Część I – Wprowadzenie, regulacje prawne i kluczowe pojęcia.
1. Realizacja dyrektywy INSPIRE.
2. Rozwój infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce.
3. Cyfryzacja planowania przestrzennego wynikająca z reformy planowania i zagospodarowania przestrzennego (nowelizacja ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw).
Część II – Podstawy pracy w QGIS, wprowadzenie do geoinformacji.
1. Wprowadzenie do geoinformacji (porównanie narzędzi CAD\GIS, układy współrzędnych EPSG, rodzaje danych i formaty plików).
2. Pierwsze kroki w oprogramowaniu QGIS:
- podstawowe zasady edycji obiektów,
- praca na warstwach,
- tworzenie atrybutów,
- symbolizacja obiektów,
- zasady tworzenia obiektów zgodnie z warunkami topologii.
Część III – Dobre praktyki pozyskania, tworzenia i publikacji danych przestrzennych.
1. Źródła danych udostępnione w ramach IIP i możliwości ich wykorzystania do opracowania Planu Ogólnego.
2. Korzystanie z usług sieciowych OGC.
3. Wprowadzenie do automatyzacji procesów w oprogramowaniu QGIS.
Część IV – Tworzenia danych APP – dobre praktyki.
1. Wprowadzenie do APP (obowiązki wynikające ze zmiany przepisów: ewidencja zbiorów danych przestrzennych, procedura zgłoszenia do GUGiK).
2. Dobre praktyki tworzenie danych APP, opis instalacji i funkcjonalności wtyczki APP2 oraz przykłady wprowadzenia danych planistycznych w zakresie:
- opracowania stref planistycznych,
- wyznaczenia obszaru uzupełnienia zabudowy (OUZ),
- tworzenia obszaru zabudowy śródmiejskiej (OZS),
- przygotowania standardów dostępności do infrastruktury społecznej (OSD),
- przygotowania formularza atrybutów do dokumentów formalnych,
- generowania pliku GML i tworzenie zbioru APP.
3. Opis funkcjonalności przeglądarki danych planistycznych udostępnionej na stronie Ministerstwo Rozwoju i Technologii w zakresie:
- przeglądanie plików GML,
- weryfikacja poprawności danych przestrzennych,
- generowanie raportu z weryfikacji danych APP.
Część V – Praktyczne wykorzystanie oprogramowania GIS w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
1. Wykorzystanie danych lotniczych i LIDAR w procesie monitorowania zmian zagospodarowania przestrzennego:
- wprowadzenie do danych LIDAR (dokładność pomiaru, sposoby klasyfikacji, wizualizacja chmury punktów LIDAR),
- praca na danych LIDAR z projektu ISOK i CAPAP,
- prezentacja przykładowych analiz na danych lotniczych (pomiar wysokości budynków, analiza zmian zabudowy i roślinności) – dobre praktyki.
2. Wykorzystanie oprogramowania QGIS w kontekście cyfryzacji planowania i zagospodarowania przestrzennego:
- klasyfikacji budynków na podstawie danych topograficznych,
- wyznaczenia podstawowych parametrów zabudowy (intensywność, wysokość i powierzchnia zabudowy, udziału pow. zabudowy, obliczenie powierzchni biologicznie czynnej),
- wyznaczenie obszaru uzupełnienia zabudowy (OUZ),
- wykonanie analiz buforowych w zakresie przygotowania standardów dostępności do infrastruktury społecznej (OSD).
Część VI – Dobre praktyki cyfryzacji planowania przestrzennego w kontekście dostępu do informacji i partycypacji społecznej.
1. Katalog sposobów informowania interesariuszy o prowadzonych konsultacjach społecznych.
2. Geoankiety i aplikacje, jako dopuszczalna forma konsultacji społecznych w procedurze sporządzania aktów planowania przestrzennego.
3. Dostęp do informacji, przykłady otwierania danych, aplikacje, modele 3D.
4. Idea otwartych danych.