• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Prowadzenie BIP zgodnie z przepisami o dostępności cyfrowej. Jakie są obowiązki publikacyjne JSFP? Jak właściwie udostępniać treści? Kiedy można je ograniczać? Problemy, dobre praktyki

KARTA I PROGRAM SZKOLENIA

Cena: 440 PLN netto/os Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

W przypadku zgłoszenia do 2 stycznia 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Zamieszczanie danych udostępnionych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej, podobnie jak publikowanie treści na stronach internetowych jsfp powinno odbywać się zgodnie z przepisami o dostępności cyfrowej. Niejednokrotnie mamy wątpliwości, czy prawidłowo zamieściliśmy plik, dodaliśmy informację lub inny dokument. Szczególnie, że istnieje możliwość żądania, od osoby zgłaszającej, zapewnienia dostępności cyfrowej a w następstwie tego, wniesienia skargi na brak zapewnienia dostępności cyfrowej w administracji publicznej.

W celu sprawdzenia czy prawidłowo realizujemy w praktyce przepisy o dostępności cyfrowej w odniesieniu do zamieszczania i publikacji treści na BIP-ie instytucji, proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego prowadzący wyjaśni, krok po kroku, jak właściwie zamieszczać dane na BIP-ie zgodnie z wymogami WCAG 2.1- konkretnymi wytycznymi, które są drogowskazem, wskazującym jak poprawnie tworzyć strony internetowe i aplikacje, aby móc udostępniać je osobom z niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, czy też z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi.

Podczas zajęć przedstawimy sposoby publikacji treści na BIP-ie, przekazywania informacji, formy publikacji, terminy, archiwizację, aktualizację informacji, czy możliwe linkowania. Wskażemy także obowiązki publikacyjne, określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej oraz przypomnimy, jakie są ograniczenia na stronach BIP, także te związane z ochroną danych osobowych.

Podczas części warsztatowej zostaną zaprezentowane zagadnienia praktyczne związane z publikowaniem treści dostępnych cyfrowo na BIP-ie, w tym zamieszczanie danych, np. PDF-ów, omówienie kwestii prostego przekazu oraz dobrych praktyk.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przypomnienie i uporządkowanie wiedzy dotyczącej regulacji prawnych w zakresie prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej. Poznanie odpowiedzialności za nieprawidłowe wykonywanie obowiązków związanych z publikacją danych.
  • Nabycie umiejętności prawidłowego zamieszczania treści na BIP-ie, a także ustrzeżenia się od konsekwencji, niewywiązania się jst z zapewnienia dostępności cyfrowej.
  • Wskazanie, które treści powinny obligatoryjnie znaleźć się na BIP-ie, a które można, ale nie trzeba zamieszczać.
  • Możliwość weryfikacji, czy BIP jednostki jest prowadzony w sposób właściwy, zgodny z zapisami, wynikającymi z ustawy o dostępności cyfrowej.
  • Zdobycie praktycznych umiejętności dotyczących zamieszczania danych na BIP-ie zgodnie z przepisami ustaw o dostępie do informacji publicznej, ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, ustawie o dostępności cyfrowej czy rozporządzeń MSWiA w tym zakresie.
  • Uzyskanie praktyczne porady i wskazówki, jak właściwie należy prowadzić i zamieszczać informacje na BIP- ie.
  • Poznanie dobrych praktyk w zakresie udostępniania danych na BIP-ie. Uzyskanie informacji:
  • które dane można udostępnić, a które nie?
  • które informacje mogą zostać uznane za reklamę?
  • w jakich terminach należy zamieszczać dane finansowe, sprawozdania, akty normatywne i ich projekty?
  • jak w praktyce wygląda prawidłowe wyłączenie jawności tajemnic, czy danych prawnie chronionych, kto odpowiada za tą ochronę?
zwiń
rozwiń
Program

I. Podstawy prawne prowadzenia BIP:

  1. Kto ma obowiązek prowadzić BIP? Kluczowe założenia ustawy o dostępie do informacji publicznej.
  2. Informacje publikowane w BIP - obowiązek czy przyjazna forma prowadzenia polityki informacyjnej.
  3. Prowadzenie BIP a wnioskowy dostęp do informacji publicznej. BIP a ponowne wykorzystywanie informacji.

II. BIP- zagadnienia praktyczne:

  1. Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA.
  2. Powołanie i kompetencje zespołu dedykowanego ds. BIP, zalecane procedury.
  3. Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
  4. Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki.
  5. Proces publikacji w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie).
  6. Jak dokonywać w BIP prawidłowego wyłączenia jawności danych prawnie chronionych? 
  7. Efektywność BIP a udostępnianie informacji w trybie wnioskowym.
  8. Urzędowy publikator teleinformatyczny a internetowy serwis www: obowiązek zgłoszeniowy i funkcjonalność strony głównej BIP, standaryzacja podmiotowych stron BIP w myśl Rozporządzenia MSWiA.
  9. Kluczowe orzecznictwo sądów administracyjnych związane z BIP.

III. Obowiązki publikacyjne określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej:

  1. Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń.
  2. Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów.
  3. Jak udostępniać informacje o sposobie załatwiania spraw i ich stanie?
  4. Jak często i szczegółowo publikować dane o majątku oraz finansach?
  5. Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach.
  6. Problematyka udostępniania dokumentacji przebiegu i efektów kontroli.
  7. Publikacja treści i postaci dokumentów urzędowych – porady praktyczne.
  8. Jakie informacje mogą, ale nie muszą znaleźć się w BIP? Prawo i praktyka.
  9. Jak poinformować o tym, czego zabrakło w biuletynie?

IV. Ograniczenia na stronach BIP:

  1. Zakres jawności danych o pracownikach i osobach pełniących funkcje publiczne.
  2. Skuteczne i prawidłowe wyłączenie jawności tajemnic oraz danych prawnie chronionych.
  3. Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
  4. RODO a BIP – jakie dane można, a jakich nie można udostępniać?
  5. Procedura w przypadku naruszenia RODO.

V. Ustawa o dostępności cyfrowej a Biuletyn Informacji Publicznej:

  1. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej BIP w oparciu o ustawę o dostępności cyfrowej.
  2. Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?
  3. Deklaracja dostępności. Co to jest i gdzie ją zamieścić w BIP?
  4. Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji.
  5. Sankcje przewidziane przepisami prawa.
  6. Dobre praktyki.
  7. Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl ustawy:
  • język migowy, alfabet Braille’a, zapewnienie możliwości odsłuchu materiałów publikowanych na stronie podmiotowej, pobieranie wersji tekstowej dokumentów celem użycia w urządzeniach dedykowanych odczytowi maszynowemu,
  • wysoki kontrast, użycie kolorów,
  • animacje, audiodeskrypcja,
  • logiczny układ menu podmiotowego i przedmiotowego, wyszukiwanie, treści, hierarchia nagłówków,
  • napisy rozszerzone.

VI. Zagadnienia praktyczne związane z publikowaniem treści dostępnych cyfrowo na BIP-ie:

  1. Zasady tworzenia treści dostępnych cyfrowo. Najczęstsze błędy.
  2. Napisy rozszerzone – rozwinięcie zagadnienia.
  3. Audiodeskrypcja. Transkrypcja.
  4. Tworzenie dostępnych plików tekstowych i graficznych. PDFy. Wideo.
  5. Justowanie. Czcionki. Kursywa. Nagłówki. Hierarchia nagłówków – rozwinięcie zagadnienia. Listy. Punktory. Akapity.
  6. Nawigacja. Obsługa za pomocą klawiatury. Etykiety.
  7. Atrybut Title, Atrybut Alt.
  8. Prosty przekaz.
  9. Captcha. Animacje. Tabele.
  10. Prosta i zrozumiała treść.

VII. Kwestie problemowe, pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Osoby odpowiedzialne za tworzenie treści dostępnych cyfrowo oraz zamieszczanie ich na stronach www i BIP, członkowie zespołów redakcyjnych BIP, administratorzy stron podmiotowych i internetowych, sekretarze, koordynatorzy ds. dostępności.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Dyplomowany archiwista. Czynny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Specjalista dostępności cyfrowej i architektonicznej, biegle zna standardy WCAG 2.1. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych, dostępności cyfrowej, BIP-u, prawa archiwalnego, ochrony danych osobowych, oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla administracji publicznej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.frdl.bialystok.pl do 17 stycznia 2024 r.

Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.