Moduł 1. ZARZĄDZANIE I WSPÓŁPRACA W ZESPOLE
Cel: Uświadomienie uczestnikom mechanizmów ułatwiających i blokujących komunikację w zespole.
• Nastawienie i stereotypy – „czy każdy Włoch jest doskonałym….”, a „Kobiety z dużymi ….są bardzo…”.
• Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się z innymi.
• Poziomy konfliktów - rozwiązywanie konfliktów w zespołach:
- poziom informacji,
- poziom celów,
- poziom geograficzny,
- poziom wartości,
- poziom relacji.
• Aktywne, bierne, kosmetyczne czy głębokie – jak słuchanie wpływa na nawiązywanie relacji i zarządzanie relacjami z innymi?
• Jak być w pełni aktywnym słuchaczem? Kształtowanie aktywnego słuchania opartego na empatii i otwartości.
• „Jeśli dobrze Panią rozumiem…” dlaczego parafraza jest tak skutecznym narzędziem w budowaniu dobrych relacji.
• Siła pytań - jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi.
• Rodzaje pytań i zakres ich stosowania,
• Edyfikacja – pozytywne mówienie o innych kluczem do integracji zespołu i stworzenia atmosfery współpracy.
• Udoskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się w zespole.
MODUŁ 2. ZARZĄDZANIE SOBA W CZASIE WE WSPÓŁPRACY Z INNYMI
Cel: Poznanie zasad zarządzania sobą w czasie we współpracy z innymi. Opracowanie skutecznych metod działania w celu zwiększenia efektywności zawodowej.
• Kluczowe zasady współpracy i ustalania zadań do wykonania z innymi.
• Czyje „małpy” nosisz na swoich plecach? Dlaczego warto być asertywnym?
• Jak się pozbyć przyTAKiwnia, która wywołuje prokrastynację?
• Matryca Eisenhowera – jak ją wykorzystać w nowej rzeczywistości i ustrzec się prokrastynacji?
• Metoda ABC – najpierw ważne czy pilne?
• Metoda 5/3 i Reguła 60 : 40 – jak planować realistyczne plany?
• Metoda ALPEN - jak wykorzystać do robienia harmonogramu?
• Zasady wspomagające lepsze zarządzanie czasem w celu podniesienia efektywności pracy:
- ”zasada 1”, „zasada 2 minut”, „zjedz tę żabę”, „Reguła 5…4… 3… 2… 1”.
• Listy kontrolne – samokontrola i redukcja codziennego stresu.
• Świadome wykorzystanie Prawa PARKINSONA.
• Jak maksymalnie wykorzystywać swój umysł – organizacja jednostek pracy umysłowej, krzywa wydajności dobowej, przerwy, relaks i koncentracja, celebrowanie sukcesów.
Moduł 3. ZARZĄDZANIE STRESEM
Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych; pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na stres i radzenia sobie z nim.
• Czym jest stres; rodzaje stresu – eustres, dystres.
• Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona.
• Przyczyny i następstwa chronicznego stresu.
• Objawy stresu – objawy dostrzegalne w zachowaniu.
• Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?
• Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej – objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała.
• Psychologiczne przejawy reakcji stresowej – objawy dostrzegalne w zachowaniu.
• Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”.
• Następstwa chronicznego stresu – frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność.
• Sposoby zarządzania stresem.
Rozwój osobisty