• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Postępowanie administracyjne z elementami instrukcji kancelaryjnej

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie Kodeks Postępowania Administracyjnego oraz instrukcja kancelaryjna. Największy nacisk położony zostanie na kwestie sprawiające największe trudności w postępowaniu administracyjnym oraz na najistotniejszych zasadach KPA.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane szkolenie dotyczy zasad załatwienia sprawy administracyjnej od początku (wpływu wniosku, wszczęcia postępowania z urzędu) aż do wydania decyzji, albo załatwienia sprawy w inny sposób. Jego unikatowy charakter polega na połączeniu procedury administracyjnej i zasad prowadzenia dokumentacji zgodnie z instrukcją kancelaryjną w takim zakresie, jaki niezbędny jest każdemu pracownikowi urzędu. Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się lub przypomną sobie, kto jest stroną w postępowaniu, jaki mają termin na załatwienie sprawy, co zrobić z e-mailem, czy można składać dokumenty w formie skanu, kiedy uznać pismo za doręczone, kiedy sporządzić protokół, a kiedy notatkę służbową. Szkolenie obejmie również czynności kancelaryjne, które wykonuje każdy urzędnik: założenie i prowadzenie akt sprawy, nadawanie znaków spraw i kwalifikację archiwalną. Wskażemy kiedy można oddać akta do archiwum i jakie muszą one spełniać wymogi. Ze względu na zmiany w przepisach prawnych na szkoleniu poruszane będą również sprawy związane z e-doręczeniami.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • uzyskanie lub uporządkowanie wiedzy w zakresie procedury administracyjnej,
  • nabycie umiejętności załatwienia sprawy w terminie i zgodnie z przepisami,
  • poznanie zasad postępowania z pismami wpływającymi do urzędu i wytwarzanymi w urzędzie,
  • omówienie postępowania z dokumentacją, zarówno w systemie tradycyjnym, jak i EZD,
  • analiza czynności kancelaryjnych, wykonywanych przez pracowników, ze wskazaniem najczęściej występujących w tym zakresie nieprawidłowości.
zwiń
rozwiń
Program

1. Zagadnienia podstawowe postępowania administracyjnego:

  1. zasady ogólne prowadzenia postępowania i ich znaczenie;
  2. organ prowadzący postępowanie; wyłączenie pracownika;
  3. strona postępowania, pełnomocnicy.

2. Terminy i doręczenia:

  1. terminy – rodzaje terminów, obliczanie terminów;
  2. terminy załatwiania spraw, ponaglenie;
  3. doręczenia w postępowaniu administracyjnym;
  4. nowe zasady doręczeń wynikające z ustawy o doręczeniach elektronicznych.

3. Postępowanie w pierwszej instancji:

  1. wszczęcie postępowania z urzędu i na wniosek;
  2. podanie, wniesienie podania w formie elektronicznej;
  3. braki podania, pozostawienie bez rozpoznania; uzupełnienie braków formalnych;
  4. dalsze czynności w postępowaniu;
  5. poświadczenie dokumentu „za zgodność”;
  6. udostępnianie akt;
  7. sporządzanie protokołów, notatki służbowe.

4. Rozstrzygnięcia i postępowanie odwoławcze:

  1. decyzja, milczące załatwienie sprawy;
  2. umorzenie postępowania;
  3. postanowienia;
  4. środki odwoławcze, zrzeczenie się prawa do odwołania;
  5. decyzja ostateczna i prawomocna.

5. Czynności kancelaryjne a postępowanie administracyjne:

  1. Podstawowe pojęcia kancelaryjne i archiwalne;
  2. Czynności kancelaryjne pracownika merytorycznego;
  3. Prowadzenie akt postępowania;
  4. Kwalifikacja archiwalna, ocena okresu przechowywania akt.

6. Porządkowanie dokumentacji i przekazywanie jej do archiwum:

  1. archiwizacja dokumentacji elektronicznej;
  2. porządkowanie i archiwizacja dokumentacji papierowej;
  3. spisy zdawczo – odbiorcze;
  4. brakowanie dokumentów.

7. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie skierowane jest do pracowników, zatrudnionych od niedawna w administracji państwowej, w szczególności w jst i ich jednostkach organizacyjnych, którzy w codziennej pracy wydają decyzje administracyjne oraz prowadzą dokumentację spraw w trakcie postępowania administracyjnego. Szkolenie dedykujemy także pracownikom merytorycznym, z pewnym doświadczeniem zawodowym, chcącym uaktualnić lub utrwalić swoją wiedzę w zakresie omawianej tematyki.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny m.in. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego z wieloletnim doświadczeniem szkoleniowym. Autorka książki “Legislacja w jednostkach samorządu terytorialnego”. Stały współpracownik FRDL w Szczecinie, wykładowca na zajęciach dla aplikantów prawa, współpracuje z wieloma jednostkami samorządowymi.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 349 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.bialystok.pl 
do 2
2 kwietnia 2022 r.

UWAGA! Liczba miejsc ograniczona. O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.