• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kurs: Prawo zamówień publicznych. Nowelizacja krok po kroku

Cena: 1.290 PLN netto/os. Wersja podstawowa 5 dni 
Cena: 1.490 PLN netto/os.
 Wersja rozszerzona 6 dni (dodatkowy 24 lutego 2021 r.) 

UWAGA! Za każdą kolejną osobę zgłoszoną z tej samej instytucji rabat 250 zł

Zagadnienia poruszane w trakcie kursu to m. in.:
  • akty wykonawcze do Prawa zamówień publicznych: wzory ogłoszeń w sprawach zamówień publicznych oraz innych dokumentów, w tym plan postępowań i protokół postępowania - jak je przygotować z uwzględnieniem nowych przepisów,
  • wyłączenia przedmiotowe i podmiotowe ze stosowania ustawy PZP,
  • komunikacja między zamawiającymi i wykonawcami na etapie postępowania o udzielenie zamówienia,
  • tryby udzielania zamówień publicznych,
  • zgłoszenia do udziału w postępowaniu (oferta i wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu),
  • specyfikacja warunków zamówienia,
  • ocena ofert,
  • zawieranie umów w sprawach zamówień publicznych oraz ich wykonanie (zmiana umowy, nadzorowanie zawartych umów), ewaluacja umów,
  • środki ochrony prawnej jako forma kontroli zamówień publicznych ze strony wykonawców.

Przy wyborze szerszej wersji kursu o dodatkowy dzień zostaną również poruszone zagadnienia zamówień współfinansowanych z środków UE.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przygotowanie do samodzielnego opracowania dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia w świetle przepisów nowej ustawy oraz omówienie krok po kroku, w sposób przejrzysty uregulowań prawnych dotyczących prawa zamówień publicznych.
  • Udział w kursie pozwoli uczestnikom zapoznać się z nowym prawem zamówień publicznych w sposób jasny i przejrzysty na zasadzie – nowość(co i dlaczego – oraz jaki jest cel nowego przepisu), zmiana (dokonanie analizy porównawczej starych i nowych przepisów, tj. – jak jest – jak będzie i dlaczego taka zmiana), konsekwencje.
  • Gwarancją najwyższej jakości jest zespół prowadzących –praktyków i specjalistów w zakresie zamówień publicznych, doskonale poruszający się po zawiłościach nowej PZP. Każdy dzień prowadzony jest przez innego eksperta, co daje możliwość konsultowania bieżących problemów z różnymi specjalistami.
  • To pierwszy na rynku szkoleniowym tak kompleksowy kurs w zakresie nowego Prawa zamówień publicznych. Ponad 30 godzin lekcyjnych zajęć merytorycznych.
  • Druga edycja kursu została wzbogacona o dodatkowe godziny realizowanych zajęć.
  • Dla zainteresowanych został przygotowany dodatkowy dzień kursu stanowiąc rozszerzoną wersję kursu o zamówienia współfinansowane z środków UE.
zwiń
rozwiń
Program

I DZIEŃ 12 lutego 2021 r.
Nowe Prawo zamówień publicznych. Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące zamówień oraz kluczowe zmiany w zakresie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania


W tym dniu kursu uczestnicy pozyskają wiedzę na temat zakresu przedmiotowego i podmiotowego nowej ustawy, poznają nowe definicje zawarte w słowniczku ustawowym, dowiedzą się o tym, jak udzielać zamówień wyłączonych z ustawy z uwagi na wartość zamówienia (ze szczególnym uwzględnieniem zamówień bagatelnych). Omówione zostaną także kluczowe zmiany w zakresie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia, w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2021 r. ustawy Prawo zamówień publicznych.

  1. Cele nowej ustawy PZP.
  2. Systematyka nowej ustawy PZP.
  3. Podmioty obowiązane do stosowania przepisów nowej ustawy PZP.
  4. Progi i stosowanie nowej ustawy PZP.
  5. Nowe definicje ustawowe, w szczególności dokumenty zamówienia w tym specyfikacja warunków zamówienia i opis potrzeb i wymagań, podmiotowe i przedmiotowe środki dowodowe, pisemność, postępowanie o udzielenie zamówienia, warunki zamówienia.
  6. Przepisy kodeksu cywilnego w procesie udzielenia zamówienia oraz zasady obliczania terminów w nowej ustawie PZP.
  7. Zakres wyłączeń stosowania przepisów nowej ustawy PZP.
  8. Modyfikacja dotycząca zasad udzielania zamówień w nowej ustawie PZP, w tym zasada efektywności.
  9. Zamówienia o charakterze mieszanym w nowej ustawie PZP.
  10. Plan postępowań w nowej ustawie PZP - Zawartość planu postępowań; Nowe zasady publikacji planu postępowań; Aktualizacja planu postępowań.
  11. Przygotowanie postępowania według nowej ustawy PZP:
    • rola kierownika zamawiającego i komisji przetargowej,
    • zasady szacowania wartości zamówienia,
    • zmiany w czynności opisania przedmiotu zamówienia,
    • przedmiotowe środki dowodowe,
    • ustalenie niektórych warunków zamówienia ze szczególnym uwzględnieniem wadium według nowej ustawy PZP,
    • ogłoszenia w sprawach zamówień.
  12. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

 

II DZIEŃ 16 lutego 2021 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne


W tym dniu uczestnicy poznają nowy tryb postępowania o udzielenie zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne (tryb podstawowy w trzech wariantach proceduralnych) oraz dowiedzą się jak w sposób praktyczny przygotować i przeprowadzić całe postępowanie o udzielenie zamówienia w tym trybie.

  1. Warianty trybu podstawowego.
  2. Przygotowanie postępowania w trybie podstawowym:
    • Opis przedmiotu zamówienia (krótkie zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu)
    • Oszacowanie wartości zamówienia (krótkie zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu)
    • Opracowanie SWZ – specyfikacji warunków zamówienia.
  3. Schemat przebiegu postępowania w wariancie 1 trybu podstawowego.
  4. Schemat przebiegu postępowania w wariancie 2 trybu podstawowego.
  5. Schemat przebiegu postępowania w wariancie 3 trybu podstawowego.
  6. Wyjaśnienia treści SWZ.
  7. Składania i otwarcie ofert.
  8. Badanie i ocena złożonych ofert:
    • Podstawy odrzucenia oferty.
    • Wyjaśnienia i poprawy omyłek.
    • Weryfikacja podmiotowa wykonawcy.
  9. Wybór oferty najkorzystniejszej.
  10. Zakończenie postępowania: zawarcie umowy albo unieważnienie postępowania.
  11. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

 

III DZIEŃ 19 lutego 2021 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne.

W tym dniu uczestnicy dowiedzą się jak przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań oraz wstępne konsultacje rynkowe, podjąć decyzję w przedmiocie wyboru trybu, przygotować SWZ lub opis potrzeb i wymagań i jaka jest ich zawartość w progu unijnym. Ponadto omówiony zostanie przebieg postępowania o udzielenie zamówienia ze szczególnym uwzględnieniem trybu przetargu nieograniczonego, w tym modelu klasycznego oraz odwróconego.

  1. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia:
    • analiza potrzeb i wymagań zamawiającego,
    • wstępne konsultacje rynkowe,
    • opis przedmiotu zamówienia i przedmiotowe środki dowodowe (zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu),
  2. SWZ - specyfikacja warunków zamówienia dla trybu przetargu nieograniczonego (art. 134 ustawy PZP jako baza SWZ także dla innych trybów).
  3. Przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia:
    • tryby udzielania zamówień,
    • wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia – nowe zdefiniowanie wszczęcia postępowania w progu unijnym,
    • pytania do SWZ, udzielanie odpowiedzi, zmiany w ogłoszeniu,
    • składania i otwarcie ofert,
    • badanie i ocena ofert: badanie przedmiotowe i podmiotowe,
    • wybór najkorzystniejszej oferty.
  4. Zakończenie postępowania: zawarcie umowy albo unieważnienie postępowania, przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia.
  5. Pytania i odpowiedzi na pytania uczestników.


IV DZIEŃ 22 lutego 2021 r.
Komunikacja zamawiającego z wykonawcą w świetle elektronizacji procesu zakupowego i nowej ustawy Prawo zamówień publicznych
.

W tym dniu uczestnicy dowiedzą się o sposobach komunikacji zamawiającego z wykonawcą w świetle elektronizacji procesu zakupowego i nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Omówienie regulacji prawnych dotyczących form komunikacji w postępowaniu, w szczególności komunikacji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, ze wskazaniem właściwości tych środków, możliwości odstąpienia od użycia środków komunikacji elektronicznej, obowiązków informacyjnych po stronie zamawiającego w zakresie komunikacji (warunków technicznych i organizacyjnych) oraz konsekwencji związanych z wyborem i użytkowaniem środków komunikacji elektronicznej, wskazanie czym jest postać a czym forma elektroniczna, jak weryfikować prawidłowość podpisu: kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, podpisu osobistego, jakich formatów dokumentów można żądać od wykonawcy, jak przygotować się technicznie i organizacyjnie, aby skutecznie komunikować się z wykonawcami i skutecznie otworzyć złożone w danym postępowaniu oferty.

  1. Formy komunikacji wymagane i dopuszczone w nowym Prawie zamówień publicznych.
  2. Środki komunikacji elektronicznej, ich właściwości techniczne i organizacyjne.
  3. Możliwość odstąpienia od stosowania środków komunikacji elektronicznej i obowiązki uczestników postępowania z tego tytułu.
  4. Środki komunikacji elektronicznej do składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, odpowiedzialność zamawiającego.
  5. Obowiązki informacyjne po stronie zamawiającego w zakresie komunikacji.
  6. Właściwości dokumentu elektronicznego. Czym się różni postać elektroniczna od formy elektronicznej? W jakiej formie mają być przedłożone: oferta, podmiotowe, przedmiotowe środki dowodowe, oświadczenia, inne dokumenty, w tym pełnomocnictwa, a także wadium?
  7. Walidacja kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, podpisu osobistego.
  8. Otwarcie ofert w świetle nowej ustawy Prawo zamówień publicznych.


V DZIEŃ 24 lutego 2021 r. Dzień dodatkowy – rozszerzenie treści kursu dla zainteresowanych
Realizacja zamówień współfinansowanych z środków UE
.

W tym dniu szczegółowo omówiona zostanie problematyka kwalifikowalności wydatków oraz ewentualnych nieprawidłowości w wydatkowaniu środków publicznych w ramach programów współfinansowanych w świetle nowej ustawy PZP, która powoduje znaczne zmiany w procesie udzielenia zamówienia publicznego. Szczególny nacisk zostanie położony na prawidłowe zastosowanie zasady konkurencyjności w projektach współfinansowanych ze środków UE zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach zamówień współfinansowanych.

  1. Realizacja zamówienia publicznego na podstawie obowiązujących wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków:
    • definicja zamówienia publicznego, nowe wartości progowe,
    • kiedy można nie stosować wytycznych oraz nowej ustawy Prawo Zamówień Publicznych?
    • różnice w zakresie przeprowadzenia postępowania przez Beneficjentów stosujących prawo zamówień publicznych, a stosujących wytyczne.
  2. Praktyczne aspekty nieprawidłowości i kontroli zamówień publicznych - omówienie zagadnienia nieprawidłowości (indywidualne, systemowe, nadużycia finansowe).
  3. Analiza najczęściej występujących nieprawidłowości – tabela kontrolna:
  4. A. Szacowanie wartości zamówień w świetle nowej ustawy PZP:
    • zasady szacowania wartości zamówienia publicznego,
    • plany postępowań, analiza potrzeb i wymagań, raportowanie zamówienia publicznego,
    • dopuszczalny a niedopuszczalny podział zamówienia na części,
    • podział dozwolony - udzielanie zamówień w częściach,
    • procedura udzielenia zamówienia do 130.000 złotych netto.
  5. B. Opis przedmiotu zamówienia nie naruszający konkurencyjności:
    • opis przedmiotu w świetle nowej ustawy PZP,
    • przedmiotowe środki dowodowe, zasady ich składania, procedura oceny,
    • zapewnienie konkurencyjności w postępowaniu - zasady sporządzania opisu równoważnego, problemy interpretacyjne a orzecznictwo.
  6. C. Zmiany w ramach oceny podmiotowej wykonawców dokonywanej przez zamawiającego:
    • warunki udziału w postępowaniu,
    • ograniczenia w przesłankach wykluczenia wykonawcy,
    • podmiotowe środki dowodowe,
    • uzupełnianie i wyjaśnianie podmiotowych środków dowodowych.
  7. Konflikt interesów i prawomocne skazanie za przestępstwo - zmiany co do kręgu osób zobowiązanych po stronie zamawiającego do złożenia oświadczenia, rodzaju i czasu składania oświadczeń w przedmiocie podlegania lub niepodlegania wyłączeniu.
  8. Procedury realizowane na podstawie wytycznych w zakresie kwalifikowalności (wyłączone z rygorów ustawy PZP):
    • zasada konkurencyjności w projekcie,
    • wymogi proceduralne (rozeznanie rynku, zasada konkurencyjności),
    • jak uniknąć nadmiernego formalizmu i jednocześnie zarzutów o niegospodarność?
  9. Zmowy przetargowe:
    • okoliczności i dowody pośrednie zmowy, w szczególności analiza na przykładach dotyczących: treści ofert, formy ofert, cech przedsiębiorców, zachowania przedsiębiorców,
    • sposób postepowania w przypadku wykrycia zmowy.


VI DZIEŃ 26 lutego 2021 r.
Umowa w sprawie zamówienia oraz jej wykonanie, środki ochrony prawnej i pozasądowe rozwiązywanie sporów
.

W tym dniu uczestnicy poznają zasady zawierania umów w sprawach zamówień publicznych oraz ich wykonania (zmiana umowy, nadzorowanie zawartych umów), ewaluacji umów, oraz zakres stosowania środków ochrony prawnej jako formy kontroli zamówień publicznych ze strony wykonawców.

  1. Umowa w sprawie zamówienia publicznego i jej wykonanie:
    • formalności, których należy dopełnić przed zawarciem umowy,
    • okres realizacji umowy,
    • treść umowy w sprawie zamówienia publicznego – klauzule zakazane (abuzywne) oraz tzw. Klauzule nakazane (co w umowie powinno się znaleźć),
    • zabezpieczenie należytego wykonania umowy,
    • zmiana wynagrodzenia – klauzule waloryzacyjne,
    • podwykonawstwo w umowie w sprawie zamówienia publicznego,
    • zmiany umowy w sprawie zamówienia,
    • nadzorowanie wykonania umowy, raport z realizacji zamówienia,
    • nowe ogłoszenie w sprawach zamówień – ogłoszenie o wykonaniu umowy.
  2. Środki ochrony prawnej:
    • terminy w postępowaniu odwoławczym,
    • zmiana zakresu podstaw odwoławczych,
    • zawartość odwołania i wymagania formalne związane z wniesieniem odwołania,
    • przebieg postępowania odwoławczego i możliwe rozstrzygnięcia,
    • utworzenie sądu zamówień publicznych,
    • opłaty od skargi na orzeczenie KIO,
    • nowe terminy wnoszenia skargi do sądu zamówień publicznych.
  3. Pozasądowe rozwiązywanie sporów wynikających z realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego (mediacja, koncyliacja).
  4. Pytania i odpowiedzi na pytania uczestników.
  5. Podsumowanie kursu. Egzamin.
zwiń
rozwiń
Adresaci

osoby koordynujące udzielanie zamówień publicznych w urzędzie, jednostce organizacyjnej, każdej instytucji publicznej stosującej PZP, osoby zajmujące się przygotowaniem specyfikacji warunków zamówienia, osoby które chcą uzupełnić i poszerzyć swoją wiedzę w zakresie zamówień publicznych, audytorzy i kontrolerzy, osoby rozpoczynające pracę w dziedzinie prawa zamówień publicznych (pracownicy merytoryczni) oraz osoby rozpoczynjące pracę w zakresie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prowadzący 1: Kierownik wydziału zamówień publicznych i funduszy zewnętrznych w jednostce sektora finansów publicznych. Praktyk – zamówieniami publicznymi zajmuje się od ponad 15 lat. Swoje bogate doświadczenie – w szczególności przy realizacji zamówień finansowanych ze środków UE zdobyła dzięki współpracy z wieloma instytucjami. Autorka licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych. Członek zarządu OSKZP. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zamówień publicznych skierowane zarówno do przedstawicieli zamawiających, jak również i wykonawców.

Prowadzący 2: Od 2002 roku zajmuje się szeroko rozumianą problematyką zamówień publicznych. Pierwsze lata związany z sektorem samorządowym, z którym do dziś pracuje. W latach 2004-2007 arbiter na liście prowadzonej przez Prezesa UZP. Członek Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Publicznych. Od 2006 współpracuje z zamawiającymi i wykonawcami. Przygotowuje i przeprowadza postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w imieniu i na rzecz zamawiających o bardzo różnym stopniu skomplikowania. Na bieżąco prowadzi działalność doradczą z każdego zakresu prawa związanego z zamówieniami publicznymi. Pełnomocnik Zamawiających i Wykonawców przed Krajową Izbą Odwoławczą. Prelegent na największych konferencjach z zakresu zamówień publicznych, prowadzi szkolenia otwarte i dedykowane, autor wielu publikacji branżowych dotyczących zamówień publicznych.

Prowadzący 3: Doradca prawny, Członek Grupy Ekspertów Zainteresowanych Stron ds. Zamówień Publicznych przy Komisji Europejskiej. Ekspert ds. elektronizacji procedur o udzielenie zamówienia publicznego, trener w ramach projektów realizowanych przez UZP, kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Dzięki zdobytemu doświadczeniu praktycznemu posiada szeroką wiedzę nie tylko z zakresu przygotowania dokumentacji przetargowych oraz prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia ale również z zakresu finansowania projektów w ramach programów operacyjnych oraz z zakresu odpowiedzialności osób na kierowniczych stanowiskach w administracji publicznej. Członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych w Warszawie. Ekspert ds. zamówień publicznych w specjalności: doradca, wykładowca - certyfikat nadany w ramach projektu KIGNET - izbowy system wsparcia konkurencyjności polskich przedsiębiorców nadany według procedur ustalonych w podsieci KIGNET LEX – 2007, audytor/kontroler - Konsultant Audytu Projektów Europejskich.

Prowadzący 4: Zamówieniami publicznymi zajmuje się od 1998 r.; członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych; posiada bogate doświadczenie w zakresie ubiegania się o złożone zamówienia informatyczne (od 1998r. menedżer/doradca zarządu w zakresie wsparcia sprzedaży u znaczących integratorów IT w Polsce); w ramach projektu KIGNET – izbowy system wsparcia konkurencyjności polskich przedsiębiorców uzyskała certyfikat eksperta ds. zamówień publicznych w zakresie doradca i wykładowca; jest autorem i redaktorem książki „Zamówienia publiczne na dostawy i usługi informatyczne”, autorem „Przewodnika po zamówieniach publicznych dla wykonawców” oraz wielu publikacji poświęconych zamówieniom publicznym na łamach miesięczników Przetargi Publiczne, IT w administracji, IT Profesional; członek Rady Programowej miesięcznika „Przetargi Publiczne”; trener PZPGO; szkoleniowiec i wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu zamówień publicznych (Uniwersytet Wrocławki, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu i w Opolu).

Prowadzący 5: Prawnik; specjalista z zakresu zamówień publicznych (zajmuje się zamówienia od 1996 r.); autor wielu wykładów i szkoleń (19 lat doświadczenia w pracy trenera, ponad 400 przeprowadzonych szkoleń); wykładowca i autor programu na studiach podyplomowych Wyższej Szkoły Bankowej z Poznania – oddział zamiejscowy w Chorzowie (od 2006 r. do nadal); wykładowca na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach w roku akademickim 2019/2020; wykładowca na studiach podyplomowych w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu; autor kursu e-learning „Zrozumieć Zamówienia Publiczne”; członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych (OSKZP); trener prowadzący warsztaty oraz prelegent podczas Forum Przetargów Publicznych oraz od Forum Zamówień na Roboty Budowlane; w latach 2004-2007 arbiter z listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych; trener na platformie e-learningowej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

12, 16, 19, 22, 26 lutego 2021 r. wersja podstawowa kursu
12,16,19, 22, 24, 26 lutego 2021 r. wersja rozszerzona kursu

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.bialystok.pl lub mailem na adres frdl-pc@frdl.bialystok.pl do 9 lutego 2021 r.