• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Standardy ochrony małoletnich i zasady bezpiecznej rekrutacji personelu w instytucjach kultury. Zadania, obowiązki i odpowiedzialność dyrektora jednostki za opracowanie i wdrożenie procedur

PROGRAM I KARTA ZGŁOSZENIA

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 29 marca 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, zwana potocznie „Lex Kamilek” nakłada na wszystkie podmioty, w których przebywają dzieci, obowiązek wdrożenia standardów ochrony małoletnich. Upoważnia także wiele instytucji do kontroli, czy takie rozwiązania zostały wprowadzone, a za niespełnienie wymogów grożą kary grzywny, ograniczenia a w niektórych sytuacjach nawet pozbawienia wolności.

Przepisy prawa stanowią, iż obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, zwanych dalej „standardami”, dotyczy dyrektorów wszystkich jednostek, placówek czy instytucji, do których uczęszczają lub w których przebywają małoletni (placówek oświatowych, opiekuńczych, żłobków, klubów sportowych, instytucji kultury, ośrodków rekreacji, placówek służby zdrowia, hoteli, organizacji pozarządowych, itd.).

Zatem Standardy Ochrony Małoletnich w określonym przez ustawodawcę terminie (do 15 sierpnia br.) muszą wprowadzić między innymi osoby zarządzające instytucjami (jednostkami) kultury.

Natomiast począwszy od 15 lutego 2024 r. instytucje i podmioty, do których uczęszczają lub w których przebywają małoletni są zobowiązane do stosowania nowych, rozszerzonych procedur bezpiecznej rekrutacji personelu.

W związku z tym zapraszamy na szkolenie, podczas którego będą mieli Państwo możliwość poznać i zrozumieć nowe przepisy związane z ochroną małoletnich, a także opracować standardy ochrony małoletnich, dostosowane do specyfiki swojej instytucji, wzorując się na prezentowanych podczas zajęć przykładach procedur wdrożenia i dokumentowania zadania.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przygotowanie kadry zarządzającej instytucjami kultury do realizacji obowiązku opracowania i wdrożenia procedur ochrony dzieci (standardów ochrony małoletnich).
  • Omówienie zasad wdrożenia i dokumentowania zadania.
  • Analiza i przekazanie przykładowych procedur wdrożenia i dokumentowania zadania (wzorów w wersji edytowalnej).
  • Poznanie i zrozumienie nowych przepisów związanych z ochroną małoletnich, co pozwoli opracować i wdrożyć standardy ochrony małoletnich, dostosowane do specyfiki danego podmiotu.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie – uwarunkowania prawne, podstawowe definicje.
  2. Małoletni, nieletni, młodociany – podstawy rozróżnienia.
  3. Bezpieczna rekrutacja personelu – zadania i odpowiedzialność dyrektora.
  4. Czym są standardy ochrony małoletnich?
  5. Standardy ochrony małoletnich a polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
  6. Podmioty, na których spoczywa obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich.
  7. Specyfika wprowadzenia standardów ochrony małoletnich w instytucjach kultury.
  8. Trzy rodzaje obszarów interwencji – podstawy prawne, obowiązki, działania, instytucje zawiadamiane.
  9. Zakres merytoryczny standardów:
    • zasady, zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki organizatora, w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich,
    • zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego,
    • procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”,
    • zasady przeglądu i aktualizacji standardów,
    • zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności,
    • zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania,
    • osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach, zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia,
    • sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń, zagrażających dobru małoletniego.
  10. Kiedy i jak opracować standardy? Ważne terminy.
  11. Tworzenie dokumentacji oraz przegląd już istniejących dokumentów z uwzględnieniem:
    • charakteru instytucji i rodzaju placówki,
    • sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami.
  12. Omówienie przykładowych dokumentów (wzorów):
    • zarządzenia dyrektora,
    • procedury,
    • dokumenty interwencyjne,
    • monitoring standardów.
  13. Wersja zupełna a wersja skrócona standardów ochrony małoletnich.
  14. Wdrożenie procedur ochrony małoletnich – wyznaczenie osób do podejmowania określonych działań.
  15. Informowanie pracowników (personelu) oraz rodziców o standardach oraz upowszechnianie procedur.
  16. Realizacja ustalonych w standardach ochrony małoletnich działań.
  17. Monitoring i ocena podejmowanych działań - niezbędna dokumentacja.
  18. Pytania i dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy instytucji kultury i do osoby zarządzające innymi jednostkami organizacyjnymi i instytucjami w których przebywają lub mogą przebywać małoletni.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, współpracownik kancelarii adwokackiej, ekspert z zakresu szeroko rozumianego zarządzania edukacją, prawa pracy w oświacie, finansów oświatowych, systemów informatycznych w oświatowej logistyce i sprawozdawczości (SIO, finanse, organizacja), konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej. Trener, realizujący szkolenia z zakresu ustroju i struktury oświaty w jst, systemu informacji oświatowej oraz prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych. Ekspert i autor materiałów w projekcie Doskonalenie Strategii Zarządzania Oświatą na poziome regionalnym i lokalnym – etap II, absolwent Training Reform Education of Management. Były menadżer ds. klientów kluczowych w jednej z wiodących firm informatycznych, dedykujących systemy informatyczne dla oświaty. Autor wielu opracowań i publikacji, m. in. książki: „Centra Usług Wspólnych w samorządach”. Konsultuje i wdraża modele obsługi wspólnej w jednostkach samorządu lokalnego. Współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta Nauczyciela. Konsultant i doradca związku gmin, wykładowca uczelni wyższej. Redaktor opinii prawnych, publikowanych w systemie INFOR. Prowadzi usługi konsultingowe, szkolenia, wdrożenia i audyty, a także działalność ekspercką, w ramach której doradza zarówno organom jst, urzędnikom samorządowym, dyrektorom jednostek oświaty, jak i innym pracownikom tego sektora.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia. Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

ZGŁOSZENIA:

Zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz umieszczony na stronie www.opole.frdl.pl do 9 kwietnia 2024 r.