• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kurs: Specjalista do spraw środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

Miejsce
Internet
Termin
26 września - 24 października 2025
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
999/1298 zł
Zapisz się na szkolenie
KARTA I PROGRAM SZKOLENIA

KURS ON-LINE: 26 września, 17 i 24 października 2025 r.

Przy zgłoszeniu do 12 września 2025 r. cena wynosi: 999 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Przeanalizujemy zagadnienia związane z problematyką ujęcia, wyceny i likwidacji rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w kontekście przepisów ustawy o rachunkowości wraz z zestawieniem podobieństw oraz różnic pomiędzy ustawą o rachunkowości a ustawą o podatku dochodowym.
  • Zaprezentujemy zasady ujęcia księgowego oraz wyceny rzeczowych aktywów trwałych, wykorzystywanych przez jednostkę na podstawie zakupu, wytworzenia.
  • Nasz kurs ma charakter teoretyczno-praktyczny, wykład będzie połączony z warsztatami, opartymi na przykładach rozliczania i księgowania.
  •  
  • Proponowane zajęcia skierowane są zarówno do osób początkujących (mających niewielkie lub żadne doświadczenie w rachunkowości), jak i do tych, które posiadają już praktykę księgową, ale pragną pogłębić swoją wiedzę z tej dziedziny.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zapoznanie z problematyką organizacji gospodarki i dokumentacji środków trwałych.
  • Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu omawianych zasad inwentaryzacji środków trwałych, pojęć i definicji.
  • Poznanie zagadnień związanych z problematyką ujęcia, wyceny i likwidacji rzeczowych aktywów trwałych, a w szczególności zasad gospodarowania i ewidencjonowania środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych z uwzględnieniem postanowień KSR 11.
  • Zapoznanie z zasadami ujęcia księgowego oraz wyceny rzeczowych aktywów trwałych, wykorzystywanych przez jednostkę na podstawie zakupu, wytworzenia, aż po likwidację.
  • Zdobycie informacji związanych z przepisami podatkowymi i bilansowymi dotyczącymi środków trwałych.
  • Nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności dotyczących ewidencji środków trwałych i metod ich amortyzacji.
  • Poznanie procedury związanej z zaprzestaniem ujmowania środków trwałych w ewidencji.
  • Zdobycie przydatnych wskazówek nt. postępowania w zakresie środków trwałych i ich inwentaryzacji.
  • Uzyskanie odpowiedzi na pojawiające się pytania podczas zajęć.
  • Kurs zakończymy testem sprawdzającym wiedzę.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Definicja środków trwałych:
    • Okres ekonomicznej użyteczności środków trwałych.
    • Kompletność środka trwałego.
    • Zdatność do użytkowania środka trwałego.
    • Przeznaczenie środka trwałego na własne potrzeby jednostki.
    • Wartość istotna środka trwałego.
  2. Zasady tworzenia obiektów inwentarzowych środków trwałych:
    • Ogólne zasady tworzenia obiektów inwentarzowych środków trwałych.
    • Szczególne zasady tworzenia obiektów inwentarzowych.
  3. Ustalanie wartości początkowej środków trwałych:
    • Ustalanie wartości początkowej środka trwałego w cenie nabycia.
    • Ustalenie wartości początkowej środka trwałego w koszcie wytworzenia.
    • Ogólne zasady ustalania wartości początkowej w koszcie wytworzenia.
  4. Szczególne zasady rozliczania i ewidencji kosztów środków trwałych budowanych siłami własnymi:
    • Moment rozpoczęcia budowy i koszty budowy.
    • Zasady rozliczania kosztów pośrednich budowy.
    • Ustalenie wartości początkowej środka trwałego jako sumy ceny nabycia i kosztów wytworzenia.
    • Ustalenie wartości początkowej środka trwałego jako sumy ceny nabycia i kosztów remontu (przystosowania).
    • Ustalenie wartości początkowej środka trwałego w cenie sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu albo w wartości godziwej.
    • Ustalenie wartości początkowej środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie.
    • Ustalenie wartości początkowej środków trwałych ujawnionych (nadwyżki).
    • Koszty niezaliczane do ceny nabycia i kosztów wytworzenia (ulepszenia) środków trwałych.
    • Koszty inwestycji zaniechanych.
  5. Amortyzacja i umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:
    • Unormowania w zakresie amortyzacji bilansowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obowiązujące w jednostkach sektora finansów publicznych.
    • Ogólne zasady amortyzacji bilansowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    • Przedmiot amortyzacji.
    • Składniki majątkowe, niepodlegające amortyzacji.
    • Wartość podlegająca amortyzacji.
    • Różnice między wartością podlegającą amortyzacji w prawie bilansowym i podatkowym.
    • Metody amortyzacji.
    • Stawka/stopa amortyzacji w metodzie liniowej.
    • Stawka/stopa amortyzacji w metodzie degresywnej.
    • Ustalanie stopy procentowej amortyzacji degresywno-liniowej.
    • Stawka/stopa amortyzacji w metodzie naturalnej.
    • Zasady amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych używanych sezonowo.
    • Różnice w ustalaniu stawek amortyzacyjnych w prawie bilansowym i podatkowym.
    • Rozpoczęcie i zakończenie amortyzacji.
    • Wznowienie amortyzacji.
    • Weryfikacja okresów i stawek amortyzacji.
    • Amortyzacja ulepszeń w obcych środkach trwałych.
    • Różnice w amortyzacji inwestycji w obcych środkach trwałych między prawem bilansowym i podatkowym.
    • Aktualizacja wartości księgowej brutto oraz umorzenia środków trwałych.
    • Dopuszczalne uproszczenia w zakresie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    • Zasady dokonywania zbiorczych odpisów amortyzacyjnych.
    • Zasady dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych.
    • Plan amortyzacji.
    • Szczególne zasady amortyzacji bilansowej dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
  6. Numery inwentarzowe środków trwałych:
    • Zasady konstruowania numerów inwentarzowych.
    • Zasady znakowania obiektów inwentarzowych środków trwałych.
  7. Zwiększenie wartości początkowej używanych środków trwałych:
    • Aktualizacja wartości środków trwałych.
    • Zasady rozliczania nakładów ponoszonych w trakcie użytkowania środka trwałego.
    • Nakłady na ulepszenie środków trwałych.
    • Ulepszenia w obcych środkach trwałych.
    • Nakłady na bieżącą eksploatację środków trwałych.
  8. Zaprzestanie ujmowania środków trwałych w ewidencji bilansowej:
    • Sprzedaż środków trwałych.
    • Nieodpłatne przekazanie innej jednostce sektora publicznego.
    • Nieodpłatne przekazanie jednostce spoza sektora publicznego.
    • Nieodpłatne przekazanie jako aport.
    • Likwidacja środka trwałego oraz stwierdzenie niedoboru.
  9. Odłączanie i przyłączanie części dodatkowych i peryferyjnych.
  10. Dokumentowanie operacji gospodarczych dotyczących środków trwałych:
    • Dowód OT – „Przyjęcie środka trwałego”.
    • Dowód PT – „Przekazanie/Przyjęcie środka trwałego”.
    • Dowód MT – „Zmiana miejsca użytkowania środka trwałego”.
    • Dowód LT – „Likwidacja środka trwałego”.
  11. Bilansowa ewidencja pomocnicza środków trwałych:
    • Ewidencja pomocnicza środków trwałych amortyzowanych z zastosowaniem stawek amortyzacyjnych.
    • Indywidualne karty środków trwałych.
    • Księga inwentarzowa środków trwałych.
    • Ewidencja pomocnicza ilościowo-wartościowa dla środków trwałych amortyzowanych (umarzanych) jednorazowo.
    • Książka inwentarzowa pozostałych środków trwałych.
    • Indywidualne kartoteki wyposażenia.
    • Ewidencja pozabilansowa środków trwałych.
    • Ewidencja pozabilansowa obcych środków trwałych.
    • Ewidencja pozabilansowa środków trwałych w likwidacji.
    • Ewidencja pozabilansowa środków trwałych o wartości nieistotnej.
  12. Inwentaryzacja aktywów trwałych i obrotowych:
    • Zasady przeprowadzania inwentaryzacji środków trwałych.
    • Inwentaryzacja środków trwałych w budowie.
    • Weryfikacja w księgach rachunkowych wartości niematerialnych i prawnych.
  13. Podsumowanie.
  14. Test sprawdzający wiedzę.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, pracownicy działów finansowo-księgowych, działów administracyjno-gospodarczych, controlingu, osoby odpowiedzialne za zarządzanie majątkiem w jednostkach sektora finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Współautorka książki „Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej” ODDK Gdańsk 2015. Autorka publikacji w czasopismach o tematyce z rachunkowości dotacji unijnych. Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny rachunkowości, finansów, dotacji unijnych. Od 1999 r. pracownik naukowy Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Stały współpracownik wielu firm szkoleniowych, urzędów marszałkowskich, Ministerstwa Gospodarki w zakresie rachunkowości finansowej, finansów, rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej, finansów przedsiębiorstw, oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw, księgowości projektów unijnych, przygotowywania biznes planów w celu pozyskania środków unijnych. Audytor projektów unijnych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Małgorzata Korol
Specjalista ds. szkoleń
tel. 537 200 539
malgorzata.korol@frdl.org.pl
Justyna Lewkowicz
Specjalista ds. Sprzedaży Usług Szkoleniowych
tel. 790 572 100
justyna.lewkowicz@frdl.org.pl