• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Forum Sekretarzy: Wybrane aspekty cyberbezpieczeństwa i dyrektywy NIS2 dla Sekretarzy - spotkanie stacjonarne

Miejsce
Warszawa
Termin
28 sierpnia 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
639 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Te zajęcia realizowane będą w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Sekretarzy. Zajęcia w formule hybrydowej - stacjonarnej, lub online do wyboru.

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Sekretarzy. Zapraszamy do udziału w najbliższej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum. Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniu oraz do zrzeszenia się w Forum!

Przedmiot sesji konsultacyjno-szkoleniowej

W 2023 r. weszła w życie nowa dyrektywa NIS2 dotycząca zapewnienia odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa w krajach Unii Europejskiej, a w tym roku ukaże się nowa ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (KSC). Administracja publiczna zostanie włączona do grupy Podmiotów Kluczowych. Podmioty te będą miały szereg obowiązków m.in. w zakresie obsługi incydentów, ujawniania luk bezpieczeństwa, testowania poziomu cyberbezpieczeństwa swoich systemów oraz efektywnego wykorzystania szyfrowania danych.
Podczas proponowanego szkolenia:
- Krok po kroku, omówimy zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem w jst oraz jednostkach podległych i roli kadry zarządzającej w zakresie rekomendowanym w powyższym projekcie oraz dyrektywie NIS2 i planowanej ustawie o KSC.
- Przeanalizujemy występujące cyberzagrożenia i ich konsekwencje.
- Przypominamy procedury jakie w zakresie cyberbezpieczeńtwa powinny być wdrożone w jednostce oraz wskażemy na co w ich zapisach szczególnie zwracać uwagę.
- Zaprezentujemy zadania i obowiązki jednostek, ze szczególnym uwzględnieniem zgłaszania incydentów.
- Prezentowane zagadnienia prawne będziemy popierać licznymi przykładami z praktyki dla lepszego zobrazowania omawianych regulacji i zasad podstępowania.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poznanie odpowiedzi na kluczowe pytania:
- Czy wdrażane przez jst zabezpieczenia faktycznie działają?
- Czy kadra zarządzająca zdaje sobie sprawę ze swojej roli w procesie ochrony informacji?
- Czy pracownicy wiedzą, jak zgłaszać incydenty i dlaczego to jest tak ważne?
• Zapoznanie z głównymi wymaganiami formalno-prawnymi jakie dotyczą cyberbezpieczeństwa w jst i jednostkach podległych wynikające z RODO, KRI i aktualnego KSC.
• Zdobycie wiedzy z zakresu najnowszych zmian prawnych, w tym dyrektywą NIS2 i planowaną, nową KSC.
• Poznanie przykładowych cyberataków na jst oraz ich konsekwencji, a także dobre praktyk minimalizowania tych konsekwencji.
• Poznanie roli kadry zarządzającej w zapewnieniu skutecznej ochrony informacji.
• Zdobycie informacji na temat wewnętrznych procedur dotyczących cyberbezpieczeństwa procedur i ich aktualizacji.
• Zapoznanie z najczęściej popełnianymi błędami w zakresie cyberbezpieczeństwa, które wskazywane są podczas kontroli np. NIK oraz testów i audytów bezpieczeństwa.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Wymagania dla kadry zarządzającej jst i jednostek podległych wynikające z aktualnych przepisów prawa:
• Ogólne Rozporządzenie o ochronie danych (RODO).
• Rozporządzenie Krajowe Ramy Interoperacyjności (KRI).
• Nowa dyrektywa NIS2 i projekt nowej Ustawy Krajowy System Cyberbezpieczeństwa (KSC).
2. Kluczowa rola sekretarzy jst w codziennej ochronie informacji w urzędzie i budowaniu świadomości użytkowników.
3. Kontrole Najwyższej Izby Kontroli w jst – omówienie głównych wniosków pokontrolnych, czyli jak się uczyć na błędach …, ale nie swoich:
• Poczta e-mail w urzędzie – bezpieczne korzystanie.
• Skuteczna ochrona danych osobowych szczególnie w obszarze szczególnej kategorii danych.
• Rozwój wiedzy i umiejętności pracowników w obszarze cyberbezpieczeństwa.
4. Jak (prawie) bezkosztowo poprawić cyberbezpieczeństwo w jst? Co można zrobić „od ręki”?
• Aktywność kadry zarządzającej.
• Korzystanie z grantów / projektów.
• Ograniczenie uprawnień w systemach IT.
• Blokada portów USB.
• Blokada stron www.
• Black-list na serwerze poczty e-mail.
• Przekierowanie komunikacji z urzędem z e-maila na bezpieczne kanały np. e-Puap.
• Wewnętrzna edukacja z tematyki cyberzagrożeń i cyberhigieny.
• Mniej zadań dla informatyków.
• Wzrost umiejętności pracowników w tematach często zgłaszanych na help-desk.
• Inne pomysły uczestników …
5. Zalecenia dotyczące reakcji na incydenty bezpieczeństwa w jst:
• Zgłaszać incydenty a nie ukrywać.
• Rejestrować zgłaszane incydenty.
• Skutecznie informować interesariuszy.
• Wyciągać wnioski i wdrażać działania korygujące.
• Monitorować infrastrukturę IT i pracowników.
6. Dobre praktyki służbowej cyberhigieny, które zadziałają także prywatnie:
• Robić kopie bezpieczeństwa („Zasada: 3-2-1”).
• Dbać o aktualizację systemów i programów.
• Korzystać z programów antywirusowych.
• Nie klikać w podejrzane linki i załączniki.
7. Jak przygotować urząd do testów bezpieczeństwa, w tym także socjotechnicznych? Ponieważ nie ma lepszej drogi do sprawdzenia czy zabezpieczenia działają jak ich zewnętrzna weryfikacja.
8. Phishing - oszustwa i wyłudzenia poprzez e-mail, sms, telefon, komunikator, ….
9. Jak sprawdzić, czy e-mail jest dobry czy fałszywy?
• Weryfikacja adresu nadawcy i treści e-maila.
• Weryfikacja nagłówka e-maila.
10. Jak sprawdzić czy link i załącznik są szkodliwe? Przykładowe narzędzia.
11. A co zrobić, gdy już „coś się jednak kliknęło”? Czy to już „koniec świata”? NIE!
12. Ransomware, czyli okup za odzyskanie danych - wyjątkowo poważne zagrożenie dla jst:
• Jak uchronić urząd przed atakiem?
• Co zrobić po ataku?
• Czy można zapłacić okup cyberprzestępcom?
13. Pytanie / Odpowiedzi / Dyskusja.

zwiń
rozwiń
Prezentowane spotkanie realizowane jest w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Sekretarzy

Udział w pracach Forum to jedna ze ścieżek rozwoju osobistego, jakże niezbędnego aby profesjonalnie realizować swoje obowiązki. To także możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy pracownikami jst zajmującymi się tą samą tematyką w innej jednostce w województwie. Zachęcamy do współpracy Państwa współpracy, zrzeszenia się w ramach Forum i udziału organizowanych szkoleniach.

Szczegółowe informacje dotyczące Forum znajdujące się w serwisie www FRDL w zakładce Forum Sekretarzy

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Audytor, trener, doradca. Specjalista w dziedzinie bezpieczeństwa informacji i cyberzagrożeń. Audytor wiodący normy ISO/IEC 27001. Członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Prowadzi audyty bezpieczeństwa oraz szkolenia i konsultacje m.in. z zakresu bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa oraz budowania kultury ochrony informacji.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Chałubińskiego 8

Sala szkoleniowa przy Chałubińskiego 8

Koordynatorzy
Michał Wójcik
Dyrektor Ośrodka Regionalnego w Warszawie, Łodzi, Lublinie
tel. + 48 517 515 717
michal.wojcik@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Koszt udziału 639 PLN dla osoby niezrzeszonej w Forum/w przypadku członka Forum wynosi 220 PLN

Cena obejmuje: Udział w profesjonalnej sesji konsultacyjno-szkoleniowej, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe i lunch.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na https://frdl.mazowsze.pl lub mailem na adres szkolenia@frdl.org.pl do 23 sierpnia 2024 r.