• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Bieżące problemy w organizacji pracy rady oraz w przebiegu sesji rady i prowadzeniu jej obrad

online
KARTA I PROGRAM SZKOLENIA

 

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy na szkolenie, którego przedmiotem będą praktyczne aspekty pracy biura obsługi rady, a także działanie samej rady oraz radnych.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego kompleksowo przeanalizujemy zagadnienia z zakresu obsługi organu stanowiącego przez pracowników biura rady. Wyjaśnimy pojawiające się w praktyce wątpliwości dotyczące funkcjonowania rady i jej komisji. Omówimy zagadnienia związane z przygotowaniem i przebiegiem sesji rady, jako najważniejszej formy pracy organu stanowiącego. Przeanalizujemy również problemy, z którymi zmierzają się pracownicy biur rady, które mają miejsce przy dalszym procedowaniem w trybie zdalnym.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Omówienie zasad funkcjonowania biura rady, aktualnych zasad działania i organizacji pracy rady, ze szczególnym uwzględnieniem konstytucyjnej zasady sprawności w funkcjonowaniu organu stanowiącego.
• Przedstawienie przebiegu sesji rady ze wszystkimi istotnymi i budzącymi wątpliwości jej elementami.
• Omówienie obowiązków przewodniczącego rady i zasady ich wypełniania w sposób zapewniający zgodne z prawem ich wykonywanie.
• Przedstawienie zasad ochrony danych osobowych w toku prac całej rady.
• Zdobycie niezbędnej wiedzy do zgodnego z prawem przebiegu sesji rady oraz unikania nieprawidłowości proceduralnych i merytorycznych przy ich prowadzeniu.
• Poznanie najczęściej pojawiających się błędów i nieprawidłowości wraz z przedstawieniem sposobów postępowania.
• Uzyskanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości w bieżącej pracy pracowników biur rady.

zwiń
rozwiń
Program

I. Sesja i jej przebieg:
1. Czy dalej można obradować w formie zdalnej?
2. Zwoływanie sesji zwyczajnej.
3. Zwoływanie sesji nadzwyczajnej.
4. Ustalanie porządku obrad.
5. Zgłaszanie projektów uchwał przez organ wykonawczy i przez kluby.
6. Przygotowanie materiałów na sesję i ich kolportaż.
7. Transmitowanie, utrwalanie i udostępnianie nagrań obrad rady a RODO.
8. Otwarcie obrad.
9. Prawomocność obrad i kworum.
10. Zmiany porządku obrad.
11. Realizacja merytorycznych punktów obrad.
• Podejmowanie uchwał. Czy trzeba odczytać ich treść przed podjęciem?
• Poprawki do uchwał.
• Zgłoszenie projektu uchwały w dniu sesji.
12. Wnioski formalne i ich procedowanie.
13. Głosowania w radzie i udostępnianie ich wyników.
14. Problem interpelacji i zapytań. Czy muszą być odczytywane na sesji.
15. Przerwy i odraczanie obrad.
16. Reasumpcja głosowania.
17. Udzielanie głosu i jego odbieranie, przywoływanie do rzeczy i do porządku.
18. Podpisywanie uchwał i przekazywanie ich do organu nadzoru.
19. Zaproszeni goście na sesji rady.
20. Sołtysi na sesji rady.
21. Publiczność na sesji. Czy udzielać głosu mieszkańcom?
22. RODO w działalności rady i jej komisji.
23. Zakłócenia powagi obrad i porządku na sesji.
24. Zamkniecie obrad.
25. Protokoły – ich sporządzanie, zatwierdzanie, przechowywanie i udostępnianie.
II. Orzecznictwo.
III. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przewodniczący rad, przewodniczący komisji, radni, sekretarze gmin i powiatów, pracownicy zajmujący się biurem rady oraz procedurą uchwałodawczą oraz pracownicy urzędu współpracujący z radą.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na WPiA UŁ; specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa urzędniczego, etyki pracownika samorządowego, zakładów opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 395 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać na frdl-pc@frdl.bialystok.pl do 8 września 2023 r.

Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.