• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego w 2025 r. oraz aktualizacja planów na rzecz poprawy dostępności – warsztat praktyczny

online
Miejsce
Internet
Termin
10-11 marca 2025
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
619,659 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 659 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 24 lutego 2025 r. cena wynosi 619 PLN netto/os. 10-11 marca 2025 r. Szkolenie w godzinach 10:00-14:30 każdego dnia.

Ustawa o dostępności cyfrowej rodzi w samorządach szereg trudności. Dlatego zapraszamy Państwa na szkolenie, które wyjaśni najważniejsze problemy związane z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w kontekście przygotowania raportu.

Ważne informacje o szkoleniu

W 2025 roku każdy podmiot publiczny zobowiązany będzie do przygotowania raportu z wdrożenia rozwiązań, zapewniających dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami. Najbliższy miesiąc to ostatni moment, aby przeprowadzić monitoring wdrażania dostępności i wykorzystać czas, by wdrożyć rozwiązania, które nakłada na podmioty publiczne ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. To też doskonała okazja, aby przygotować lub zaktualizować plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności.
Przedmiotem szkolenia będzie:
• Przekazanie informacji na temat obowiązków w zapewnianiu dostępności zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
• Zaprezentowanie dobrych praktyk i nowych rozwiązań, jakie pojawiają się w urzędach w celu zapewniania dostępności.
• Wskazanie przykładów rozwiązań szkodliwych, bo tylko pozornie likwidujących bariery architektoniczne, czy informacyjno-komunikacyjne.
• Przedstawienie rozwiązań, które można wprowadzić bezkosztowo lub z minimalnym budżetem, a które są znaczące dla zapewniania dostępności np. kody QR, oznaczenia, czy inne rozwiązania organizacyjne lub proceduralne.
Szkolenie będzie miało charakter praktyczny i warsztatowy – będziemy pracować na dokumentach i krok po kroku przejdziemy przez formularz raportu o stanie zapewnienia dostępności!
Zajęcia są skierowane do osób już pełniących funkcję koordynatora, ale również osób nowych, dopiero rozpoczynających działania w tym obszarze oraz wszystkich tych, które będą wypełniały lub pomagały wypełniać raport.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie i doskonalenie kompetencji, przydatnych w pełnieniu funkcji Koordynatora do spraw dostępności w urzędzie.
• Rozwój wiedzy w tematyce dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz informacyjnej w świetle przepisów ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz innych obowiązujących aktów prawnych.
• Poznanie praktycznych rozwiązań, zapewniających minimalne wymagania w zakresie dostępności urzędu.
• Nabycie umiejętności identyfikacji barier w dostępie do urzędu oraz specyfiki funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami.
• Nabycie umiejętności w zakresie składania obowiązkowych raportów o stanie zapewnia dostępności - do końca marca 2025 r.
• Praktyczne przygotowanie uczestników do wypełnienia raportu o stanie dostępności zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wymaganiami prawnymi.
• Przeanalizowanie obowiązkowych i dodatkowych elementów raportu z komentarzem prowadzących.
• Wskazanie najczęstszych trudności i błędów w raportowaniu oraz sposobów ich unikania.
• Przygotowanie lub aktualizacja planu poprawy dostępności na podstawie wypełnionego raportu.
• Ułatwienie koordynatorom dostosowania działań do wymagań ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz obowiązków w zakresie sporządzenia raportu.
• Efektywne wykorzystanie czasu na zadania związane z dostępnością, tak aby uczestnicy mogli zakończyć szkolenie z gotowym raportem i planem działań.
• Korzyści dla uczestników:
- Praktyczna forma szkolenia – uczestnicy na bieżąco wypełniają raport i tworzą plan poprawy dostępności.
- Czas maksymalnie wykorzystany na realne zadania koordynatora – szkolenie pozwala na wykonanie kluczowych obowiązków, wynikających z ustawy w trakcie warsztatów.
- Ekspercki komentarz i wsparcie prowadzących– możliwość skonsultowania problematycznych kwestii i uzyskania gotowych rozwiązań.
- Dostosowanie raportu i planu do indywidualnych potrzeb instytucji – uczestnicy opracowują dokumenty w odniesieniu do własnych realiów organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Program

Dzień 1 – 10 marca
Analiza dostępności w urzędzie – spełnianie wymogów ustawy i weryfikacja obowiązków koordynatorów dostępności.

1. Rola i zadania koordynatora dostępności w urzędzie:
• Koordynator jako kluczowa osoba odpowiedzialna za wdrażanie i monitorowanie dostępności w urzędzie.
• Obowiązki wynikające z ustawy, w tym raportowanie oraz inicjowanie działań na rzecz poprawy dostępności.
• Współpraca z pracownikami urzędu, osobami ze szczególnymi potrzebami oraz organizacjami społecznymi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Koordynatorzy dostępności.
• Osoby wspierające koordynatorów dostępności w urzędzie.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzących

Trener 1 - Ekspert ds. dostępności, Trener, Audytor. Długoletni Członek Zarządu i Dyrektor Agencji Zatrudnienia Fundacji Aktywizacja. Posiada 17-letnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi szkolenia dla Koordynatorów dostępności w instytucjach publicznych, przeprowadza audyty dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń oraz warsztatów dla różnych grup odbiorców (osób z niepełnosprawnościami, pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz środowiska biznesowego). Współpracuje z pracodawcami w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych, wdrażania systemów zatrudnienia, adaptacji i przystosowywania miejsc pracy, zarządzania różnorodnością. Jest autorem publikacji, artykułów dot. rynku pracy, niepełnosprawności, dostępności.

Trener 2 - Specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Audytorka dostępności i kierowniczka zespołu audytowego w projekcie „Dostępność + dla Zdrowia”. Prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna i współautorka standardów dostępności i publikacji m. in: „Ramowe wytyczne w projektowanie obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP), „Standard dostępności POZ”, „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Siwierska
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 659 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 24 lutego 2025 r. cena wynosi 619 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 4 marca 2025 r.