1. Wprowadzenie i rozpoznanie oczekiwań
- Powitanie, prezentacja grupy, przedstawienie programu
- Ćwiczenie „Mój dzień pracy – poziom stresu na skali 1–10”. S kala Holmesa
- Zbieranie najważniejszych problemów uczestników (burza mózgów)
2. Moduł 1
- Stres w pracy wychowawczej – źródła, objawy, skutki
- Czym jest stres? Krótkie wprowadzenie- anatomia stresu
- Specyfika stresu w placówkach wychowawczych
- Trudna młodzież jako czynnik stresogenny – postawy, mechanizmy obronne młodych ludzi
- Objawy stresu i pierwsze symptomy wypalenia zawodowego (test, autodiagnoza)
- Stres a indywidualny typ osobowości czy preferowany styl działania (MBTI/Hartman/DISC)
- Metody - wykład, praca indywidualna (test), dyskusja
3. Moduł 2
- Techniki radzenia sobie ze stresem – praktyczny trening
- Strategie radzenia sobie ze stresem: emocjonalne, poznawcze, behawioralne
- Techniki „na teraz”: oddech, rozluźnienie mięśni, krótkie ćwiczenia uważności (mindfulness). Skuteczne techniki kilkusekundowe.
- Dłuższe strategie- planowanie, stawianie granic, organizacja pracy.
Ćwiczenia praktyczne
- „Co mnie odpala?”
– „Oddychaj z wydechem” 3-5-8
– „Jak mówić NIE – trening asertywności”
– „Moja strefa wpływu” – praca z kołem wpływu
4. Moduł 3
- Wypalenie zawodowe – rozpoznanie, etapy, profilaktyka
- Etapy wypalenia – model Freudenbergera i Maslach
- Różnice między zmęczeniem a wypaleniem
- Jak się chronić? Zasada 4F: Fizyczność, Funkcje, Fantazja, Filary społeczne
- Kultura pracy w placówce jako czynnik chroniący lub wzmacniający wypalenie
- Ćwiczenie- „Mój potencjał ochronny – osobista mapa zasobów”, wstępny kwestionariusz wypalenia zawodowego- test.
5. Moduł 4
- Trudna młodzież – współpraca i stawianie granic bez wypalania się
- Zrozumieć trudne zachowania – mechanizmy obronne młodzieży
- Jak rozmawiać, żeby nie prowokować agresji?
- Asertywna komunikacja i technika „zdartej płyty”
- Szukanie płaszczyzn porozumienia
- Jak zadbać o siebie w relacji wychowawca–uczeń
- Metody- symulacje rozmów, dobre praktyki, analiza sytuacji z pracy uczestników
6. Moduł 5
- Tworzenie własnego planu przeciwdziałania wypaleniu
- Tworzenie indywidualnego planu działania
- Wprowadzenie praktyk regeneracyjnych w ciągu dnia
- „Tydzień dla siebie” – ćwiczenie z planowaniem zmiany i regeneracji
- Wprowadzanie nowych nawyków.
- A dieta? Co jeść aby pokonać stres?
- Ćwiczenie- „Moja osobista apteczka antystresowa”, koło balansu życia
7. Zakończenie i podsumowanie szkolenia
- Podsumowanie kluczowych wniosków
- Sesja Q&A
Rozwój osobisty