I. Podstawy prawne prowadzenia BIP:
1. Kto ma obowiązek prowadzić BIP?
2. Kluczowe założenia ustawy o dostępie do informacji publicznej.
3. Informacje publikowane w BIP - obowiązek czy przyjazna forma prowadzenia polityki informacyjnej.
4. Prowadzenie BIP a wnioskowy dostęp do informacji publicznej.
5. BIP a ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
II. BIP- zagadnienia praktyczne:
1. Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA.
2. Powołanie i kompetencje zespołu dedykowanego ds. BIP, zalecane procedury.
3. Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
4. Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki.
5. Proces publikacji w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie).
6. Jak dokonywać w BIP prawidłowego wyłączenia jawności danych prawnie chronionych?
7. Efektywność BIP a udostępnianie informacji w trybie wnioskowym.
8. Urzędowy publikator teleinformatyczny a internetowy serwis www.
9. Obowiązek zgłoszeniowy i funkcjonalność strony głównej BIP.
10. Standaryzacja podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA.
11. Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki.
12. Kluczowe orzecznictwo sądów administracyjnych związane z BIP.
III. Obowiązki publikacyjne określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej:
1. Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń.
2. Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów.
3. Jak udostępniać informacje o sposobie załatwiania spraw i ich stanie?
4. Jak często i szczegółowo publikować dane o majątku oraz finansach?
5. Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach.
6. Problematyka udostępniania dokumentacji przebiegu i efektów kontroli.
7. Publikacja treści i postaci dokumentów urzędowych – porady praktyczne.
8. Jakie informacje mogą, ale nie muszą znaleźć się w BIP? Prawo i praktyka.
9. Jak poinformować o tym, czego zabrakło w Biuletynie?
IV. Ograniczenia na stronach BIP:
1. Zakres jawności danych o pracownikach i osobach pełniących funkcje publiczne.
2. Skuteczne i prawidłowe wyłączenie jawności tajemnic oraz danych prawnie chronionych?
3. Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
V. BIP a ustawa o dostępności cyfrowej:
1. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej BIP.
2. Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej, – na czym polega?
3. Deklaracja dostępności? Co to jest i gdzie ją zamieścić?
4. Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji.
5. Sankcje przewidziane przepisami prawa.
6. Dobre praktyki.
VI. BIP a ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
1. Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl ustawy:
• Język migowy.
• Alfabet Braille’a.
• Zapewnienie możliwości odsłuchu materiałów publikowanych na stronie podmiotowej.
• Pobieranie wersji tekstowej dokumentów celem użycia w urządzeniach dedykowanych odczytowi maszynowemu.
• Wysoki kontrast.
2. Dobre praktyki.
VII. Przykłady dostosowania stron BIP do wymagań ustaw.
VIII. Dyskusja.
Kultura, sport, NGO, promocja