1. Warunki uznania składnika majątku za środek trwały.
2. Tworzenie obiektów inwentarzowych.
3. Remonty i przebudowa dróg – jak je ewidencjonować? Rozliczanie środków trwałych, wytworzonych na działkach nienależących do zarządcy dróg.
4. Składowe środka trwałego: np. z inwestycji drogowej, jakie składniki należy ująć jako drogę, a jakie jako osobny środek trwały.
5. Jak i kiedy można tworzyć zbiorcze obiekty inwentarzowe? Jak prowadzić ewidencję ławek, koszy na śmieci z terenu gminy?
6. Inwestycje w obcy środek trwały typu droga.
7. Elementy stałe budynku - co do nich można zaliczyć i nie ewidencjonować jako osobny obiekt?
8. Nasadzenia w wartości początkowej obiektu budowlanego.
9. Rozbudowa środka trwałego a zmiana stawki amortyzacji i KŚT.
10. Inwestycje w obcych środkach trwałych (np. wynajmowanych biurach).
11. Wpływ zmiany w charakterystyce ŚT na wartość tego środka, a także sposób ewidencji bilansowej zmian w ŚT.
12. Eksploatacja środków trwałych w samorządowej jednostce budżetowej, remonty, przeglądy, konserwacje klasyfikacja budżetowa nakładów na eksploatację środków trwałych.
13. Dołączanie i odłączanie części składowych mienia ruchomego.
14. Środki trwałe umarzane jednorazowo - specyfika środka trwałego umarzanego jednorazowo.
15. Środki trwałe stanowiące pierwsze wyposażenie obiektów budowlanych.
16. Nakłady na kserokopiarkę w dzierżawie.
17. Klasyfikacja budżetowa nakładów na remonty i ulepszenia.
18. Zagadnienia problemowe:
• Nakłady na telewizję CCTW i monitoring - które elementy są środkami trwałymi, dodatkowymi i peryferyjnymi?
• Czy ławki/kosze na terenie miasta trzeba wprowadzać pojedynczo do ewidencji, czy można zbiorczo?
• Czy oświetlenie, ławki, kosze na śmieci stanowią osobny obiekt inwentarzowy ?
• Czy wystawiamy jedno OT, czy na wszystkie elementy?
• Częściowa likwidacja środka trwałego.
• Gmina partycypuje w kosztach przebudowy drogi wojewódzkiej na podstawie porozumienia jako inwestor zastępczy- czy i jak ewidencjonujemy taki środek trwały, jakie dokumenty należy sporządzić ( druk OT, PT)?
• Czy należy podwyższać wartość środka trwałego, jeśli modernizacja/ulepszenie jest mniejsze niż 10.000 zł w danym roku?
• Czy podwyższenie wartości pozostałego środka trwałego do kwoty większej niż 10.000 zł powoduje konieczność przeniesienia go z konta „013” na konto 011”?
• Na jakim etapie inwestycji należy sklasyfikować KŚT środka trwałego? Jakimi kryteriami należy się kierować przy nadawaniu tej klasyfikacji?
• Czy podczas rozliczania inwestycji zestawienie powstałych środków trwałych powinno wyszczególniać kompletne środki trwałe (składające się z kilku elementów) czy pojedyncze elementy? Co powinno zawierać takie rozliczenie?
• Jak zaklasyfikować modernizację środka trwałego, jeśli klasyfikacja budżetowa wydatku wskazuje na remont, ale efektem końcowym jest ulepszenie (paragrafy 605, 606 i 427)?
• Jak zaklasyfikować wydatek budżetowy, gdy faktura opiewa na np. 50.000 zł, ale pojedynczy środek trwały kosztował 3.000 zł?
• Mamy zapis w instrukcji inwentaryzacyjnej, że wyposażenie o wartości do 100 zł, oprócz mebli nie ewidencjonujemy w systemie. Czy faktycznie meble bez względu na kwotę muszą być ewidencjonowane, czy przy takiej wartości można je pominąć w ewidencji ilościowej?
19. Pytania i odpowiedzi uczestników.