• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwestycje w jst i jej jednostkach podległych – aspekty praktyczne od strony księgowej

Miejsce
Internet
Termin
26 lutego 2025
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
419/459 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszeniowa

Cena: 459 zł netto/os. Przy zgłoszeniu do 12 lutego 2025 r. cena wynosi 419 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Inwestycje, ich przygotowanie, finansowanie, a później realizacja, również przy pomocy środków finansowych z różnych źródeł, są często przyczyną wątpliwości, problemów, a nawet nieporozumień między komórkami merytorycznymi i finansowymi w jst i ich jednostkach podległych.

W celu wyjaśnienia wątpliwości i aktualizacji wiedzy, proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu podczas którego, prowadząca:

  • Wskaże, na co należy zwrócić uwagę od strony księgowej inwestycji.
  • Wyjaśni, co stanowi sedno przygotowań do zadań inwestycyjnych, aby przebiegały one łatwo i przyjemnie, a rozliczane były bezproblemowo.
  • Omówi najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie realizacji inwestycji z różnych funduszy oraz innych źródeł.
  • Przedstawi możliwe rozwiązania, które mają na celu wyeliminowanie błędów i nieprawidłowości.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych, spotykanych w trakcie procesu inwestycyjnego.
• Poznasz istotę oraz praktyczne aspekty efektywnego opracowania przepisów wewnętrznych dla uporządkowania procesu inwestycyjnego w jednostce.
• Dowiesz się, jak realizować finansowo inwestycje, pochodzące z różnych funduszy oraz innych źródeł.
• Zdobędziesz wiedzę na temat błędów popełnianych przy przygotowywaniu, przeprowadzaniu i rozliczaniu inwestycji.
• Uzyskasz odpowiedzi na różne pytania m .in.:
− Dlaczego kompletność i zdatność do użytkowania środka trwałego stanowi ważny warunek w procesie inwestycji?
− Co wchodzi w wartość początkową środka trwałego?
− Na czym polega remont i czym różni się ulepszenie od remontu?
− Kiedy mamy do czynienia z pierwszym wyposażeniem?
− Co należy ustalić w procesie przygotowania do inwestycji?
− Czy urząd powinien przyjmować w swojej ewidencji środki trwałe, które powstały w procesie inwestycji dla jednostki?
− Czym są i jak rozliczyć inwestycje bez efektu?
− Co powinno charakteryzować rozliczanie inwestycji dofinansowanych z różnych źródeł zewnętrznych?
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne w ujęciu definicyjnym.
2. Pomocne uregulowania wewnętrzne - polityka rachunkowości, w tym: zasady gospodarowania majątkiem, instrukcja obiegu i kontroli dokumentów z procedurą inwestycji.
3. Przygotowanie inwestycji: 
• celowość, sposób finansowania i związane z tym terminy oraz specjalne zasady funkcjonowania ewidencyjnego, 
• kalkulacja obciążenia wydatków bieżących jst po ukończeniu inwestycji, 
• wymogi stawiane wykonawcom itp. 
4. Omówienie źródeł finansowania inwestycji, w tym: 
• z budżetu jst, 
• z różnych funduszy, 
• z dotacji celowej, 
• z budżetu środków europejskich i z innych źródeł,
• ich ujęcie budżetowe, sposób funkcjonowania w ewidencji księgowej, rozliczanie.
5. Ulepszenie jako wydatek inwestycyjny, a remont. 
6. Zakupy inwestycyjne, a zakupy z wydatków bieżących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – różne koncepcje w tym zakresie.
7. Klasyfikacja budżetowa inwestycji i remontów oraz zakupów bieżących i inwestycyjnych z różnych źródeł.
8. Sposób księgowania kosztów inwestycji /konto 080/ i remontów według ich źródeł finansowania i rozliczenie tych kosztów. 
9. Pierwsze wyposażenie w procesie inwestycyjnym.
10. Przekazanie nakładów inwestycyjnych do podległych jednostek.
11. Inwestycje bez efektu.
12. Obieg faktur za wykonane inwestycje, zakupy, remonty /faktury częściowe, faktury końcowe/.
13. Protokoły OT i PT i ich rola w procesie inwestycyjnym.
14. Zasady ujęcia nowo powstałego środka trwałego lub ulepszenia środka trwałego w ewidencji środków trwałych. Wartość początkowa środka trwałego.
15. Pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, pracownicy działów księgowości oraz pracownicy, odpowiedzialni za rozliczanie inwestycji w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach podległych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Małgorzata Korol
Specjalista ds. szkoleń
tel. 85 732 17 88
malgorzata.korol@frdl.org.pl
Beata Podgórska
Specjalista ds. sprzedaży usług szkoleniowych
tel. 85 732 17 88
beata.podgorska@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 459 zł netto/os. Przy zgłoszeniu do 12 lutego 2025 r. cena wynosi 419 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 20 lutego 2025 r.