• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wpływ e-doręczeń na przebieg postępowania administracyjnego w praktyce jst

online
Miejsce
Internet
Termin
01 lipca 2025
Czas trwania
09:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 16 czerwca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy na szkolenie dotyczące nowych zasad doręczeń elektronicznych wprowadzonych ustawą o doręczeniach elektronicznych i ich wpływowi na postępowanie administracyjne.

Ważne informacje o szkoleniu

Od 1 stycznia 2025 r. administracja publiczna, w tym jst, zobligowana jest do posiadania nowego adresu do doręczeń elektronicznych. Planowane zmiany przepisów prawa wydłużą okres przejściowy do wdrożenia pełnych zasad wynikających z e-doręczeń. Zmiany prawa zmuszają każdy organ administracji publicznej do stosowania nowych zasad doręczeń, opartych o doręczenie elektroniczne. Brak umiejętności i brak wiedzy w tym zakresie, skutkować będzie paraliżem jednostki z uwagi na brak wejścia w życie wszelkich pism z uwagi na błędne doręczenie. Proponowane szkolenie jest konieczne dla wszystkich pracowników administracji publicznej, którzy prowadzą postępowanie administracyjne i wydają decyzje oraz nastawione jest na omówienie praktycznych zagadnień, przydatnych w pracy każdego urzędnika.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Podczas zajęć:
• Dowiesz się:
- Jak wyglądają zasady doręczeń w okresie przejściowym.
- Na czym polega hierarchia doręczeń.

- Jakie są skutki doręczania na adres zwykłej poczty elektronicznej.
- Jakie są konsekwencje wpisania adresu do doręczeń do bazy adresów do doręczeń (dla podmiotów już wpisanych i tych, które się dopiero wpiszą). 
• Zapoznasz się ze skutkami procesowymi, wynikającymi z nowych zasad, w tym m.in. chwilą doręczenia oraz dowodem otrzymania, jako momentem, od którego liczymy terminy procesowe, zasady i skutki doręczania wydruków korespondencji. 
• Zdobędziesz wiedzę i nabędziesz umiejętności, pozwalające na zgodne z prawem doręczanie oficjalnej korespondencji.

zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie. Geneza E-administracji i bezpieczeństwo E-administracji. Ustawa o doręczeniach:
• Od kiedy jst musi posiadać adres do doręczeń elektronicznych?
• Jak długi będzie okres przejściowy i jakie będą zasady doręczania korespondencji w jego trakcie? 
• E-doręczenia – zasady doręczeń i ich skutki.
• Rejestrowane doręczenie elektroniczne a publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE).
• Baza adresów elektronicznych (dane przetwarzane w bazie, skutki wpisu do bazy adresów elektronicznych).
• Nowe usługi (rodzaje) doręczeń: publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, publiczna usługa hybrydowa.
• Doręczenia elektroniczne z EZD i bez – jak przygotować organ do e-doręczeń?
2. Definicje i skutki prawne rozumienia dokumentu elektronicznego:
• Dowody związane z doręczeniem:
- Dowód nadania. 
- Dowód otrzymania.
• Archiwizacja dowodów doręczenia.
3. Nowa zasada pisemności i jej konsekwencje:
• Załatwianie sprawy „bez człowieka”.
• Załatwianie sprawy on-line.
• Rodzaje podpisów elektronicznych i ich prawne aspekty, w tym zasady podpisywania pism kierowanych do organów administracji w trybie k.p.a. a zasady uwierzytelniania pism, wynikające z przepisów materialno-prawnych.
4. Zasady składania podań utrwalonych w postaci elektronicznej:
• Podanie utrwalone w postaci elektronicznej a dokument elektroniczny.
• Nowy adres do doręczeń – kto go przyznaje, kto musi go mieć, jak wygląda, ile adresów będzie w jednej jednostce?
• Konsekwencje prawne składnia pism na adres poczty do doręczeń (zwykłym mailem).
• Pouczenie o zasadach prowadzenia korespondencji elektronicznej z organem.
• Czy należy podpisywać załączniki składane przez ePUAP czy tylko pismo główne?
• Jak weryfikuje się podpisy składane elektronicznie?
• Od kiedy liczymy terminy załatwienia sprawy w przypadku wpłynięcia pism utrwalonych w postaci elektronicznej?
5. Doręczenia elektroniczne po zmianach:
• Nowa siatka pojęciowa (dokument doręczenia).
• Hierarchia doręczeń:
- Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego - zasady prowadzenia korespondencji, dowody z nią związane, omówienie schematu PURDE.
- Publiczna usługa hybrydowa – zasady prowadzenia korespondencji, dowody z nią związane.
- PUH a art. 393 k.p.a. 
• Wyjątki od doręczenia elektronicznego.
• Adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych i konsekwencje jego wpisania do bazy po nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych.
• Jak należy doręczać korespondencję, jeśli nowy adres do doręczeń już jednostka posiada – na ten adres czy przez ePUAP?
• Czy można (i do kogo) doręczać przez ePUAP?
• Domniemane doręczenie w przypadku ePUAP po nowelizacji UDE.
• Upoważnienie do odbioru i wysyłania korespondencji elektronicznej.
• Rozliczenie finansowe doręczeń elektronicznych.
6. Dyskusja – odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Każdy pracownik administracji publicznej, w tym jst i jednostek podległych, prowadzący postępowania administracyjne.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, radca prawny, członek etatowy SKO (w latach 2005/2011), Ekspert Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego, Audytor Wiodący Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg normy PN-EN ISO/IEC 27001; Inspektor ochrony danych osobowych. Adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji UWM w Olsztynie w Katedrze Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego, Kierownik studiów podyplomowych z Ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji w jednostkach sektora publicznego na WPIA UWM w Olsztynie. Współautor publikacji: „Aplikacja mObywatel. Komentarz.”, wyd. 2025, Wolters Kluwer; „Usługi zaufania oraz identyfikacja elektroniczna. Komentarz.” wyd. 2024, Wolters Kluwer; „Doręczenia elektroniczne. Komentarz.” wyd. 2023, Wolters Kluwer oraz innych publikacji w tematyce: ochrony danych osobowych, k.p.a. i informacji publicznej; trener i wykładowca mający udokumentowanych kilkaset szkoleń z zakresu k.p.a., e-doręczeń, ochrony danych osobowych, Współwłaściciel kancelarii prawnej, specjalizującej się w obsłudze prawnej jst.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Małgorzata Korol
Specjalista ds. szkoleń
tel. 537 200 539
malgorzata.korol@frdl.org.pl
Justyna Lewkowicz
Specjalista ds. Sprzedaży Usług Szkoleniowych
tel. 790 572 100
justyna.lewkowicz@frdl.org.pl
Iwona Przybyszewska
Specjalista ds. Sprzedaży Usług Szkoleniowych
tel. 790 431 300
iwona.przybyszewska@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 16 czerwca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 24 czerwca 2025 r.