• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Raport o stanie gminy (powiatu, województwa). Najlepsze praktyki, praktyczne wskazówki w zakresie tworzenia raportu. Formalna procedura i wzory uchwał oraz orzecznictwo administracyjne i sądowe

Ważne informacje o szkoleniu

Przygotowanie raportu o stanie JST jest obowiązkiem nałożonym na organy wykonawcze i uchwałodawcze każdej jst. Przedmiotem proponowanego szkolenia jest omówienie roli raportu o stanie jst, jako elementu debaty publicznej i potencjalnych działań politycznych – gdyż niewątpliwie takim narzędziem jest procedura związana z raportem o stanie JST. Podczas zajęć przedstawione zostaną przede wszystkim praktyczne aspekty przygotowania raportu, sposób jego rozpatrzenia i konsekwencje z tego wynikające oraz wzory dokumentów obligatoryjnych i fakultatywnych, które należy wprowadzić. Udział w szkoleniu pozwoli uczestnikom nabyć lub podnieść umiejętności w zakresie realizacji obowiązku ustawowego, zarówno tym, którzy odpowiadają za pierwszą część tego zadania (przygotowanie raportu), jak i tym, którzy będą odpowiedzialni za przeprowadzenie kolejnego etapu zgodnie z procedurą, wraz z właściwym zakończeniem tj. uchwałą rady/sejmiku. W trackie omawianych zagadnień wskażemy najlepsze praktyki z raportów o stanie jst, które były przedstawione za lata poprzednie i praktyczne wskazówki w zakresie tworzenia przykładowego raportu za rok poprzedni. Ze względu na pojawiające się coraz częściej orzecznictwo uczestnicy poznają również wykładnię nadzoru administracyjnego (rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów) i orzecznictwo sądowe.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Omówienie najważniejszych regulacji prawnych w zakresie tworzenia raportu o stanie JST.
• Wskazanie co powinien zawierać prawidłowy raport.
• Przedstawienie terminów i rozpatrzenia raportu przez radę (sejmik) z uwzględnieniem głosowania wotum zaufania.
• Omówienie przykładowych raportów, praktyczne wskazówki.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Uregulowania prawne: raport o stanie jednostki samorządu i wotum zaufania dla organu wykonawczego jako nowe uprawnienia kontrolne rady (sejmiku).
2. Raport o stanie gminy (powiatu, województwa) - zagadnienia organizacyjne:
a. pojęcie i istota raportu,
b. zakres przedmiotowy raportu i stopień jego szczegółowości – zagadnienia obligatoryjne i fakultatywne,
c. przygotowania do sporządzania raportu – etapy,
d. udział pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych jst.
3. Procedura formalna: termin przedstawienia i rozpatrzenia raportu przez radę (sejmik) oraz głosowanie nad wotum zaufania:
a. postępowanie z raportem przed sesją, na której raport ma być rozpatrywany,
b. zgłoszenia do debaty i udział mieszkańców w debacie,
c. przebieg sesji z uchwałą nad udzieleniem wotum zaufania,
d. wotum zaufania a absolutorium z wykonania budżetu,
e. nieudzielenie wotum zaufania a dalsze konsekwencje.
4. Najlepsze praktyki:
a. omówienie przedstawionych raportów za lata poprzednie, 
b. praktyczne porady i wskazówki w zakresie jego sporządzania. 
5. Przykładowe uchwały i orzecznictwo.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Radni gmin i powiatów, wójtowie, burmistrzowie prezydenci miast oraz gmin, ich zastępcy, sekretarze gmin i miast, starostowie, pozostali członkowie zarządu powiatu, sekretarze powiatu oraz pracownicy urzędów gmin i starostw powiatowych, którzy obsługują działalność rady gminy/rady powiatu lub w zakresie swoich obowiązków zobowiązani są do stosowania nowych przepisów, a w szczególności będą współuczestniczyć w procedurze przygotowania raportu o stanie gminy/powiatu.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, pracownik administracji samorządowej, od 2006 r. Sekretarz Gminy i Miasta. Trener łączący wiedzę teoretyczną z wieloaspektowym doświadczeniem praktycznym w zakresie funkcjonowania administracji oraz zarządzania jednostką samorządu terytorialnego, urzędem, współpracą w realizacji zadań przez poszczególne jednostki organizacyjne gminy. Nadzoruje pracę Urzędu w tym m.in. rozpatrywanie skarg, wniosków, udzielanie informacji, oświadczenia majątkowe, kontrole, czy też funkcjonowanie jednostek organizacyjnych w zakresie oświaty i służby zdrowia. W imieniu organu wykonawczego, od kilku już kadencji samorządu, bezpośrednio zajmuje się również współpracą z radą gminy tj. bieżące i merytoryczne kontakty w każdym obszarze funkcjonowania rady i jej poszczególnych komisji, podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, zebrań, posiedzeń i spotkań, przygotowywania projektów podejmowanych rozstrzygnięć (uchwał, stanowisk, odpowiedzi na interpelacje, skargi). Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, specjalność administracja samorządowa oraz drugiego kierunku na UJ - Europeistyka. Wykładowca akademicki na studiach podyplomowych w zakresie samorządu terytorialnego, administracji i prawa publicznego, funkcjonowania Unii Europejskiej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 339 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.bialystok.pl lub mailem na adres: frdl-pc@frdl.bialystok.pl 
do 
14 marca 2022 r.

UWAGA! Liczba miejsc ograniczona. O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.