• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Arkusze na rok szkolny 2023/2024 z uwzględnieniem zmian w prawie

Program i karta zgłoszeniowa

Cena: 485 PLN netto/os. Dla osób zgłoszonych do 28.02. cena 435 PLN netto/os.

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Zbliża się czas, kiedy szkoły i przedszkola będą opracowywać projekty arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2023/2024, a organy prowadzące będą dokonywać ich analizy i zatwierdzenia. W związku z tym proponujemy Państwu uczestnictwo w stacjonarnym szkoleniu, które umożliwi zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji tak, aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie bez straty dla uczniów i nauczycieli, wykorzystując jednocześnie system wynagradzania nauczycieli.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
  • Oprócz prawnych aspektów skupimy się na aspekcie finansowym arkusza. Wytłumaczymy m. in. zależność pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły a subwencją oświatową. Wskażemy, na jakie wydatki w szkole otrzymują Państwo subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji oraz jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę.
  • Przedstawimy możliwości konstrukcji arkusza, tak aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie (bez straty dla uczniów i nauczycieli, wykorzystując system wynagradzania nauczycieli). Ponadto wyjaśnimy, jakie zmiany wprowadzić do arkusza, aby otrzymać wyższą subwencję oświatową (poprzez wykorzystanie danych statystycznych SIO na dzień 30 września).
  • Szkolenie będzie połączeniem prawnych aspektów budowy arkusza z uwzględnieniem efektów finansowych. Finanse wytłumaczymy dwutorowo – z jednej strony wskażemy, jak zmniejszyć wydatki, a z drugiej jak otrzymać wyższą subwencję oświatową. Objaśnimy, jak decyzje, które podejmuje dyrektor i samorząd wpływają na finanse, tj. na wydatki i dochody z subwencji. Znajomość efektów pomiędzy arkuszem a wydatkami i subwencją jest niezbędna do optymalizacji wydatków na oświatę, zarówno na poziomie szkoły, jak i na poziomie samorządu.
  • Szkolenie poprowadzi były pracownik MEN, odpowiedzialny za dotacje oświatowe, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Uwarunkowania prawne.
  2. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
  3. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe. Przypadek przedszkola i szkoły.
  4. Oddziały i ich wielkość:
    • Przedszkole.
    • Klasy I-III szkół podstawowych.
    • Integracyjne.
    • Specjalne.
    • Sportowe.
  5. Oddziały łączone.
  6. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
  7. Ramowe plany nauczania: obowiązkowe zajęcia edukacyjne; dodatkowe zajęcia edukacyjne; zajęcia rewalidacyjne; zajęcia w ramach kkz; zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zindywidualizowana ścieżka kształcenia; doradztwo zawodowe; zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów; godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
  8. Nauczanie indywidualne.
  9. Świetlica szkolna.
  10. Internat.
  11. Wynagrodzenia nauczycieli.
  12. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
  13. Etat przeliczeniowy.
  14. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego.
  15. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
  16. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora a samorządu. Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Kalkulator.
  17. Kwalifikacje nauczycieli – klucz do oszczędnego budżetu.
  18. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
  19. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności: na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji?
  20. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji. Na co należy uważać?
  21. Odpowiedzi na pytania.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy samorządowych szkół, przedszkoli i placówek oświatowych, dyrektorzy i pracownicy wydziałów oświaty jednostek samorządu terytorialnego, ZEAS-ów, CUW-ów, wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, skarbnicy jst

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu, odpowiedzialnego za SIO oraz finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m. in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.rzeszow.pl
do 22 marca 2023 r.

UWAGA Liczba miejsc ograniczona.