1. Zakres wprowadzanych zmian w prawie oświatowym, skutkujących działaniami organów prowadzących:
- utworzenie od 1 września 2022 r. nowego stanowiska pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych,
- uchwały jst w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych zatrudnionych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez gminę/powiat (wzory),
- konieczność nowelizacji aktów prawa miejscowego dotyczących oświaty - uchwały, zarządzenia, w tym zmiany w regulaminie wynagradzania nauczycieli, dotyczące wysokości dodatków wynikających ze stosunku pracy specjalistów,
- nowelizacja zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach w ramach zajęć obowiązkowych oraz zajęć dodatkowych, realizowanych zgodnie z potrzebami szkół/przedszkoli,
- aktualizacja uchwały dotyczącej regulaminu wynagradzania nauczycieli, obejmującego zakres dodatków, wynikających ze stosunku pracy nauczycieli, w związku z nowelizacją zakresu świadczenia pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz utworzenia nowych (obligatoryjnych) stanowisk specjalistów,
- planowane zmiany w prawie pracy dla nauczycieli, wynikające m.in. ze zmian w awansie zawodowym nauczycieli - ustawa Karta Nauczyciela,
- aktualizacja kształcenia obcokrajowców (dzieci i młodzieży z Ukrainy) oraz nowelizacja zasad zatrudnienia obcokrajowców.
2. Obowiązki organu prowadzącego wobec szkół, przedszkoli i nauczycieli, wynikające z organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i przedszkolach:
- standardy zatrudnienia specjalistów - pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych - obowiązki dyrektorów. Kroczące zmiany w świadczeniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkołach/przedszkolach począwszy od 1 września 2022 roku,
- aktualne zadania pedagoga i psychologa w przedszkolu/szkole: diagnoza funkcjonalna, wsparcie terapeutyczne uczniów, rodziców i nauczycieli, działania interwencyjne,
- szczególne zasady wspomagania uczniów, rodziców i nauczycieli po kryzysie odizolowania uczniów w czasie pandemii - zadania specjalistów,
- planowanie, organizowanie, dokumentowanie – zadania, wynikające z zadań nauczyciela specjalisty w kontekście udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole,
- wykaz zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez pedagogów specjalnych, pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych.
3. Zmiany w prawie miejscowym dotyczące określenia wymiaru godzin i zakresu zadań specjalistów:
- czas pracy nauczycieli i specjalistów - etat a pensum,
- zasady zatrudniania specjalistów na etatach łączonych,
- uzupełnianie etatu przez nauczycieli specjalistów,
- zadania nauczycieli i specjalistów, wynikające ze szczególnego stosunku pracy,
- terapeutyczne formy pracy specjalistów w organizacji pracy szkoły/przedszkola.
4. Planowane zmiany w prawie pracy dla nauczycieli, wynikające m.in. ze zmian w awansie zawodowym nauczycieli- ustawa KN:
- istotne zmiany w zakresie zawarcia umowy z nauczycielem na czas nieokreślony,
- osoby upoważnione do realizacji dotychczasowych form awansu zawodowego,
- wprowadzenie zmniejszonej liczby stopni awansu zawodowego,
- rezygnacja z obowiązkowego stażu,
- odstąpienie od tworzenia i realizowania planów rozwoju zawodowego,
- powiązanie oceny pracy nauczyciela ze ścieżką awansu zawodowego,
- skutki negatywnej oceny komisji ds. awansu zawodowego.
5. Kształcenie uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023 - przedłużenie przepisów obowiązujących w roku szkolnym 2021/2022:
- tworzenie oddziałów przygotowawczych,
- powiększona liczba dzieci i uczniów w oddziałach,
- możliwość zatrudnienia nauczycieli z Ukrainy,
- możliwość zatrudnienia polskich nauczycieli, przebywających na świadczeniu kompensacyjnym,
- większy dopuszczalny wymiar godzin ponadwymiarowych.
6. Sesja pytań i odpowiedzi.
Oświata