• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Nowe standardy wymagane od funkcjonujących żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów, jak i od podmiotów tworzących nowe instytucje. Planowane zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

Miejsce
Internet
Termin
19 maja 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
419/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 5 maja 2025 r. obowiązuje cena: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

W związku z szeregiem obowiązujących i wdrażanych istotnych zmian prawnych, mających wpływ na funkcjonowanie instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 obejmujących:

  • zmiany w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
  • planowane niezbędne wymagania (standardy) warunkujące wpis do rejestru/wykazu form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i zasady ich funkcjonowania,
  • określone ustawowe standardy, które należy spełniać na etapie prowadzenia instytucji opieki,
  • przepisy, normujące ustawowy status osób sprawujących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3, precyzujące wymagane wykształcenie/kwalifikacje opiekunek/opiekunów dziecięcych oraz ich ustawiczne doskonalenie zawodowe

zapraszamy do udziału w szkoleniu, podczas którego uczestnicy zapoznają się z wdrożonymi i planowanymi zmianami prawnymi. Podczas zajęć omówimy wpływ tych przepisów na działania jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów prywatnych i osób fizycznych. Wskażemy, jak przygotować dokumenty do rejestracji żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna. Podpowiemy, jakie standardy, działania, procedury musi wdrożyć już istniejący podmiot opieki nad dzieckiem do lat 3.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • W trakcie szkolenia zostaną praktycznie omówione zmiany, wynikające ze świadczenia „Aktywnie w żłobku”, gdyż od 1 października 2024 roku wszystkie nowo tworzone i funkcjonujące dotychczas formy opieki obowiązuje aktualizacja danych w rejestrach i wykazach oraz dostosowanie sprawozdawczości do wymogów, wynikających z realizacji ww. świadczenia.
  • Przekazanie pakietu dokumentów - zarządzeń, wzorów pism, niezbędnych do prawidłowej realizacji zadań.
zwiń
rozwiń
Program

1. Tworzenie żłobków i klubów dziecięcych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej - podobieństwa i różnice w tworzeniu i funkcjonowaniu i dokumentacji w stosunku do samorządowych i prywatnych form opieki.
2. Wymagania ustawowe, analiza i dokumentowanie procesu rejestracji żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna (prywatne i samorządowe).
3. Jednoosobowa forma opieki realizowana przez osoby fizyczne i prawne, podejmujące samodzielne prowadzenie dziennej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. 
4. Dzienny opiekun - możliwości gminy dotyczące samodzielnego prowadzenia i organizacji form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Zlecanie ich prowadzenie podmiotom innym niż jst. 
5. Możliwości i formy rządowego wsparcia finansowego tworzenia form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz wsparcia już istniejących form opieki.
6. Szczegółowa analiza warunków i dokumentacji dot. wymagań: lokalowych, sanitarnych, przeciwpożarowych- – w kontekście wniosku o rejestrację/wpis/zmianę w formach opieki. 
7. Dostosowanie wyżywienia do obowiązujących zmian wyżywienia dzieci w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów.
8. Ustawowe wymagania administracyjno- kadrowe względem osób kierujących żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennych opiekunów, w tym: 
• wymagania kwalifikacyjne wobec osób zatrudnianych na stanowiskach opieki nad dziećmi- poziom wykształcenia, 
• aktualizacja uprawnień stosownie do wdrażanych zmian w ustawie o opiece i programach kształcenia opiekunek, weryfikacja i obowiązek niekaralności osób dopuszczonych do pracy z dziećmi,
• czynności nadzorcze organu rejestrowego.
9. Określenie ustawowych zmian w statusie zawodowym opiekunki/opiekuna dziecięcego.
10. Podejmowanie stosownych uchwał rady o utworzeniu samorządowych form opieki/zmian w dokumentacji stanowiącej: żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna.
11. Aktualizacja i dostosowanie do obowiązującego prawa uchwał rady, zarządzeń, regulaminów, procedur, umów (dot. również niesamorządowych form opieki).
12. Zakres wymaganych niezbędnych standardów, określonych w rozporządzeniu MRPiPS z dnia 13 grudnia 2024 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 (mające obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku).
13. Przygotowanie organów prowadzących (samorządowych i niesamorządowych) oraz wszystkich form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 do zaplanowania, do obowiązku uwzględnienia i spełniania niezbędnych standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
14. Zakres obowiązkowych do spełnienia i realizacji ustawowych, niezbędnych standardów jakości w każdej instytucjonalnej formie opieki dot.:
• pracy z dziećmi,
• organizacji pracy personelu,
• współpracy personelu z rodzicami,
• monitorowania wdrażania standardów w określonych powyżej zakresach.
15. Standardy opieki, które należy spełnić przed wpisem do rejestru lub wykazu oraz standardy, które należy spełniać na etapie prowadzenia instytucji opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3- zakres, formy, etapy planowania, wdrażania.
16. Przykładowa forma dokumentowania standardów opieki:
• stworzenie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka,
• określenie zasad, procedur i programów dotyczących organizacji pracy personelu żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna,
• określenie zasad i procedur służących zapewnieniu efektywnej komunikacji z rodzicami, mającej na celu współdziałanie w zakresie najlepszego interesu dziecka.
17. Dyskusja, wymiana doświadczeń, odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin/miast wykonujący z upoważnienia wójta/burmistrza/prezydenta zadania organów rejestrujących samorządowe i niesamorządowe formy opieki nad dziećmi w wieku do lat, podmioty/osoby zainteresowane utworzeniem i realizacją instytucjonalnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, dyrektorzy żłobków, kierownicy klubów dziecięcych i dzienni opiekunowie.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener, praktyk w realizacji zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Ekspert szkoleń w zakresie realizacji opieki nad dziećmi do lat 3, w tym m. in. w projekcie „Program podnoszenia kompetencji w zakresie tworzenia i prowadzenia instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 w województwie lubelskim”, realizowanym na zlecenie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. Współpracuje z jst, uczelniami wyższymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 5 maja 2025 r. obowiązuje cena: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 14 maja 2025 r.

Inne terminy szkoleń
Internet
Internet
Termin
19 maja 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00