• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Podział potrzeb oświatowych w 2026 roku. Korelacja organizacji jednostek oświatowych z finansami - jak projektować i optymalizować wydatki na oświatę?

Miejsce
Internet
Termin
19 stycznia 2026
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
445/475 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 475 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 5 stycznia 2026 r. cena wynosi 445 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

W poprzednim roku nastąpiły zmiany w dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w finansowaniu zadań oświatowych. Subwencja oświatowa odeszła do historii, a oświatę samorządy finansują z dochodów własnych, naliczonych według tzw. potrzeb oświatowych. Rok 2026 to kontynuacja tych rozwiązań. Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego:

  • wyjaśnimy, jak w 2026 roku będzie funkcjonował system finansowania oświaty,
  • wskażemy, jak oszacować środki otrzymywane przez samorząd na ten cel,
  • udostępnimy wskazówki, pozwalające na skuteczne zarządzanie organizacją i wydatkami oświatowymi.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie zmian w dochodach jst na 2026 rok oraz ich wpływu na finansowanie obszaru oświaty.
  • Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do skutecznego zarządzania finansami oświatowymi w kontekście otrzymywanych na rok 2026 środków finansowych.
  • Umożliwienie szacowania przyszłych środków i efektywnego planowanie budżetu.
  • Przygotowanie kadry samorządowej oraz zarządzającej placówkami oświatowymi (dyrektorów szkół oraz przedszkoli), do realizacji zadań z obszaru  finansowania oświaty w 2026 r.
zwiń
rozwiń
Program
  1. System finansowania samorządów - aspekty prawne – ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i rozporządzenie w sprawie sposobu podziału łącznych potrzeb oświatowych.
  2. Skąd się biorą pieniądze na utrzymanie oświaty i czy samorząd musi te pieniądze znaleźć?
  3. Szkoła, przedszkole, placówka jako pracodawca i zarazem jednostka finansów publicznych.
  4. Podział, naliczanie potrzeb oświatowych na 2026 r. – czy to jest to samo i jak wpływa na finanse samorządu?
  5. Kilka danych dotyczących powiązania organizacji z wydatkami.
  6. Aspekty praktyczne i finansowe realizacji nowych zadań w obszarze oświaty.
  7. Zasady finansowania samorządów od 2026 r . bez subwencji oświatowej i dotacji przedszkolnej.
  8. Wysokość finansowego standardu A na 2026 r.
  9. Wagi na uczniów do 5 lat w podziale potrzeb oświatowych.
  10. Wagi na pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu i w szkole podstawowej.
  11. Finansowanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego – korelacja przypisanych uczniowi godzin wsparcia ze środkami finansowymi dla jst.
  12. Termin naliczania wg danych z SIO.
  13. Weryfikacja danych do potrzeb oświatowych wg terminarza.
  14. Ponowne przeliczenie potrzeb oświatowych.
  15. Metryczka podziału potrzeb oświatowych w 2026 r.
  16. Przeznaczanie środków na kształcenie specjalne w nowym systemie finansowania - w tym środki na orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
  17. Mechanizm ponownego przeliczenia potrzeb oświatowych.
  18. Zasady gospodarowania środkami publicznymi.
  19. Arkusz organizacji a wydatki szkoły.
  20. Wydatki naliczane na potrzeby oświatowe.
  21. Jakie dane wpływają na wysokość środków i jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd?
  22. Wielkość oddziału kluczowym czynnikiem, wpływającym na optymalizację finansów.
  23. Polityka kadrowa samorządu i dyrektorów szkół, w tym wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia szkoły i jednostki samorządu terytorialnego.
  24. Świetlica szkolna – jak planować i jak w tym planowaniu wykorzystać godziny ponadwymiarowe nauczycieli?
  25. Wydatki i dochody na prowadzenie niektórych oddziałów, w tym m. in. oddział integracyjny, sportowy, dwujęzyczny.
  26. Podział na grupy.
  27. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  28. Dlaczego prawidłowość i aktualność danych wprowadzonych do SIO są tak ważne? Wpływ danych wykazanych w SIO na wysokość potrzeb oświatowych.
  29. Na co należy szczególnie uważać, aby nie stracić subwencji w tych samorządach, które ją otrzymają?
  30. Dyskusja i odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
zwiń
rozwiń
Adresaci

wójtowie, burmistrzowie, starostowie, skarbnicy jst, pracownicy samorządowi w gminach i powiatach, odpowiedzialni za finanse i organizację oświaty, pracownicy CUW-ów/ZEAS-ów, dyrektorzy publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, zespołów szkolno-przedszkolnych, zespołów szkół oraz dyrektorzy pozostałych placówek opiekuńczo-wychowawczych systemu oświaty.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Współpracownik kancelarii adwokackiej, ekspert z zakresu szeroko rozumianego zarządzania edukacją, prawa pracy w oświacie, finansów oświatowych, systemów informatycznych w oświatowej logistyce i sprawozdawczości (SIO, finanse, organizacja), konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej. Trener, realizujący szkolenia z zakresu ustroju i struktury oświaty w jst, systemu informacji oświatowej oraz prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych. Ekspert i autor materiałów w projekcie Doskonalenie Strategii Zarządzania Oświatą na poziome regionalnym i lokalnym – etap II, absolwent Training Reform Education of Management. Autor wielu opracowań i publikacji, m. in. książki „Centra Usług Wspólnych w samorządach”. Konsultuje i wdraża modele obsługi wspólnej w jednostkach samorządu lokalnego. Współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta Nauczyciela. Konsultant i doradca związku gmin, wykładowca uczelni wyższej. Redaktor opinii prawnych, publikowanych w systemie INFOR. Prowadzi usługi konsultingowe, szkolenia, wdrożenia i audyty, a także działalność ekspercką, w ramach której doradza zarówno organom jst, urzędnikom samorządowym, dyrektorom jednostek oświaty, jak i innym pracownikom tego sektora.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 15 stycznia 2026 r.

UWAGA! Liczba miejsc ograniczona.