa.

Zajęcia dedykowane są nowym pracownikom, od niedawna zajmującym się prowadzenia postępowań podatkowych, jak i tym, z dłuższym stażem pracy, którzy chcą zweryfikować i uzupełnić swoją wiedzę.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Wskazanie, jak właściwie wszcząć postępowanie, przeprowadzić czynności dowodowe, zachować terminy i przygotować decyzję administracyjną.
  • Przypomnienie obowiązkowych elementów decyzji w szczególności treści uzasadnienia z uwzględnieniem specyfiki decyzji podatkowej.
  • Wyjaśnienie, w jakich sytuacjach następuje odwołanie do II instancji.
  • Omówienie nadzwyczajnych trybów wzruszenia decyzji ostatecznej – wznowienia; stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej.
  • Nabycie umiejętności prawidłowej interpretacji przepisów dotyczących prowadzenia postępowań podatkowych.
  • Zapoznanie się z praktycznym stosowaniem przepisów, uzyskanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się kwestie problemowe z tematyki szkolenia, wyeliminowanie błędów i nieprawidłowości w bieżącej pracy.
zwiń
rozwiń
Program

1. Weryfikacja deklaracji/informacji w oparciu o posiadane źródła danych w celu wyznaczenia dalszych kierunków postępowania:
• Weryfikacja okresu przedawnienia deklarowanego zobowiązania.
• Ustalenia w zakresie podmiotu podatnika – właściciel, posiadacz, użytkownik itd.
• Zakreślenie ram stanu faktycznego – jaki przedmiot opodatkowania został wskazany w deklaracji.
Czy  zadeklarowano właściwy podatek np. w przypadku gruntów?
• Zakreślenie merytorycznych ram postępowania – stan prawny; orzecznictwo.
2. Gromadzenie informacji/informowanie podatnika o stanie prawnym w ramach czynności sprawdzających:
• Przygotowanie wezwania do złożenia wyjaśnień lub wielowariantowego pisma, zawierającego informację o obowiązującym stanie prawnym oraz jednoczesne wezwanie do złożenia korekty deklaracji.
• Zgromadzenie informacji, pozwalających na zbudowanie argumentacji postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego.
3. Wszczęcie postępowania:
• Podstawa prawna.
• Krąg adresatów.
• Uzasadnienie postanowienia.
4. Czynności dowodowe:
• Katalog czynności dowodowych w Ordynacji podatkowej.
• Dobór czynności dowodowych do kategorii okoliczności, podlegających ustaleniu w postępowaniu.
• Precyzja formułowania wezwań do składania dokumentów oraz wyjaśnień.
• Postanowienia w sprawie powołania biegłego/oględzin.
5. Pozostałe czynności postępowania:
• Informowanie strony w postępowaniu podatkowym.
• Reagowanie na wnioski strony: przegląd akt, wydanie fotokopii, przedłożenie pełnomocnictwa itd.
• Terminy załatwienia sprawy/uzasadnianie postanowień wydłużających termin załatwienia sprawy.
• Przerwy w prowadzonym postępowaniu.
• Zawiadomienie o możliwości zapoznania się z materiałem dowodowym sprawy.
6. Przygotowanie decyzji:
• Obligatoryjne elementy decyzji podatkowej.
• Treść uzasadnienia prawnego i faktycznego – sposób odzwierciedlenia pracy organu w uzasadnieniu decyzji podatkowej.
• Doręczenie decyzji.
7. Przekazanie akt do organu II instancji oraz przygotowanie ustosunkowania się do odwołania:
• Metryka; spięcie i ponumerowanie akt.
• Cel oraz treść ustosunkowania się do zarzutów odwołania.
8. Dalsze (ewentualne) etapy postępowania:
• Związanie decyzją SKO uchylającą decyzję – dalsze postępowanie dowodowe.
• Wykonanie decyzji – nadanie decyzji nieostatecznej rygoru natychmiastowej wykonalności – potencjalne skutki.
• Droga do podważenia decyzji SKO - okoliczności oraz podstawy interwencji prokuratora.
9. Okoliczności oraz podstawy stosowania nadzwyczajnych trybów wzruszenia decyzji ostatecznej – wznowienie; stwierdzenie nieważności decyzji ostatecznej.
10. Pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy gmin/miast, kierownicy/naczelnicy wydziałów podatków oraz pracownicy urzędów gmin/miast odpowiedzialni za wymiar podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, opłaty śmieciowej, transportowego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, z kilkunastoletnim doświadczeniem pracy w ogólnopolskich spółkach doradztwa podatkowego, trener z ponad 1 000 godzin przeprowadzonych szkoleń oraz publikacjami w ogólnopolskich czasopismach i eksperckich portalach internetowych. Od października 2014 r. członek Krajowej Izby Doradców Podatkowych, z nadanymi uprawnieniami zawodowymi doradcy podatkowego, specjalizujący się w zakresie podatku VAT, PIT, podatku od nieruchomości i postępowań podatkowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Małgorzata Korol
Specjalista ds. szkoleń
tel. 85 732 17 88
malgorzata.korol@frdl.org.pl
Beata Podgórska
Specjalista ds. sprzedaży usług szkoleniowych
tel. 85 732 17 88
beata.podgorska@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 16 stycznia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 24 stycznia 2025 r.